TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Analog når det bedst

TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » man 27. maj 2019 20:28

Ved rent held har jeg byttet mig til en Thorens TD 320 mk.III med den kendte TP90 arm.

Desværre var armen defekt fordi Thorens ( firmaet grundlagt af Hermann Thorens i 1883 i Schweiz) havde valgt at benytte et plastmateriale til delvis stabilisering af tonearms-lejet.
Taget i betragtning af en pris på 5.995,-kr i 1998 for mk.III , ville en flange af aluminium nok ikke have væltet budgettet.

At benytte støbt plast sammen med 1-1,5mm umbraco pinolskruer og fastspænding på metal er på forhånd dømt til at give fejl set over en årrække.

Se demontering af TP90.

Efter at have set på de defekte plastdele, måtte jeg ud til min gamle kollega, som også har arbejdet for Omega i Schweiz.

Der skulle radikale ændringer til hvis denne TP90 arm igen skulle bringes til at fungere. Bemærk pincetten som står lodret i det revnede plasttykke, som aktiverer lysdioden så armen stopper ved sidste rille i pladen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » man 27. maj 2019 21:06

Man kunne have undladt at dreje et nyt plaststykke til det automatiske stop på Thorens TD320 mk. III , da pladespilleren let kan fungere uden.
Det ville have været enkelt at undlade det viste trekantstykke i plast-materiale, som sidder usynligt under den sorte metal-monteringsplade til selve armen, men nu forsøger jeg at få alle funktioner tilbage til denne TD320.

På en meget præcis drejebænk som slår < 4/100 mm ved den yderste del af vangerne på 2500 mm, drejede min kammerat en rund skive i plastmaterialet Prom. Inderste diameter 50mm , yderste diameter 64,7mm med tykkelsen 7,75mm...vingetykkelse 1,50mm.....

Så nu skal jeg igang med løvsaven :| ...så må vi se hvordan det går? Under alle omstændigheder skal vægtykkelsen øges i forhold til originalen.

Bemærk revnen ved pincetten!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » man 27. maj 2019 22:15

Så til den vanskelige del.

På denne TP90 arm har Thorens anvendt et par små magneter til at justere antiskating. Den ene lille firkantede magnet er fast fokuseret i plast materialet , mens den anden tilsvarende firkantede magnet kan justeres nærmere eller fjernere armbasen.
Thorens har over selve centerlejet placeret en fastmonteret cirkulær 3mm høj magnet som følger armen's bevægelser. Ved at justere den ene lille magnet frem og tilbage med fingerskruen kan antiskating finjusteres.

Den 22mm tykke aksel der udgør armens centerleje, er fra Thorens' side monteret i det viste plast-land som originalt holdes på plads med 3 pinol-skruer. De 3 pinolskruer går igennem plast-landets rør på ca. 2,5mm i tykkelse og spænder ind imod det 22mm tykke centerleje ...... det siger næsten sig selv, at pinol-skruer der spænder fra metal imod plast, vil resultere i at plast-materialet på et tidspunkt udtrættes! Den samlede højde på plast-land og plastførings-rør er ca. 20 mm.

Vi måtte over til urmager drejebænken. På urmager drejebænken blev hele plast-landet incl. antiskating magneter og revnet plast bragt til at rotere ....meget hurtigt. Med det ultraskarpe skæreværktøj blev hele det underliggende plastrør incl. de gamle huller til montering fjernet indtil en rørtykkelse på 24,2mm. Derefter blev der drejet en flange med en udvendig diameter på 24,20mm og en inderste diameter på 22,05mm. Røret's nederste diameter blev 29,80mm med højden 10,00mm.

Nu mangler der udfræsning til den justerbare magnet og antiskating..... samt udfræsning til armen's min - og maximum udsving.

Ved montering af dobbeltrøret i aluminium kom anderledes god styring på selve plast-landet og den justerbare antiskating.

Det var ikke en nem opgave, og det bliver spændende at se, om det kan lykkes at få gang i TP90 endnu en gang.......
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Fredmarantz » man 27. maj 2019 23:02

Det er jo (som sædvanligt fra din side) en enestående fin og minutiøs gennemgang af dette problem. Man kan næsten følge processen rent mekanisk bare ved at læse med - fedt! og det ser jo ud som om, at der bliver styr på det.....

Det synes at være en noget mere stabil konstruktion efter metallets indtog. Vil det så sige, at pinolskruerne ikke længere skal i arbejde?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » tirs 28. maj 2019 16:10

Fredmarantz skrev:Det er jo (som sædvanligt fra din side) en enestående fin og minutiøs gennemgang af dette problem. Man kan næsten følge processen rent mekanisk bare ved at læse med - fedt! og det ser jo ud som om, at der bliver styr på det.....

Det synes at være en noget mere stabil konstruktion efter metallets indtog. Vil det så sige, at pinolskruerne ikke længere skal i arbejde?

Vh
Freddy


Det er ikke let at forklare sådan en reparation med ord alene, så der må billeder til. :p Andre ejere af Thorens TD320 mk.3 og TP90 må på et tidspunkt løbe ind i samme problem med pinol-skruerne og den konstante vridning eller tryk som de udøver på plast-materialet? .....derfor er der angivet mål fra drejebænken , hvis andre vil forsøge sig med samme redningsplan.

Med hensyn til pinol-skruerne har jeg fundet nogle egnede længder i rodeskuffen, så min alu-indsats ikke kan rokke sig. M3 gevind 1mm umbraco...... 3 styk....og da alu-rørets tykkelse er 4mm går det temmelig let at skære gevind...
Iøvrigt har magnet-justeringen fået sit eget "vindue" at kigge ud af , samt en nedfræsning til bestemmelse af hvor meget pickup armen kan bevæge sig.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » tirs 28. maj 2019 16:36

Før samling af TP90 armen skulle der også fremstilles en kopi af den støbte "plast-dims" til stop-mekanismen. Thorens havde fremstillet en lille plast trekant som mekanisk , når armen nærmer sig lp'ens slutrille, åbner for en lysfølsom diode.
En micro-switch kunne have gjort det, men nu måtte jeg igang med løvsav og slibemaskine mm..

...resultatet blev ok, og jeg tror ikke, at denne massive Prom-plast trekant med en tykkelse på 7,8mm vil revne på samme måde som originalen fra Thorens ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 tirs 28. maj 2019 21:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Tonni » tirs 28. maj 2019 20:27

Hvor er jeg glad for at se det smukke arbejde!
Den pladespiller er bestemt i stand til at give vellyd!
I øvrigt kunne du sikkert gøre en lille forretning, ud af de dele.
Eller direkte reparationer. Der er mange der døjer med TP90.
Og det er en skam, da det er en yderst vellydende sag!
Men igen. Det er dejlig at se det smukke arbejde!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » tirs 28. maj 2019 21:08

Tonni skrev:Hvor er jeg glad for at se det smukke arbejde!
Den pladespiller er bestemt i stand til at give vellyd!
I øvrigt kunne du sikkert gøre en lille forretning, ud af de dele.
Eller direkte reparationer. Der er mange der døjer med TP90.
Og det er en skam, da det er en yderst vellydende sag!
Men igen. Det er dejlig at se det smukke arbejde!


Når gode pladespillere som Thorens får problemer med holdbarheden, kan jeg ikke lade være med at forsøge at reparere dem. Jeg håber denne TD320 bliver klar igen..men nu må vi se hvordan det går.

Når det så er sagt, synes jeg, at der er sparet på et centralt og følsomt sted på denne mk.3 udgave af TD320...lidt synd for arm og leje at resten ikke helt lever op til 320 standard?

Et forslag kunne være at forny hele plastdelen, som har en tykkelse på 10,50mm, fremstille det i aluminium og flytte den justerbare anti-skating over i en tilsvarende udfræsning i aluminiums-klodsen. Det ville selvfølgelig tage længere tid at fremstille alu-klodsen ......et helt plast-land fremstillet i aluminium bliver tungere, men jeg tror ikke vægten på denne alu-klods får den store betydning, når blot armen's leje er stabilt.

Foreløbig går jeg efter min første ide til reparationen..... :thumbsup:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Tonni » tirs 28. maj 2019 21:42

At bruge alu ville være en rigtig god ide! Og lidt efterjustering af ophænget er mageligt i stand til at kompencere...
Prøv en AT-OC9 (Mk.I) på den... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf mondial » tirs 28. maj 2019 22:33

Virkeligt flot arbejde - respekt

Jeg kigger lige lidt med her, har selv en Thorens TD 2001 også med TP90 arm. Armen virker som den skal, men det varer jo nok ikke evigt, efter dette at dømme :-//
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » ons 29. maj 2019 09:16

Tonni skrev:At bruge alu ville være en rigtig god ide! Og lidt efterjustering af ophænget er mageligt i stand til at kompencere...
Prøv en AT-OC9 (Mk.I) på den... ;)


Ok, jeg så i en anden tråd, at du anbefalede sådan en Audio Technica MC sag. Jeg ser lige først om resultatet med armen kan bære en ny MC pickup. ;)
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » ons 29. maj 2019 09:32

mondial skrev:Virkeligt flot arbejde - respekt

Jeg kigger lige lidt med her, har selv en Thorens TD 2001 også med TP90 arm. Armen virker som den skal, men det varer jo nok ikke evigt, efter dette at dømme :-//


Thorens kan jo have ændret materiale og monteringsform på din 2001 og TP90 armen. I det omtalte plast-land til antiskating og hvilebase for pickup armen er der også 2 styk M 4,0mm gevind skårne huller ??

Findes disse 2 undersænkede M 4,0mm gevindhuller i plast-landet til din TP90 arm?

.......er de to huller beregnet til en sikring af armen ved flytning og transport?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Tonni » ons 29. maj 2019 21:33

Ja jeg har haft 320 med TP90 og AT-OC9. Før min 124/AS212/AT-OC9, og det er ikke ringe. Med mindre man har en lyst klingende signalkæde.
Jeg kører PT med DaliRIAA PAS3/NAD S100/diy og Leak Stereo 20 til Snell E/III.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » lør 1. jun 2019 13:25

Der også spørgsmål til den relativ tunge mekaniske lift som vist på billedet.

Når man drejer betjeningsknappen på TD320's panel trækkes der i en tynd stålwire som aktiverer et sindrigt fjedersystem til armliften .
Hele armliften vejer en del, og der trækkes i den lodrette lift-aksel, som er fastgjort i plast-landet . Plast-landet kan ikke holde i længden, når materialet belastes af både pinol-skruer og skæv vridning!

Hullet i metalbasen blev gjort ovalt så lift-systemet kunne svæve frit i plast-landet og bevæges.

Thorens tænkte over problemet og tilføjede 2 x 3,2mm monterings huller i vinkel beslaget.... men uden at gøre brug af dem?

Man kunne gøre armliften stabil ved bore et par huller i metal basen og montere nogle justerbare afstandsstag.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 søn 2. jun 2019 19:26, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » lør 1. jun 2019 14:21

Et spørgsmål til grammofon eksperterne.

Er det rigtigt ?:
Som udgangspunkt er det sådan at selve pick-up armen i de fleste tilfælde bør ligge noget nær parallelt med grammofonens pladetallerken når diamanten ligger an i pladerillen, og at nålefanens ombuk ligeledes ligger parallelt med selve pladen?

Har er en lidt for stor armhøjde mindre betydning?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster