Retipping mm. af mc pickupper

Analog når det bedst

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf Tophøj » man 20. maj 2019 10:48

Det ser sgu godt ud! Hvad er prisen for sådan noget?

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf Hackenberg » man 20. maj 2019 11:09

Nu må vi se. Jeg har indbyttet en Denon DL103 fra Techneaudio som er råmodificeret af dem og spiller fabelagtigt. Den tabte desværre spidsen mens den var lånt ud.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf Hackenberg » fre 14. jun 2019 13:26

Nu har jeg fået min Dynavector DV17D2 retur fra https://techne-audio.de/home.html. Jeg har betalt med en af hans egne DL 103'er uden diamant. Lige over.
DV'en har fået et lille metalrør, med en ny diamant, udenpå resten af safir-nålearmen. Problemet er at jeg ikke har fået nogen info om materiale eller nåleslibning. Jeg rykker ham i dag.
Pu'en spiller fremragende. Som ny men anderledes. Lidt mere som den større model XX-1 som jeg også har.
Jeg tror ikke det er hans speciale at retippe andet end Denon pickupper og måske andre pu'er med alu-rør, men arbejdet er rigtig pænt.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf Hackenberg » fre 14. jun 2019 19:40

Ny mail fra Klaus-Peter Grasser, Techneaudio:
"Hello, Claus, of course.
For cartridges which do not have an aluminium needle carrier and for example needle carriers made of boron, carbon, sapphire, diamond, ruby, etc., re-tipping is only possible with a bridge piece as a connection. I use a berillium tube which I shorten to the required length and then have a mesh / adapter from the new needle carrier to the broken off needle carrier...a bandage which I then glue together. I have developed this technique and practised it very often. With e.g. Benz systems there is no other solution...as for example with the AC3 from audio-technica. Here I sent the customer a drawing beforehand. The result was top.
With your Dynavector the needle carrier is extremely short by default and I could still shorten and merge the new needle carrier from Boron with the MR microridge diamond accordingly.
As attachment I send you the sketch of me to the AC3.
I hope you have a lot of fun with the reworked system."

DSCN9919.jpg

DSCN0006.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf ASML » søn 21. jul 2019 00:43

his067 skrev:MC200 (til mit Mørch ICA200 arm-rør) hos VdHul (2500 kr). En rigtig fin kombination som jeg bruger til dagligt. Ortofon MC3000 Mk II hos The cartridge man: ikke anbefalelsesværdig (ophænget blev defekt. Jeg husker ikke prisen); Ortofon MC3000 Mk II (en flytteskade da vi flyttede til Aberdeen) Hos vdH (Ortofon reparerede dem ikke dengang) Jeg var meget gls for den, Ortofon MC7500 hos VdH: rigtigt godt (husker ikke prisen), Ortofon Jubilee hos soundsmith 400USD: jeg var skuffet over lyden da den kom tilbage: den lød underligt diffust og blev hurtigt solgt videre, B&O MMC2 hos soundsmith (en re-build, snarere end en re-tip) måtte sendes tilbage til en andengangsreperation, men fungerer fint nu.


2500 kr. for retipning af en Ortofon MC200? Er det nogle år siden, du har fået den retippet, eller "fornyligt"? Indtil videre, er jeg positivt overrasket over prisen.. ;)

Mvh ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf his067 » søn 21. jul 2019 06:43

Jeg har lige checket min korrespondance. Det blev gjort i oktober sidste år. Regningen lød på 2600 dkk....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf ASML » søn 21. jul 2019 16:29

Okay. Det er jeg glad for at erfare at det ikke koster mere at få retippet en MC 200. Og derfor beholder mit ICA 200 arm-rør lidt endnu. ;)
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf his067 » søn 21. jul 2019 20:34

Æv, hvis jeg havde vidst at du havde et ICA200 rør, havde jeg stukket dig en lang ( løgne-)historie om meget besvær og høje omkostninger i håb om at du ville sælge det til mig. ;)
I stedet vil jeg så lykønske dig og fortælle at vdHul og mc200 i ICA200 er en rigtigt fremragende kombination. På mange måder en reference pickup. Den har i hvert fald erstattet min SPU Royal.

Og så ser den jo ikke værst ud.
4ECF1335-9FAF-4C2A-A411-B82A1D41CD3F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf Louis » søn 21. jul 2019 20:37

his067 skrev:Æv, hvis jeghavde vidt at du havde et ICA200 rør havde jeg stukket dig en lang ( løgne-)historie om meget besvær og høje omkostninger. ;)
I stedet vil jeg så lykønske dig og fortælle at vdHul og mc200 i ICA200 er en rigtigt fremragende kombination. På mange måder en reference pickup.

Og så ser den jo ikke værst ud.
4ECF1335-9FAF-4C2A-A411-B82A1D41CD3F.jpeg


Generelt er mc200 et fund til prisen. De par eksemplarer jeg har haft har lydt rigtig godt!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf Hackenberg » søn 21. jul 2019 21:41

Tager jeg fejl eller de det kun VdHul der retipper KUN med diamant og uden ekstra nålerør?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf ASML » man 22. jul 2019 02:04

his067 skrev:Æv, hvis jeg havde vidst at du havde et ICA200 rør, havde jeg stukket dig en lang ( løgne-)historie om meget besvær og høje omkostninger i håb om at du ville sælge det til mig. ;)
I stedet vil jeg så lykønske dig og fortælle at vdHul og mc200 i ICA200 er en rigtigt fremragende kombination. På mange måder en reference pickup. Den har i hvert fald erstattet min SPU Royal.

Og så ser den jo ikke værst ud.
4ECF1335-9FAF-4C2A-A411-B82A1D41CD3F.jpeg


Jamen, så var det jo godt jeg ventede med at fortælle om ICA 200 arm-røret til efter du nævnte prisen på retipning af MC 200 ved Van den Hul. ;)

Tak skal du have. Nu er jeg helt overbevist.. :p

Nej, det er en ualmindelig flot arm/pick-up kombi.

Mvh ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf his067 » man 22. jul 2019 09:19

Hackenberg skrev:Tager jeg fejl eller de det kun VdHul der retipper KUN med diamant og uden ekstra nålerør?

Soundsmith gør det også (min Jubilee havde intakt nålerør så jeg fik deres Hyper-line, eller hvad de nu kaldte den, sat på.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf Hackenberg » fre 2. aug 2019 11:00

Pick-Up Service v/ H.-H. Nielsen, Møllebakken 29, 2700 Brønshøj, pickupservice@outlook.dk formidler til FJS Tonabnehmerservice.
Ring evt. til Hans Henrik. Han er en flink fyr.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf ASML » lør 14. sep 2019 15:37

Jeg fandt fornyligt denne tråd på Audionirvarna.org. med en liste på de producenter/reparatører som tilbyder retipning af pick up'er. Og tænkte andre måske også havde interesse i at se, hvem som kan lave den slags rundt omkring i verden.

https://www.audionirvana.org/forum/the- ... rebuilders

Bortset fra at Garrotbrødrene nævnes som mulige retippere af pick up'er, er listen mere eller mindre "up to date":

Det er efterhånden mange år siden de to brødre valgte at begå kollektivt selvmord...

Mvh ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Retipping mm. af mc pickupper

Indlægaf his067 » lør 14. sep 2019 16:46

ASML skrev:....

Bortset fra at Garrotbrødrene nævnes som mulige retippere af pick up'er, er listen mere eller mindre "up to date":
...


Deres firma findes endnu og er meget aktivt i Australien. Deres website (https://garrottbrothers.com/) er sidst opdateret i 2014, og deres prisliste er dateret 8/5/2019.

Brødrene døde i 1991 http://www.whetstoneaudio.com/the-strange-and-tragic-story-of-the-garrott-brothers/.

Firmaet ejes nu af Audio Dynamics Pty, som også importerer high-end grej https://audiodynamics.com.au/
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster