stelforbindelser når det er rigtigt

Analog når det bedst

stelforbindelser når det er rigtigt

Indlægaf Sorenki » man 4. mar 2019 12:06

Hej folkens
jeg har en PD-441 pladespiller med en Ortofon MC-30 monteret som føder ind i en T-30 step-up inden signalet går videre til min forforstærker.
Hvordan skal jeg forbinde stel hvis dette skal gøres korrekt og undgå brumsløjfer?

tidligere forbandt jeg min SME arm's stel-ledning til Step-up'en fingerskrue, og derfra en ledning til forforstærkeren.
Dette gav et lille støj-signal.
Efter at have indkøbt ny arm og ny forforstærker forbandt jeg med samme måde og nu er der mindre støj.

Selvom jeg egentlig er "tilfreds" som det er nu, vil jeg gerne forsikre at jeg gør det rigtigt og forstå hvad og hvorfor man bør gøre det ene og ikke det andet.

Lige nu er det jo en "Daisy-chain" jeg har lavet, og selve pladespiller-værket er ikke forbundet overhovedet.
Er det mest rigtigt at forbinde pladespiller, tonearm og step-up direkte til forforstærkeren, måske?

jeg håber der er nogle, med teknisk indsigt der kan kaste lys over emnet, det store internet har mange tråde, men lidt konkret viden ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: stelforbindelser når det er rigtigt

Indlægaf cdp » man 4. mar 2019 17:46

…..Nu har jeg prøvet flere forskellige forsøg med at trække stelledninger mellem T20 - pladespiller og forstærker. Der er nu en
ledning fra T20 til Riaa og en ledning fra pladespiller til Riaa (modificeret) :-)

Den forfærdelige brummen er reduceret RIGTIG meget. Min forstærker har en volumen fra -80 til +10 og det er først
omkring -20, jeg kan fornemme en svag brummen, som så stiger til max. volume +10, men slet ikke ligesom før....

Citat hentet på nettet - ifølge info kan du trimme impedansen på din stepup - giver det forskel ?
I princippet vil alt der minder om en spole mv., kunne generere støj/brum - hvad sker der hvis du berører signalkablet/trafo ?
Dette ment som et tip - fra en ikke expert. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: stelforbindelser når det er rigtigt

Indlægaf Stottrup » man 4. mar 2019 20:04

Fra min gamle Pioneer PL-112D kører jeg signal plus stel til en billig Pro-Ject for-forstærker, og herfra til en relativt ny NAD surroundreceiver (altså ingen stel fra forforstærker til receiver). Ingen problemer her. Selvfølgelig - hvis jeg skruer helt op, uden en plade i gang, høres en vis hvæsen/brummen, men hvis musikken spillede, ville du være nødt til at forlade lokalet, inden denne hvæsen/brummen generede dig.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: stelforbindelser når det er rigtigt

Indlægaf Sorenki » tors 7. mar 2019 16:57

Som jeg forsøgte at formulere i mit første indlæg, er jeg ikke så meget på jagt efter hvad der virker (jeg har jo egentlig ikke et problem nu) men hvad der er "rigtigt" og hvorfor?

hvad sker der ved at Daisy-chaine stel-forbindelsen?
Skal en Step-up inkluderes?
Skal pladespilleren have en stel-ledning?

Der må være nogle guru'er derude med noget elektrisk viden eller erfaring fra "branchen" som har vejledt folk i hvad der er den rigtige måde at gøre det på :)

Det har vel ikke været rådet, for eventuelle købere af en pladespiller i 1978, at de skulle prøve sig frem? ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: stelforbindelser når det er rigtigt

Indlægaf Louis » tors 7. mar 2019 17:24

Der blev omtalt en del i min trafo forbindelses tråd - viewtopic.php?f=558&t=11008&p=98567&hilit=Trafo+stel#p98567
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: stelforbindelser når det er rigtigt

Indlægaf spuncut » tors 7. mar 2019 19:29

Sorenki skrev:Som jeg forsøgte at formulere i mit første indlæg, er jeg ikke så meget på jagt efter hvad der virker (jeg har jo egentlig ikke et problem nu) men hvad der er "rigtigt" og hvorfor?

hvad sker der ved at Daisy-chaine stel-forbindelsen?
Skal en Step-up inkluderes?
Skal pladespilleren have en stel-ledning?

Der må være nogle guru'er derude med noget elektrisk viden eller erfaring fra "branchen" som har vejledt folk i hvad der er den rigtige måde at gøre det på :)

Det har vel ikke været rådet, for eventuelle købere af en pladespiller i 1978, at de skulle prøve sig frem? ;)

Hej Søren.
Du vil, til en vis grad, kunne slippe afsted med daisychain-udligning, men ideelt set er stjerne-udligning at foretrække. Så snart du har to ledende kabinetdele med forskellig kapacitiv kobling til reference, opstår der risiko for at der genereres et magnetfelt som følge af lokal udligning mellem disse og som kan opsamles af pu og signalledere. Hvis magnetfeltet stammer fra lokal udligning kan det være nødvendigt at isolere to kabinetdele og trække separate udligningsforbindelser til disse. Husk på at kabelskærmen primært skærmer mod kapacitiv kobling og kun ganske ringe overfor magnetisk kobling, derfor bør magnetfelter elimineres ved kilden.
Hvis jeg tilslutter udligning til min T20 medfører det under alle omstændigheder et øget brumniveau på signalet, hvilket jeg ikke umiddelbart kan forklare årsagen til og andre kan sagtens have divergerende oplevelser ifb. udligning af step-ups.
Som udgangspunkt er en udligningsforbindelse mellem pladespillerens kabinetdele og forstærker at foretrække, jvf. stjernetopologien, men hvis der eksisterer en skjult udligningsforbindelse vil en ekstra forbindelse danne en brumsløjfe. I denne situation må man på jagt med ohmmetret, finde den uhensigtsmæssige forbindelse og afbryde den.
En af hovedkilderne der føder brumsløjfernes magnetfelter findes ofte i motoren i form af en kapacitiv kobling fra forsyning til chassis. Kan man reducere denne kobling falder brumniveauet generelt. Det kan gøres ved at forsyne motoren fra en skilletrafo med lav kapacitet fra primær til sekundær. Elektrisk set, sætter man en lille kondensator i serie med koblingskapaciteten i motoren, men koblingskapaciteten i skilletrafoen skal være lille ellers hjælper det ikke.
Generelt set kan det ofte være nyttesløst at jagte en såkaldt "rigtig" løsning jeg vil derfor hellere anbefale at man studerer det teoretiske grundlag for problematikken, således at man får nogle handlemuligheder når situationen opstår. start for eksempel med dette skrift:
http://web.mit.edu/jhawk/tmp/p/EST016_G ... andout.pdf
Håber at noget af det gav mening ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: stelforbindelser når det er rigtigt

Indlægaf Helikon » tors 7. mar 2019 19:47

meget interessant artikel.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: stelforbindelser når det er rigtigt

Indlægaf Sorenki » tors 7. mar 2019 20:36

spuncut skrev:
Sorenki skrev:Som jeg forsøgte at formulere i mit første indlæg, er jeg ikke så meget på jagt efter hvad der virker (jeg har jo egentlig ikke et problem nu) men hvad der er "rigtigt" og hvorfor?

hvad sker der ved at Daisy-chaine stel-forbindelsen?
Skal en Step-up inkluderes?
Skal pladespilleren have en stel-ledning?

Der må være nogle guru'er derude med noget elektrisk viden eller erfaring fra "branchen" som har vejledt folk i hvad der er den rigtige måde at gøre det på :)

Det har vel ikke været rådet, for eventuelle købere af en pladespiller i 1978, at de skulle prøve sig frem? ;)

Hej Søren.
Du vil, til en vis grad, kunne slippe afsted med daisychain-udligning, men ideelt set er stjerne-udligning at foretrække. Så snart du har to ledende kabinetdele med forskellig kapacitiv kobling til reference, opstår der risiko for at der genereres et magnetfelt som følge af lokal udligning mellem disse og som kan opsamles af pu og signalledere. Hvis magnetfeltet stammer fra lokal udligning kan det være nødvendigt at isolere to kabinetdele og trække separate udligningsforbindelser til disse. Husk på at kabelskærmen primært skærmer mod kapacitiv kobling og kun ganske ringe overfor magnetisk kobling, derfor bør magnetfelter elimineres ved kilden.
Hvis jeg tilslutter udligning til min T20 medfører det under alle omstændigheder et øget brumniveau på signalet, hvilket jeg ikke umiddelbart kan forklare årsagen til og andre kan sagtens have divergerende oplevelser ifb. udligning af step-ups.
Som udgangspunkt er en udligningsforbindelse mellem pladespillerens kabinetdele og forstærker at foretrække, jvf. stjernetopologien, men hvis der eksisterer en skjult udligningsforbindelse vil en ekstra forbindelse danne en brumsløjfe. I denne situation må man på jagt med ohmmetret, finde den uhensigtsmæssige forbindelse og afbryde den.
En af hovedkilderne der føder brumsløjfernes magnetfelter findes ofte i motoren i form af en kapacitiv kobling fra forsyning til chassis. Kan man reducere denne kobling falder brumniveauet generelt. Det kan gøres ved at forsyne motoren fra en skilletrafo med lav kapacitet fra primær til sekundær. Elektrisk set, sætter man en lille kondensator i serie med koblingskapaciteten i motoren, men koblingskapaciteten i skilletrafoen skal være lille ellers hjælper det ikke.
Generelt set kan det ofte være nyttesløst at jagte en såkaldt "rigtig" løsning jeg vil derfor hellere anbefale at man studerer det teoretiske grundlag for problematikken, således at man får nogle handlemuligheder når situationen opstår. start for eksempel med dette skrift:
http://web.mit.edu/jhawk/tmp/p/EST016_G ... andout.pdf
Håber at noget af det gav mening ;)
MVH Henning


Tusind tak for svar og artikel Henning!
Jeg må jo eksperimentere med setuppet herhjemme, men jeg har det bare bedst at handle og eksperimentere indenfor en ramme dannet af viden og teori og ikke bare flytte kabler "i blinde". :thumbsup:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] og 47 gæster