TD160 og SME 3009.

Analog når det bedst

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf Tonni » tors 25. apr 2019 12:07

Du husker helt rigtigt Kim! Der findes, på vinylengine, en række værktøjer der bl.a. kan regne armresonansen ud. Vejledende selvfølgelig. Men absolut brugbar. Samme vinylengine har en meget omfattende database, der omfatter arme, pick-up's og grammofoner. Databasen indeholder enkelte fejl, men er absolut et besøg værd trods det!

Resonansberegner med 16g eff.armmasse som eksempel:
https://www.vinylengine.com/cartridge_r ... mit=Submit

Pick up skruer osv, samlet vægt i vandret.
Compliance lodret.
Regn med skruerne vejer ca 1 gram.

MC20Mk.II vejer 7g plus 1g skruer, så 8g
Den har en compliance ved 10 Hz på 12 µm/mN både lodret og vandret.

Det giver en armresonans på mellem 9 og 10 Hz.

Håber det giver en ide.

Med hensyn til lettere PU's som din Shure, ved jeg mange er rigtig glade for kombinationen mellem Shure og SME Ser.III.

Som Henning er inde på er der mange forskellige TP16 arme. Nogle er kendt for en ganske god performance. Men den uden ordentlig monteringsflade, var det den første Isotrack? skulle til gengæld være noget hø.
Jeg har ikke selv haft den, men "kun TP11, TP13A og TP16 alle i Mk.I udgaver Og de er middeltunge arme, som er middelgode arme, hvis de bliver forsynet med ordentlig kabling.
Har også haft 3009 S.II på Thorens, og den spillede da. Men igen til MC. Og da jeg satte min 124'er i drift, med AS212 arm, så jeg mig ikke tilbage!
Tilsvarende er jeg ked af at min 320 Mk.III med TP90 ikke spiller mere. Den var rigtig god sammen med AT-OC9. Men skørt plastik, der allerede var døende da jeg fik 320'eren, døde helt. - Og kostede dermed glæden...
Er vi i retning af MC er TP90 efter min mening den bedste arm Thorens har lavet! - Det ses også af at Thorens brugte den på 2001, 3001 og 520 Dog var 520 en længere udgave af TP90'eren. Mener den var på 10-11". Disse tre grammofoner var deres topmodeller.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf kj2005 » tors 25. apr 2019 14:33

Tonni skrev:Du husker helt rigtigt Kim! Der findes, på vinylengine, en række værktøjer der bl.a. kan regne armresonansen ud. Vejledende selvfølgelig. Men absolut brugbar. Samme vinylengine har en meget omfattende database, der omfatter arme, pick-up's og grammofoner. Databasen indeholder enkelte fejl, men er absolut et besøg værd trods det!

Resonansberegner med 16g eff.armmasse som eksempel:
https://www.vinylengine.com/cartridge_r ... mit=Submit

Pick up skruer osv, samlet vægt i vandret.
Compliance lodret.
Regn med skruerne vejer ca 1 gram.

MC20Mk.II vejer 7g plus 1g skruer, så 8g
Den har en compliance ved 10 Hz på 12 µm/mN både lodret og vandret.

Det giver en armresonans på mellem 9 og 10 Hz.

Håber det giver en ide.

Med hensyn til lettere PU's som din Shure, ved jeg mange er rigtig glade for kombinationen mellem Shure og SME Ser.III.

Som Henning er inde på er der mange forskellige TP16 arme. Nogle er kendt for en ganske god performance. Men den uden ordentlig monteringsflade, var det den første Isotrack? skulle til gengæld være noget hø.
Jeg har ikke selv haft den, men "kun TP11, TP13A og TP16 alle i Mk.I udgaver Og de er middeltunge arme, som er middelgode arme, hvis de bliver forsynet med ordentlig kabling.
Har også haft 3009 S.II på Thorens, og den spillede da. Men igen til MC. Og da jeg satte min 124'er i drift, med AS212 arm, så jeg mig ikke tilbage!
Tilsvarende er jeg ked af at min 320 Mk.III med TP90 ikke spiller mere. Den var rigtig god sammen med AT-OC9. Men skørt plastik, der allerede var døende da jeg fik 320'eren, døde helt. - Og kostede dermed glæden...
Er vi i retning af MC er TP90 efter min mening den bedste arm Thorens har lavet! - Det ses også af at Thorens brugte den på 2001, 3001 og 520 Dog var 520 en længere udgave af TP90'eren. Mener den var på 10-11". Disse tre grammofoner var deres topmodeller.


Hej Tonni

tak for dit gode og omfattende indlæg. Jeg skal have kigget lidt mere på Vinyl-Engine og den beregner.....jeg går efter en rimelig god gengivelse uden at lyden behøver at blive ekstraordinær god (=meget kostbart). Det lyder til at blive en kombi mellem TP90 og MC20 mkII ....må lige se hvad AT-OC9 er for noget?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf Tonni » fre 26. apr 2019 01:49

Det var da så lidt. Og AT-OC9 er en Audio Technica Moving Coil PU. Den findes i tre varianter, hvor den ældste siges at være den bedste. Og af de to jeg har, er den også. Jeg har den første og Mk.III. Det er meget åbne, nogle vil sige analytiske eller tyndt klingende, PU's som netop derfor deler vandene. - Men lad os bare sige, jeg ikke mangler detaljer i min vinyl afspilning...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf mondial » fre 26. apr 2019 08:34

Jeg har stadig liv i en Thorens TD 2001 med en AT-OC 9 MK 1 - og enig med Tonni, det er en rigtig fin kombination.
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf kj2005 » fre 26. apr 2019 10:06

Tonni skrev:Det var da så lidt. Og AT-OC9 er en Audio Technica Moving Coil PU. Den findes i tre varianter, hvor den ældste siges at være den bedste. Og af de to jeg har, er den også. Jeg har den første og Mk.III. Det er meget åbne, nogle vil sige analytiske eller tyndt klingende, PU's som netop derfor deler vandene. - Men lad os bare sige, jeg ikke mangler detaljer i min vinyl afspilning...


Tak til mondial og Tonni

Min viden om pladespillerne og de samlede egenskaber mht. lydkvalitet ligger mere end 30 år tilbage. Så alle informationer om litze-tråd og pick-up's er modtages gerne. Nu må jeg lige se om hastigheden holder for TD320 og om fjedrene til ophænget stadig holder niveau i forhold til resten af TD320's plint.

Mht. lyd er jeg altid gået i retning af den lidt mørke betoning (og måske bas-boost) som Ortofon's MC30 Jubilæum kunne (og virkelig kunne), men nu hvor hørelsen næppe når over 10-12 kHz kan mere "luftige" pick-up's i de øvre oktaver nok ikke skade ;)

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf Tonni » fre 26. apr 2019 15:49

Så vil jeg sige du får en god lyd med MC20Mk.II og den TP90. Ikke at MC20 er volumiøs i bassen. Men den har godt med detaljer, og en rigtig god mellemtone.
Dog, da jeg havde en, var den klasser bedre efter en "Holfi kur". - Holfi kur? Det var en stripning af huset og strategisk brug af araldit, som dæmpemasse. Ikke en opgave for folk med sarte nerver! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf kj2005 » søn 28. apr 2019 19:25

Tonni skrev:Så vil jeg sige du får en god lyd med MC20Mk.II og den TP90. Ikke at MC20 er volumiøs i bassen. Men den har godt med detaljer, og en rigtig god mellemtone.
Dog, da jeg havde en, var den klasser bedre efter en "Holfi kur". - Holfi kur? Det var en stripning af huset og strategisk brug af araldit, som dæmpemasse. Ikke en opgave for folk med sarte nerver! :Skor:


MC20mkII passede lydmæssigt godt til mine ører da jeg var yngre ( og det gjorde intet at økonomien også var ok).

Jeg åbnede en MC20 pga. af en knækket nålefane for at se konstruktionen....det gør jeg ikke igen efter at have set MC'ens interne forbindelser med en trådtykkelse, der minder om bondex-tråde i en transistor...bare tyndere :shock:

På det lånte foto af Rega pick-up'en anes de ultratynde forbindelser fra nålefanen, som er limet på plast - eller alu-pladen . Bag spolerne på nålefanen ses den kraftige magnet . Når spolerne roterer i magnetfeltet inducerer de en spænding....det er sjovt at genopfriske pick-up'en.... :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf Tonni » søn 28. apr 2019 20:54

Ja den tråd er ikke for sarte sjæle! Min knækkede, og jeg måtte bruge shunt da jeg skulle lodde den til terminalpinden igen. Den er ca halvt så tyk som et hår. Satte jeg loddekolben på direkte, så smeltede tråden!
Ca tre kvarter tog det, at lave en fungerende forbindelse. Og det fordi jeg havde strejfet PU'en ifm en rensning.
Men fraværet af hus, havde en utrolig positiv indflydelse så længe det varede...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf kj2005 » tors 2. maj 2019 12:35

Tonni skrev:Ja den tråd er ikke for sarte sjæle! Min knækkede, og jeg måtte bruge shunt da jeg skulle lodde den til terminalpinden igen. Den er ca halvt så tyk som et hår. Satte jeg loddekolben på direkte, så smeltede tråden!
Ca tre kvarter tog det, at lave en fungerende forbindelse. Og det fordi jeg havde strejfet PU'en ifm en rensning.
Men fraværet af hus, havde en utrolig positiv indflydelse så længe det varede...


Uanset hvilken MC20 eller MC20 MKII super jeg har anvendt til at "trække" lyd detaljer ud af mine LP-plader, har jeg ikke turde foretage det indgreb du har forsøgt dig med :shock:

Mht. de arm typer som har fulgt de kendte grammofoner som TD160, TD320, TD321, TD126, TD125 og mange andre, har jeg søgt efter data på de arme som Thorens har udviklet gennem tiderne. Den TD320 jeg startede med havde vist TP16 mkIII arm monteret med en effektiv masse på 7,5g...jeg har desværre ikke armen længere, da den forsvandt ved modifikationen af TD320.

Har du kendskab til priserne på en god original Thorens arm til en TD320?

TP16 III 7,5g og TP16 IV 12,5g . TP90 17g masse som mellemlet arm til MC20?

Data fra:

https://www.theanalogdept.com/thorens_tonearms.htm
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf Tonni » tors 2. maj 2019 13:58

Jeps. Som jeg skrev længere oppe, er TP90 den Thorens arm jeg bedst synes om. Især til MC'ere.
At jeg nu har Ortofon AS212 på min 124'er er noget helt andet. - Og en Stax UA-9Cf som back up...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf kj2005 » tors 2. maj 2019 17:50

Tonni skrev:Jeps. Som jeg skrev længere oppe, er TP90 den Thorens arm jeg bedst synes om. Især til MC'ere.
At jeg nu har Ortofon AS212 på min 124'er er noget helt andet. - Og en Stax UA-9Cf som back up...


Jo, jeg læste at du syntes bedst om TP90.....kan du oplyse hvordan TP90 er skrøbelig, da min tidligere TP16 arm ikke umiddelbart viste tegn på ringe holdbarhed? Det var noget med nogle plastik dele.....

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf Tonni » tors 2. maj 2019 19:29

Ja desværre bliver alle plastdelene på TP90 sprøde med alderen. Og det er almindelig kendt at skruer i plastdele skal behandles med varsomhed. - Lige som man skal løsne VTA stilleskruen, når den ikke bruges.
Skruen der holder autolift funktionen sidder i en firkantmøtrik, som presser mod plastikken. Det er et svagt sted. - Ligeledes skruerne til at holde armen i basen lodret, VTA skruerne, da de sidder i plastgevind der flækker. Og sidst men ikke mindst de skruer der holder plastpladen der bærer anti-scating og lift, fast til tonearmen... Rådne æg er følelsen her...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf kj2005 » fre 3. maj 2019 11:53

Tonni skrev:Ja desværre bliver alle plastdelene på TP90 sprøde med alderen. Og det er almindelig kendt at skruer i plastdele skal behandles med varsomhed. - Lige som man skal løsne VTA stilleskruen, når den ikke bruges.
Skruen der holder autolift funktionen sidder i en firkantmøtrik, som presser mod plastikken. Det er et svagt sted. - Ligeledes skruerne til at holde armen i basen lodret, VTA skruerne, da de sidder i plastgevind der flækker. Og sidst men ikke mindst de skruer der holder plastpladen der bærer anti-scating og lift, fast til tonearmen... Rådne æg er følelsen her...


Ok, jeg forstår hvad du mener med "skørt plastik" .

Rent mekanisk må man se og mærke på TP90 materialerne, for at afgøre om enkelte eller flere plastik dele kan genskabes eller om reservedele kan købes. Skulle der have stået.....

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: dfms og 34 gæster