Rega Sandie

Analog når det bedst

Rega Sandie

Indlægaf Hackenberg » man 13. maj 2019 14:57

Så er der igen gang i et lille byggeprojekt.
Min sorte Rega P3 skal modificeres til en "Sandie". memberlist.php?mode=viewprofile&u=1120
Jeg har ikke tænkt mig at bruge kork imellem da jeg ikke ønsker at isolere hver plint fra de andre.
Man skal bruge sådan to:

Billede0801[1].jpg

Og sådan to ekstra:

billede0798[1].jpg

Som det ses er plastlaminatet fræset af motorrummet på den ene. Det gøres på begge så man kan komme til nedefra når de er stakket.

Det skal laves et ca. 15mm nedlæg i hullet til lejet. Så kan man spænde topplinten sammen med nr. to med lejets gevind og møtrik.

Billede0799[1].jpg

Så skal der bores gennem hullerne til fødderne. Det giver mulighed for at spænde topplinten sammen med de to nedenunder.

Billede0800[1].jpg

Det udvidede hul til lejet behøver ikke gå hele vejen ned gennem tredje plint. Jeg har gjort det som det ses.
Husk at undersænke de små skruehuller så plintene kan spændes helt tæt sammen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Rega Sandie

Indlægaf Tophøj » tirs 14. maj 2019 10:44

Spændende projekt.
Jeg glæder mig til at se og høre resultatet. :-)

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Rega Sandie

Indlægaf Hackenberg » tirs 14. maj 2019 13:54

Næste afsnit:

billede0802[1].jpg

Da jeg har besluttet at spænde de to øverste plader sammen med lejet er det tydeligt at der er små forskelle på hvor hullet er placeret. Bare en mm ses tydeligt når pladerne ligger ovenpå hinanden uden kork eller andet imellem. Såååååå måske skulle man alligevel........?

billede0803[1].jpg

Skruerne spænder det hele sammen og der er rum til at justere den sidste plade på plads. Derefter bores nye huller til fødderne. Der skal nok nye, kraftigere fødder til senere. På en normal Rega giver spikes en klarere men lidt mere aggressiv lyd i forhold til "bløde" typer.

billede0804[1].jpg

Klar til tallerkenservering. Jeg har to glasplader og nogle træplader at rode med.
Armen skal monteres på en kraftig, tæt krydsfinérplade så ledningen løber ned gennem de gamle huller.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Rega Sandie

Indlægaf Hackenberg » ons 15. maj 2019 15:37

Jeg har før rodet med pladetallerkner i træ.
Nu har jeg øvet mig lidt på fræset på en tarvelig spånplade:

Billede0805[1].jpg

Det starter med resten af et hul til en 15" bas. 50mm spånplade.
Først skal man bore styrehul til fræseriggen hele vejen igennem.

Billede0806[1].jpg

Så skal man fræse et papirtyndt nedlæg til labelen. 0,5mm.

Billede0807[1].jpg

Og til yderkanten. Jeg fjerner kun akkurat finéren.

Billede0808[1].jpg

Så skal omkredsen fræses. SMÅ SLAV! Lidt ad gangen til man er halvt nede.

Billede0809[1].jpg

Så vende og tage omkredsen fra bagsiden til man er igennem.

Billede0810[1].jpg

Sådan. Jævn kant hele vejen rundt. Det hele skal lige have en gang sandpapir så det bliver glat.

Billede0811[1].jpg

Udover fræser med hulrig skal man bruge søjleboremaskine. Her hullet til Rega's styretap. Halvt ned gennem de 50mm plade.
Det er ikke det ideelle bor. HUSK at kontrolmåle hele tiden så du ikke borer skævt når du skal udvidde styrehullet til større diameter. Og kontrolmål så lige en ekstra gang.

Billede0812[1].jpg

Hul til centertappen bores fra oversiden. Senere skal der monteres en 7mm bolt til pladestrammer.
Den kan lige være der.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Rega Sandie

Indlægaf Hackenberg » man 19. apr 2021 18:43

Så fik jeg tid til at rode lidt med et gammelt projekt.
Min Rega Sandie er blevet modificeret noget. Den nederste plint er fjernet og der er limet en Corian-plade ind imellem de to resterende. Corian er et godt materiale til lyd. Armboardet er også lavet af det materiale.

DSC_0000291.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Rega Sandie

Indlægaf cdp » tirs 20. apr 2021 07:10

Spændende projekt - hvad bliver vægten på den nye Rega ? Kan se du bruger de samme originale gummifødder - har du bedre alternativer her, når alt det andet jo er opgraderet. Og hvordan med lejet - kan det klare den ekstra vægt / belastning - evt. softstart på motor.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Rega Sandie

Indlægaf Hackenberg » tirs 20. apr 2021 14:32

Hvis du læser Sandies oprindelige tråd får du svar på lejebelastningen. Fødderne er jeg ikke nervøs for. De skal selvfølgelig have RC ligesom alt anden gummi men hele fod-problematikken må vente til senere. Det er jo en videnskab for sig med masser af "snakeoil".
Jeg vil gerne lave en corian-pladetallerken men det må også vente. Først og fremmest skal den have sin arm på og den gamle trætallerken. viewtopic.php?f=569&t=6869&hilit=hackenbergs

DSC_0000292.jpg

DSC_0000293.jpg

DSC_0000294.jpg

DSC_0000295.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster