Pioneer PL-510A

Analog når det bedst

Pioneer PL-510A

Indlægaf Stottrup » man 2. sep 2019 21:14

Når jeg læser visse indlæg her på forum, føler jeg mig af og til som en Serie 4-spiller, der er skiftet ind på et Superligahold - men det skal ikke afholde mig fra at dele de glæder, en husmand kan have. Jeg er en sådan set tilfreds ejer af en grammofon af ovennævnte type, den spiller fint, men har set bedre ud. Derfor har jeg i dag strippet den for den gamle, næsten gennemsigtige, folie og forsynet den med en ny, noget kraftigere variant. Samtidig er tallerken og overdel grundigt rengjort, og takket være den uundværlige komfurskraber lykkedes det mig at redde samtlige små mærker på bagsiden.
Jeg er tilfreds, men har dog et spørgsmål: Ville I have brugt ægte finér eller beholdt originalen - altså folie?

Og endelig: Er det kun mig og min tussegamle og udødelige kærlighed til mærket - eller ser den utroligt velbygget ud?

Vh Karl

-og fotograf bliver jeg nok aldrig...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Pioneer PL-510A

Indlægaf spuncut » man 2. sep 2019 22:22

Hej Karl
Der er nu nok en del Pioneer-aficionados her på forummet, hvad midt-70'ernes integrerede forstærkere angår kan du i hvert fald godt regne mig med. Angående Pioneers pladespillere så er mit kendskab begrænset til de ganske udemærkede og undervurderede PL10 og PL-12. I forhold til dem er din PL-510A vildt avanceret, men slægtskabet fornægtet sig ikke, Pioneer har holdt fast i det flydende ophæng og trækabinettet.
Pioneer, Akai og Kenwood kommer man ikke udenom, de udgjorde den første bølge af japansk kvalitet der skyllede europæisk plasticskrammel ud i glemslen og banede vejen for at den gennemsnitlige forbruger kunne opleve hi-fi.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Pioneer PL-510A

Indlægaf Captain Phoenix » man 2. sep 2019 23:25

Jeg ville - og har - også gå(et) med folie på en Pioneer 112, der havde mistet træ-looket et par steder.
Og jeg tog som du også de små mærker af og genbrugte dem :p
Så originalt som muligt :thumbsup:
Og en PL510 skal hverken du eller Pioneer skamme sig over - dejlig og ærlig pladespiller fra vintage-periodens højdepunkt i midt-/slut-halvfjerdserne.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Pioneer PL-510A

Indlægaf tctla » tirs 3. sep 2019 17:21

Hej Karl,

Fin spille. Min Pioneer hedder PL-600X og den bliver nok aldrig skiftet ud.
Jeg er virkelig glad for Pioneer grammofoner :OLO:

Når du nu har hatten af din PL-510A, så skift de 2 RIFA-kondensatorer på billedet.
ISÆR hvis, hvad jeg har cirklet ind, faktisk ER en revne i kondensator-huset.
Bare rolig, de VIL revne en dag, og så kommer den magiske røg ud.
Hellere skifte dem før, end efter.
Prøv: Google + rifa capacitor failure

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af tctla ons 4. sep 2019 06:49, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Pioneer PL-510A

Indlægaf Stottrup » tirs 3. sep 2019 19:43

Tak for de pæne ord. Glæder mig, at jeg ikke er ene om kærligheden til 70'ernes Blockbusters inden for hi-fi. Jeg må ærligt tilstå, at jeg kun har kigget efter helt øjensynlige fejl/mangler - små revner i komponenter har jeg ikke haft øje for, men måske skulle jeg atter afmontere damens skørt og tjekke. Foreløbig spiller den fint, selv med den aldrende M75 MG. Som tidligere antydet er jeg ikke den, der i tide og utide griber til loddekolbe og komponentudskiftning, da jeg jeg ingen - INGEN - forstand har på de dele.
Men: Sammen med SX-5530, CS-E 500 og Diana Krall - alt på behagelig lyttestyrke - er det ren guf... i det mindste for mine ører. Og det er vel dybest set dér, jeg vil hen?
Jeg har andre og kraftigere forstærkere, andre (og vel bedre?) pladespillere, og en del andre højttalere, men at se og høre disse tre (fire...) søskende folde sig ud... jeg bliver s'gu glad :Thumpsup: .

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 34 gæster