Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Analog når det bedst

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. dec 2018 21:50

:thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 11:44

Mangler lidt hjælp, Lateral Balance er ikke monteret og med den montere trækker tonearmen meget mod højre

Spiller fint uden, er den nødvendig og når den trækker meget til højre er det så helt ubrugelig sådan som den er sat op ?

Billede

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 12:31

En plade som dark side of the moon (orginalen) lyder godt

Dog synes jeg at jeg mere kan høre overflade støjen som der er pga støv,skidt

Det eneste jeg har monteret er 4 små 40x10 mm kork fødder, standard måtten bruger jeg, men har en af lædder jeg montere lidt senere, nu skal der bare lyttes til musik.

Update skal have en ny den jeg har er max 1.5 mm den orginale er 4mm tyk
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 16:41

Lateral balance? - i min terminologi er det antiskating du skriver om. Lateral balance er (stadig i min terminologi), noget andet og tvivler på, at det er noget, der kan justeres på PL12D. Lidt mod højre må den godt trække - den skal indstilles i et forhold til nåletrykket. Dette kan man med fordel gøre ved hjælp af fx Ortofons testplade, som nu kan få's i handelen igen. Måske et julegaveønske? Har du adgang til instruktionsbogen for PL12D?

Nu er meget jo op til den enkeltes behov, ideer og overbevisninger - men jeg forstår ikke, hvorfor du går så meget op i korkfødder og plademåtter og pladestrammere. Den rig skal kunne spille fint, som den er, når den er sat korrekt op og virker efter hensigten. Det andet mener jeg er ubrugelige "ekstras"

Måske andre har en anden mening - og fred være med det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 16:54

nej det er ikke antiskating lateral balance har noget at gøre med det er en s formet tonearm som gør belastningen er anderledes på forskellige sliddele end hvis det er en lige tonearm.

Det er en mk II men ser ellers meget ens ud

Billede

MkI

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 17:06

Ok- så siger vi det, men at justere lateral balance gøres let (det kan man jo så på en PL12D- hvilket jeg ikke vidste.)

Det er svært at forklare på skrift, men en alm halvstor skruetrækker kan man bruge og så et par øjne, der ved, hvad man skal kigge efter - og så justere ind ved skubbe frem eller tilbage med loddet indtil den er der. Placér skruetrækker under armens bagende - du skal ikke bruge bladet på skruetrækkeren, men derimod selv stangen på skruetrækkeren. Sørg for at skruetrækkeren er i vater. Derefter skubber du forsigtigt lidt opad og armen løfter sig en smule fra sit leje. Når lateral balance er korrekt, løfter armen sig ens i begge sider og hænger ikke med skulderen til den ene side. Gør den det, så skal loddets position justeres indtil den ikke længere gør det.

Dette er mit take på justeringen af lateral balance på en PL12D. (Hvilket så har vist sig at være forkert)

Du mangler at svare mig på, om du har en instruktionsbog til PL12D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 17:18

har instruktions bogen.

På ingen måder så nemt som i manualen

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 17:25

Nå , men så justerer du bare, som instruktionsbogen anbefaler og så er det i orden.

Husk at justere antiskating. Det er primært en dårlig justering af dette, som får armen til at slide kraftigt ud mod højre - reducér evt.kraften på antiskating-skalaen. Der bør dog kunne anes, at armen slider ganske lidt ud, når armen er løftet ellers virker det ikke som tilsigtet. En almindelig tommelfingerregle siger, at hvis man kører med et nåletryk på fx. 2 gram, så skal skalaen på antiskating sættes ca. tilsvarende "2".

Det må vel også stå i instruktionsbogen?

Ellers kan det gøres ved hjælp af førnævnte Ortofon-testplade.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 17:28

og så er det jo også afgørende , at din pladespiller i sig selv står i vater - gør den det? har du tjekket med et vaterpas?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf cdp » lør 22. dec 2018 17:49

Ifølge andre ejere er funktionen uden den store betydning - dog kan den have en berettigelse på 1-punkts arme. ( unipivot ) - i princippet en mulighed for at armlejerne er i balance, på trods af armens krumning. Dvs. en betydelig tungere Pu kan fordre en justering ( teoretisk ), men jeg ændrede ikke på min 12D, da jeg var ejer. Derimod kan den ekstra masse som er tilført armen, virke positivt på dynamikken, hvis din PU er af de stive, lidt som 12" arme, der dog også glimrer med bedre sporing. ( overstående er blot min egen erfaring )
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf cdp » lør 22. dec 2018 17:56

Fredmarantz skrev:og så er det jo også afgørende , at din pladespiller i sig selv står i vater - gør den det? har du tjekket med et vaterpas?

Vh
Freddy

Og nu den luskede - er armen uden skating, kan man vel løfte spillen et par grader, så armsvinget går lidt op af bakke.. :OPO:
Senest rettet af cdp lør 22. dec 2018 17:59, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 17:57

jeps :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 18:02

Fredmarantz skrev:Nå , men så justerer du bare, som instruktionsbogen anbefaler og så er det i orden.

Husk at justere antiskating. Det er primært en dårlig justering af dette, som får armen til at slide kraftigt ud mod højre - reducér evt.kraften på antiskating-skalaen. Der bør dog kunne anes, at armen slider ganske lidt ud, når armen er løftet ellers virker det ikke som tilsigtet. En almindelig tommelfingerregle siger, at hvis man kører med et nåletryk på fx. 2 gram, så skal skalaen på antiskating sættes ca. tilsvarende "2".

Det må vel også stå i instruktionsbogen?

Ellers kan det gøres ved hjælp af førnævnte Ortofon-testplade.

Vh
Freddy


Når jeg ikke lateral balance vægten så spiller den fint
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 22. dec 2018 18:03

Fredmarantz skrev:og så er det jo også afgørende , at din pladespiller i sig selv står i vater - gør den det? har du tjekket med et vaterpas?

Vh
Freddy


Den står i vatter
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. dec 2018 18:11

gasolin skrev:
Når jeg ikke lateral balance vægten så spiller den fint


Hvad hører du, når lateralbalance-vægten er monteret?

Hvad hører du, når lateralbalance-vægten ikke er monteret?

Har du indstillet lateralbalancevægten pr. instruktionsbog - eller "bare" sat den på et tilfældigt sted på den lille arm?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster