Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Analog når det bedst

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 18:20

cdp skrev:Ifølge andre ejere er funktionen uden den store betydning - dog kan den have en berettigelse på 1-punkts arme. ( unipivot ) - i princippet en mulighed for at armlejerne er i balance, på trods af armens krumning. Dvs. en betydelig tungere Pu kan fordre en justering ( teoretisk ), men jeg ændrede ikke på min 12D, da jeg var ejer. Derimod kan den ekstra masse som er tilført armen, virke positivt på dynamikken, hvis din PU er af de stive, lidt som 12" arme, der dog også glimrer med bedre sporing. ( overstående er blot min egen erfaring )


Den klassiske AT95E, lækker standard pickup :Thumpsup:
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 18:24

Intet

Kan jo lige som ikke bruge den når tonearmen køre mod højre hele tiden, kan dog godt få den til at bevæge sig lidt mindre men ikke helt stille

Fra Yamaha YP 700 manualen angående lateral balance, Pl-12D manualen https://www.dropbox.com/s/ggrrf3zhv324pk1/ve_pioneer_pl-12d_de.pdf?dl=0

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 18:35

Det harmonerer jo ikke rigtigt med, at du siger, at den spiller fint, når lateralbalancevægten ikke er på?

Hvis den kører kraftigt ud mod højre, så det ikke er muligt at afspille plader,

- så kan jeg have mistanke om, at du ikke har sat nåletrykket rigtigt - og stadig har antiskating og lateralbalance i gang

Har du indstillet nåletrykket rigtigt? (først med udbalancering af arm og derefter sat nåletrykket på skalaen til det anbefalede nåletryk + lidt mere?)

Så det handler ikke om, at den spiller dårligt når lateralbalancevægten er på og spiller godt, når den ikke er på - men istedet handler det om, at når lateralbalancevægten er monteret (hvorhenne på den lille arm sidder den?) - så skøjter pick-up'en ud mod højre med det samme? uden at kunne aftaste pladen?

så jeg gentager mit spørgsmål fra tidligere - hvorhenne på den lille arm (lateralbalancearm) sidder loddet, når pladespilleren ikke virker rigtigt? - hjælper det, når du skubber loddet helt ind mod armen?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 18:39

-Sæt antiskating til "0"
-Sæt lateralbalance-loddet helt ind til armen
-Sæt nåletrykket korrekt

Kører den stadig ud mod højre, når armen er hævet?

Sæt derefter pick-up'en til at afspille en plade med de samme indstilinger - hvad sker der så?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 18:46

[quote="Fredmarantz"]Det harmonerer jo ikke rigtigt med, at du siger, at den spiller fint, når lateralbalancevægten ikke er på?

Hvis den kører kraftigt ud mod højre, så det ikke er muligt at afspille plader,

- så kan jeg have mistanke om, at du ikke har sat nåletrykket rigtigt - og stadig har antiskating og lateralbalance i gang

Har du indstillet nåletrykket rigtigt? (først med udbalancering af arm og derefter sat nåletrykket på skalaen til det anbefalede nåletryk + lidt mere?)

Så det handler ikke om, at den spiller dårligt når lateralbalancevægten er på og spiller godt, når den ikke er på - men istedet handler det om, at når lateralbalancevægten er monteret (hvorhenne på den lille arm sidder den?) - så skøjter pick-up'en ud mod højre med det samme? uden at kunne aftaste pladen?

så jeg gentager mit spørgsmål fra tidligere - hvorhenne på den lille arm (lateralbalancearm) sidder loddet, når pladespilleren ikke virker rigtigt? - hjælper det, når du skubber loddet helt ind mod armen?

Vh
Freddy[/quote

Tonearmen køre mod højre når jeg montere lateral balance vægten, når jeg forsøger at flytte både op og ned men også frem og tilbage kan jeg få tonearme til ikke at bevæge sig så meget til højre, dog på ingen måder perfekt.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 18:56

Jeg kan ikke finde ud af, hvad du gør.

hvad betyder "op og ned" - hvad justerer du på? hvad betyder "frem og tilbage" hvad justerer du på?

Hvor sidder loddet på den lille arm, når du ser, at armen gerne vil til højre? (spurgt om for 3. gang)

Har du sat nåletrykket rigtigt? (med udbalancering af armen først?)

Hvordan har du stillet antiskating? (svar gerne med et tal)

Du ER vel opmærksom på, at en korrekt justeret antiskating jf fysikkens love faktisk SKAL få armen til at ville en lille smule mod højre? Det er ikke perfekt, hvis der ikke er en lille kraft, som driver den SVAGT mod højre. Dette ses tydeligst, når man sænker armen ned mod med liften. Går den ganske svagt mod højre er det fint og rigtigt - men kraftigt mod højre er ikke i orden.

Svar gerne forståeligt på samtlige af disse spørgsmål - ellers må jeg melde pas.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 18:58

vægtens placering den kan kun bevæge sige frem og tilbage og rundt eller om du vil op/ned

2, pickupen er også sat til 2
Senest rettet af gasolin lør 22. dec 2018 19:22, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 18:59

Har du udbalanceret armen først - før du satte nåletrykket?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 19:22

Den var sat op da jeg fik den
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 19:23

incl. din AT95 pick-up?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 19:25

ja
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 19:33

Jeg vil anbefale, at du tager instruktionsbogen og følger opsætning af pladespilleren slavisk og med stor akkuratesse. Jeg anbefaler at du følger alle punkter minutiøst og i en rigtig rækkefølge.

At pladespilleren skulle være sat op ved købet ville jeg ikke stole på. Det er noget, som du bør gøre selv.

Det eneste, der ikke står i instruktionsbogen - er erfaring. Armen skal ville flytte sig en smule mod højre med pick'en på, når hele gøjemøjet er indstillet rigtigt. Dette ses tydeligst når pick-up'en er på vej ned mod pladen (lift down) Når den er i rillen skal den selvsagt blive der og ikke skøjte ud mod højre. Skøjter den ud mod højre under afspilning af pladen, så er der en indstilling, som du har udført forkert - eller pladespilleren er defekt. (det sidste tror jeg ikke).

Jeg stopper her - jeg kan ikke guide dig videre - måske andre kan/vil?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 22:04

Jeg tog chancen og prøvede at justere den manuelt

Der sad et stykke materiale i forbindelse med pickuppen og headshellen (som måske gør den nu sidder skævt), brugte overhang checker før jeg justerede den og den passede ikke helt med den hvide streg, det var det der fik mig til at ville justere den.

Der var en lille vægt som sad i midten af kontra vægten som man skulle tage ud hvis pickuppen var under 7gr, en AT95E er på 6.5 gr, kontra vægten skulle så justeres så tonearmen er vandret ved at dreje på kontra vægten (lateral balance vægten sad på hele tiden) når tonearmen er vandret er det 0 gr og skalaen skal stilles til 0 gr.

Jeg stillede nåletrykket på 2.1gr da jeg har læste en test af AT95E hvor min er 2gr, men personen valgt at sætte den 2.25gr og det passede lidt bedre, jeg valgte kun lidt mere end 2 da jeg nok bedre kan justere 2.1 end 2.25gr og skal nok have en billig digital nålevægt eller den fra ortofon til 50kr (analog), en protractor skal jeg have downloaded og se om jeg kan lave hullet ordenligt, så jeg kan se om den faktisk sidder skævt.

Hvordan lateral balance vægten skulle strammes med en skruetrækker forstod jeg ikke helt.

Spiller nogen plader med tv 2 fra 80'erne som jeg ikke har hørt længe og af gode grunde ved jeg ikke hvordan de skal lyde på pioneeren, synes mellemtone er meget klar,åben frisk, lidt det samme kan siges om toppen uden at den lyder digitial og jeg synes ikke jeg høre støj skidt fra pladerne som undre mig lidt, for nogen plade mener jeg ikke er så rene,støjsvage som jeg oplever dem.

Den skal stadig have et ekstra skub for at pickuppen og den man man sænker den med går helt 100% ned ellers sidder den imellem up og down som kan gi lidt problemer med de sidst numre i inderrillerne.

Er overrasket over motoren da den er helt støjsvag, siger intet og stopper ret hurtigt.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » man 31. dec 2018 16:43

Jeg skal lige have lidt hjæl der sidder nogen skum i forbindelse med det flydende ophæng og det kan være behov for at skifte det ud,men hvordan undersøger jeg det det og hvor kan jeg for noget nyt henne?

Tage fra en anden side

As for the suspension...if you want it to perform as designed, the foam should be replaced. It has either disintegrated or, at best, lost its ability to compress and expand, after nearly 50 years.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf spuncut » man 31. dec 2018 17:07

Det bløde skum fra de der billige grydesvampe er ganske velegnet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster