Garrard 401 projekt

Analog når det bedst

Garrard 401 projekt

Indlægaf ralphandersen » søn 4. nov 2018 12:19

Garrard 401 underside.jpg
Garrard 401 i plint 2.jpg
Jeg har købt en gammel Garrard 401 med en Qualifi plint af en der fandt den på et loftrum. Qualifi-plinten passer til min SME 3012. Jeg sendte en kammerat for at hente den og han så den køre. Desværre bad jeg ham ikke om at justere hastigheden, så jeg fandt først ud af at magnetbremsen manglede, da den kom hjem til mig.
Nå pyt, det var alligevel meningen at den skulle til Classic Turntable Company for at blive sat i stand, og han kan også finde ud af at lave bremsen. Det er meningen at den skal være hvid ligesom den klassiske 301-farve.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med plint endnu, men i første omgang vil jeg lave en ny og lidt tykkere topplade til Qualifiplinten og sætte nogle sorbotankugler under den. Den gamle topplade har et meget ensartet sort kunsstoflag af en slags ovenpå spånplade. Er der nogen der ved hvad det kan være og hvordan man kan lave en tilsvarende overflade?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf hmt » søn 4. nov 2018 13:44

Tillykke, det er et godt værk.

Prøv at tjekke Vinylista - han bruger linoleum øverst. Det ser faktisk ret godt ud og fås i et hav af farver. Jeg har i øvrigt haft samme plint og den er faktisk ikke håbløs, selvom den bliver kaldt guitarkassen. Men i modsætning til Lenco - der skal have masse for at synge, så er det ikke det samme med Garrard. Jeg har min 301 i en tung birkekrydsfiner, men havde den før da mocket den op i enkeltplade med kobber bullitfødder under, og det lød måske bedre. Men jeg var ret fokuseret på at få den over i en tung plint, så jeg fik ikke nørklet mock-up plinten helt optimalt færdig.

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf his067 » søn 4. nov 2018 18:06

Jeg gætter på Perstorp plade (Formica TM). Det er ihvertfald hvad jeg husker fra min tid hos Quali-fi.

Mne, det er da synd at ændre på farven: 401 blev kun leveret i den farve du ser (som forøvrigt svarer til en Mercedes Benz farve: jeg har referencen et eller andet sted)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf ralphandersen » søn 4. nov 2018 20:40

Jeg troede også at det kun var den farve den kom i, men tilsyneladende leverede Garrard custom farver: På https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=19443.0 er der en 401 i original hvid. Den synes jeg altså er ret pæn.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf his067 » man 5. nov 2018 06:07

Det vidste jeg godt nok heller ikke...!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf ralphandersen » tirs 16. apr 2019 16:07

Så blev projektet færdigt. Værket kom fra England sidst i marts og plinten kom fra Moldova samme uge. Jeg havde købt to toplader: En i ibenholtfiner ligesom kassen og en i rå krydsfiner, som jeg ville lægge Forbo linoleum på.
Efter jeg havde bestilt plinten, vandt jeg auktionen med en FR64 og så skulle den jo indpasses. Jeg synes det er lykkedes ok, selvom den stikker ud over bagkanten.
Jeg havde lagt linoleum på og var ved at indstille SME-armen da jeg opdagede at udskæringen ikke gjorde det muligt at få armen langt nok tilbage. Damn. Jeg brokkede mig til sælgeren, men Moldova er langt væk og selvom han har lovet at lave to nye plader og sende dem, kunne jeg ikke vente og lavede min egen topplade. Den blev færdig i dag.

FR64 spiller med en Ortofon S15T (der sporer bedre i denne arm end i SME'en) og SME'en spiller med en SPU mono. Lige nu en "yderst sjælden fransk lakskive" med Gerry Mulligan. Den lyder godt. Jeg er glad.

Jeg håber puristerne tilgiver mig farven på Garrard'en. Jeg synes selv den er pænere end den bronzefarvede.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf MAJ » tirs 16. apr 2019 17:58

Det ser super-godt ud, bortset fra farven på toppladen, som ikke er mig. Til gengæld ser resten af plinten, og især værket, skidegodt ud ;) :p
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf Skorpio » tirs 16. apr 2019 18:11

Jeg syntes den røde farve passer godt til træsiderne, virkeligt flot!

Godt du ikke valgte en køkkenblå ;-)
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf Axeljespersen » tirs 16. apr 2019 20:06

Meget flot!

Skorpio skrev:Jeg syntes den røde farve passer godt til træsiderne, virkeligt flot!

Godt du ikke valgte en køkkenblå ;-)
*

Er det en reference til min blå plint til min 301? ;)
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf Skorpio » tirs 16. apr 2019 20:09

Nej, mere til JBL ;-)
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf ralphandersen » ons 17. apr 2019 10:21

Farven er valgt, så den matcher SPU-mono emblemet. Mit eneste problem er at jeg kun må høre plader i mono med centerlabel, der matcher den røde farve. ;)
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf Louis » ons 17. apr 2019 10:41

ralphandersen skrev:Farven er valgt, så den matcher SPU-mono emblemet. Mit eneste problem er at jeg kun må høre plader i mono med centerlabel, der matcher den røde farve. ;)


Jeg synes det ser bragende godt ud! Jeg synes det helte matcher ganske godt. Selvom den røde måske er lidt speciel så passer den alligevel godt til. Og 401 værket er jo væsentligt pænere i hvid - hvis jeg skal sige min mening:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf hmt » ons 17. apr 2019 12:55

Synes også det ser rigtig godt ud. 401 er svær at arbejde visuelt med pga formen. Men det er lykkedes godt her. Det hele er også fint afstemt. Hvordan spiller den op mod DDX-1000 - som vist nok var den M.S. Ortofon selv havde stående til at lytte til PU'ere på?

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf ralphandersen » tors 18. apr 2019 12:49

hmt skrev:Hvordan spiller den op mod DDX-1000 - som vist nok var den M.S. Ortofon selv havde stående til at lytte til PU'ere på?


Jeg synes den spiller en tand bedre end DDX'eren. Nu er den jo også ny og tonearmen er også ny, så om det er tonearmen eller pladespilleren (eller mig) ved jeg ikke. Men altså: Jeg synes aldrig jeg har haft bedre pladespillerlyd end nu, så det er jo dejligt.

Jeg skal forøvrigt høre om andres erfaringer med Garrarden: Skal stroboskobstregerne stå helt stille? (for det gør de altså ikke.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Garrard 401 projekt

Indlægaf his067 » tors 18. apr 2019 14:46

Jeg husker at det også irriterede mig utroligt i Skotland. Der er noget man kan gøre ved det: en elektronisk hastigheds kontrol som går ind på 220v siden eller en elektronisk stroboskoplampe. Jeg har en elektronisk quartz-styret hastighedskontrol som jeg brugte til at forsyne min 401 for mange år siden liggende et eller andet sted. Desværre er den låst fast på 50 hz men ellers virkede den rigtigt godt (indtil den ikke virked: jeg må tage mig sammen en af dagene til at reparere den) og den stabiliserede stroboskopet.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 39 gæster