TD160 og SME 3009.

Analog når det bedst

Re: S: SME 3009 Series II improved og TD124 Arm board

Indlægaf spuncut » man 1. apr 2019 23:02

trikker skrev:Hej
Er der kabler med ? Har tænkt på at sætte sådan en fætter på en 160 super.
Men er den god til sådan en ?

Hej trikker.
SME-armen virker ganske udmærket sammen med TD160. Du skal ind og stille lidt på det flydende ophæng og du skal bruge en adapter. Det er noget med at afmontere bundpladen og anbringe pladespilleren fx. mellem to borde så man kan komme til justermøtrikkerne. Pladespillerens kabinet skal stå i water og så er det ellers at justere indtil pladetallerkenen også står i water og det flydende ophæng har lige stort eftergivelighedsområde op og ned. Jeg købte sådan en adapter på ebay, som var fræst ud af et stykke hårdttræ, den virker også ganske udmærket. Jeg mener selv at det er en god ide at placere armen på et isolerende underlag og trække en separat stelledning fra arm og til forforstærkerens stelskrue, men der er uden tvivl divergerende holdninger til det.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: S: SME 3009 Series II improved og TD124 Arm board

Indlægaf Almarx » tirs 2. apr 2019 01:45

Det er ikke min oplevelse, at SME armen er nogen større forbedring på Thorens, men den ser da lækker ud og det kan da være en god grund til at skifte.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: S: SME 3009 Series II improved og TD124 Arm board

Indlægaf trikker » tirs 2. apr 2019 07:53

Huh-ha
To meninger i - hvad jeg vil kalde i hver sin retning.
Det vil uden tvivl se godt ud, men hvis lydforbedringen er til at overskue,
er det måske nedre at satse på en dyrere pick-up.
( konen syntes jo alligevel det er ud sædvandeligt grimt at se på :roll: )
Mange tak for indput
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 358
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: S: SME 3009 Series II improved og TD124 Arm board

Indlægaf spuncut » tirs 2. apr 2019 10:06

trikker skrev:Huh-ha
To meninger i - hvad jeg vil kalde i hver sin retning.
Det vil uden tvivl se godt ud, men hvis lydforbedringen er til at overskue,
er det måske nedre at satse på en dyrere pick-up.
( konen syntes jo alligevel det er ud sædvandeligt grimt at se på :roll: )
Mange tak for indput

Min tidligere post skal ses som en vejledning i at få en SME-arm til at virke sammen med en TD160, og ja den virker ganske udmærket, under forudsætning af at man finder en passende adapter og får justeret ophænget korrekt. Hvad SME-armens generelle ydelse angår er det egentlig ikke noget ønsker jeg ikke at gå ind i, der findes uden tvivl både arme der er bedre og ringere alt afhængig af pick-up's og brugerens temperament.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: S: SME 3009 Series II improved og TD124 Arm board

Indlægaf evox » tirs 2. apr 2019 16:59

Den Thorens 160-Super jeg havde, var ''født'' med en 3009-2 arm på :thumbsup:
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: S: SME 3009 Series II improved og TD124 Arm board

Indlægaf trikker » tirs 2. apr 2019 18:19

Hej Evox
Hvorfor en pickup havde du på?
Og hvordan var lyden? Blød Hård eller hvordan
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 358
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: S: SME 3009 Series II improved og TD124 Arm board

Indlægaf evox » tirs 2. apr 2019 22:30

trikker skrev:Hej Evox
Hvorfor en pickup havde du på?
Og hvordan var lyden? Blød Hård eller hvordan

Jeg havde en Shurre 97xe
https://hometheaterhifi.com/reviews/vin ... ge-review/
Fin og neutral syntes jeg. Men det var en noget 'levende' kombi, overfor rystelser mv
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf spuncut » tirs 2. apr 2019 23:21

Ovenstående poster er, i samarbejde med moderator, flyttet til denne tråd da vi var godt i gang med at hijacke fonnebeks salgstråd.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: S: SME 3009 Series II improved og TD124 Arm board

Indlægaf spuncut » tirs 2. apr 2019 23:33

Almarx skrev:Det er ikke min oplevelse, at SME armen er nogen større forbedring på Thorens, men den ser da lækker ud og det kan da være en god grund til at skifte.

Hej Almarx.
Det afhænger jo af hvad man kommer fra. Min TD160 BII blev, til eksempel leveret, uden arm, TD160 Super kom i to udgaver en med arm og en uden. TP-armene fra Thorens kom i en del versioner, er det nogle af dem du har i tankerne?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf trikker » ons 3. apr 2019 07:48

Det er bare helt I orden med flytningen
Vi skal ikke ødelægge manden salgstråd ;)
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 358
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf Almarx » ons 3. apr 2019 11:41

Hej Spuncut, - jeg må jo nok indrømme at mit bidrag var lige lovlig friskt, men det var en overraskende god oplevelse med min TD 160 med en tp 16 arm, jeg satte op hos min datter. Jeg har selv haft et par sme arme, men aldrig på en Thorens og jeg har aldrig lavet en direkte sammenligning, så min mening er jo kun funderet på min oplevelse i forskellige situationer. Min datter ville i øvrigt hellere have min Pioneer PL 7 (med kulfiberarm), der jo er automatisk. Lige nu har jeg et Lenco projekt sat op med en Mørch UP 4, der spiller dejligt og skiller sig ud, men er ret uhandy. Jeg tror din Thorens/SME/Ortofon kombination må være svær at slå eller forbedre. mvh Per
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf spuncut » ons 3. apr 2019 12:35

Hej Almarx.
Tak for opklaringen. :cool1: Har ikke selv prøvet TP-16-armen, men den går for at være en ganske fremragende arm. Hvad min egen kombi angår så er den langt fra optimal, idet improved-armen er alt for let til MC-pick-uppen. Det giver sig udslag i at kombien laver noget ballade ved særlige trommeslag, pickuppen slipper nærmest rillen og det lyder ikke godt!, specielt ikke for en tromme-aficionado som undertegnede. Det er uden tvivl den alt for høje resonansfrekvens sammen med armens andre udæmpede resonanser der er skyld i problemet. Jeg påtænker at anskaffe en OM-30, som skulle ligge mere inden for imp-armens vægtklasse og så ellers se om jeg kan finde en non-improved til MC30SII. Alt sammen blot fordi man af æstetiske årsager, død og pine, vil have SME-arme. :Skor:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf kj2005 » ons 24. apr 2019 21:12

spuncut skrev:Hej Almarx.
Tak for opklaringen. :cool1: Har ikke selv prøvet TP-16-armen, men den går for at være en ganske fremragende arm. Hvad min egen kombi angår så er den langt fra optimal, idet improved-armen er alt for let til MC-pick-uppen. Det giver sig udslag i at kombien laver noget ballade ved særlige trommeslag, pickuppen slipper nærmest rillen og det lyder ikke godt!, specielt ikke for en tromme-aficionado som undertegnede. Det er uden tvivl den alt for høje resonansfrekvens sammen med armens andre udæmpede resonanser der er skyld i problemet. Jeg påtænker at anskaffe en OM-30, som skulle ligge mere inden for imp-armens vægtklasse og så ellers se om jeg kan finde en non-improved til MC30SII. Alt sammen blot fordi man af æstetiske årsager, død og pine, vil have SME-arme. :Skor:
MVH Henning


Hej....jeg vover lige et par spørgsmål omkring Thorens og TP16? ...... Du plejer at have check på det med pladespilleren, vinkler og placering af armen i forhold til arm-længden.

Jeg har ved rent held byttet mig til en TD320 med en TP90 arm. Er der forskel på TP16 og en TP90 arm? (bare kort). Jeg har en SME 3009 arm, der skal samles. Jeg har en Helius (lige arm) som sikkert har en anden længde end SME 3009.
Denne TD320 spiller er oprindelig født med en TP90 arm, og ikke lige designet så man "bare" kan montere en anden arm....men det kan gøres ved at fremstille et nyt metalboard til den ønskede arm som skrues i den fjederophængte del af plinten.
Så har jeg tre meget forskellige nye pick-up's. En Stanton tripple E, en MC20 mk.II (ortofon) og en Shure Supertrack III (meget blødt ophængt) som jeg husker det.

Kan du give mig et bud på en kombination? Umiddelbart var 3009 "født" sammen med Shure Supertrack III ...og jeg bruger jævnligt min egen TD320 med Fat Scorpio / MC20 mkII...men hvad med Stanton 3 E? jeg har aldrig lyttet til DR's fortrukne pick-up, men hvilken arm ville den kunne køre sammen med? Kunne Stanton 3 E køre sammen med TP90?

Kan du genopfriske bare lidt mht. arm-resonansen....der har været for meget arbejde ... hifi er på et sidespor i øjeblikket.

Hvis du har tid?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf Tonni » tors 25. apr 2019 08:13

Blander mig lige. TP90 er en ganske fremragende arm. - Men pas på plastikdelene, de er SARTE!
TP90 er en mellemtung arm, med en bevægelig armmasse på ca 16g, og vil derfor umiddelbart passe bedst med din MC20. Shuren vil ikke du der. Og Stanton afhænger af nåleforparten. Er det en af discoteksforparterne vil det fungere fint, men med en blød nål næppe...
Jeg har haft SME Ser.II og Imp. og medgiver de er smukke. Men har haft andre, efter min mening bedre arme. Blandt dem min desværre defekte TP90.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD160 og SME 3009.

Indlægaf kj2005 » tors 25. apr 2019 09:54

Tonni skrev:Blander mig lige. TP90 er en ganske fremragende arm. - Men pas på plastikdelene, de er SARTE!
TP90 er en mellemtung arm, med en bevægelig armmasse på ca 16g, og vil derfor umiddelbart passe bedst med din MC20. Shuren vil ikke du der. Og Stanton afhænger af nåleforparten. Er det en af discoteksforparterne vil det fungere fint, men med en blød nål næppe...
Jeg har haft SME Ser.II og Imp. og medgiver de er smukke. Men har haft andre, efter min mening bedre arme. Blandt dem min desværre defekte TP90.


Hej...du må meget gerne blande dig. :p Har du et bud på en kvalificeret arm til Shure Supertrack pick-up'en? Jeg har en defekt Dual 741Q fuldautomatisk pladespiller som der oprindelig sad en ULM60E pick-up på. Desværre er det mekaniske ikke fungerende, da der er smuttet en fjeder i forsøget på at demontere chassis'et fra plinten. ØV

Stanton pick-up'en er ikke discotek udgaven, så jeg kan forstå at den er blød i ophænget. Det bør være en lettere armtype til en højere compliance og at jeg svagt husker noget med 8-12 Hertz i forbindelse med arm-resonansen?? var det ikke sådan at arm-resonansen ikke måtte ligge samtidig med "plade bulerne" altså under ... de 8 Hertz? og noget med at hvis arm / pick-up resonansen bliver for stor giver det fejlsporing og uklar gengivelse?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster