Direct drive eller remtrukket??

Analog når det bedst

Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Elektronik » ons 13. nov 2019 12:56

Goddag alle.
Først vil jeg skrive/undskylde at mit spørgsmål er absolut IKKE vintage. :oops:

Men er kommet i tvivl om hvilken type Thorens pladespiller jeg skal vælge.
Begge modeller er fuldt automatiske. (som er mit foretrukne teknik) ;)

Håber at høre fra pladespiller entusiasterne. :thumbsup:

Thorens TD 402 DD (Direct drive)
http://www.hifi4all.dk/content/template ... 8&zoneid=1

Thorens TD148A (Remtrukket)
http://www.hifi4all.dk/content/template ... 1&zoneid=1
Elektronik
 

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf MaxJ » ons 13. nov 2019 13:03

Lidt vintage ér det vel.

Jeg fortrækker direct drive. En rem kan give sig lidt i de kraftige passager og det syntes jeg at jeg kan høre. Men det er bare min mening.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf ole n 84 » ons 13. nov 2019 13:10

Jeg vil vælge en med Direct drive da motoren er kraftigere (mere holdbar) og hurtigere oppe i fart.
ole n 84
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Elektronik » ons 13. nov 2019 13:41

Mange tak for indspark. :thumbsup:
Googling rundt, skriver man at DD er kun for DJ's som mishandler musikken. :Skor:

Men læser også at DD er hurtig i opstart og er klar, før nålen rører vinylen. :thumbsup:

Vil kigge nærmere på DD modellen og finde en butik, som forhandler dem og finde ud af, om man kan låne et for prøvelytning. :Thumpsup:
Men har en forventning at den er hestelængder foran min gamle fuldt automatiske Pioneer PL990 ;)
Elektronik
 

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Hackenberg » ons 13. nov 2019 14:01

Uha! Det spørgsmål kan få folk op på barrikaderne.
Jeg har haft mange grammofoner af begge slags og været glad for de fleste. Du vil kunne finde vellydende, højtydende modeller af både DD og RD.
Husk at det primært er PU'en der bestemmer hvilken kvalitet du får ud i anlægget. Armen og plademåtten har også noget at sige. Det er altså ikke bare motorprincippet der bestemmer lyden.
Med hensyn til driften på den lange bane (vintage) vil jeg holde mig til det simple, altså RD. DD og diverse styreteknik kan gå i stykker. Jo mere der er jo flere fejlmuligheder. Her gælder KISS (Keep It Simple, Stupid) også.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2121
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Elektronik » ons 13. nov 2019 14:37

God pointe Hackenberg. :ide:
For mekanikken på min Pioneer PL990 er ved at være "træt" og upræcis. :Gammel:
Et af grundende til at jeg kigger efter et afløser.
Men vil ikke gå på kompromis med komforten (fuldt automatisk) ;)
Elektronik
 

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Captain Phoenix » ons 13. nov 2019 14:50

Elektronik skrev:Mange tak for indspark. :thumbsup:
Googling rundt, skriver man at DD er kun for DJ's som mishandler musikken. :Skor:

Men læser også at DD er hurtig i opstart og er klar, før nålen rører vinylen. :thumbsup:

Vil kigge nærmere på DD modellen og finde en butik, som forhandler dem og finde ud af, om man kan låne et for prøvelytning. :Thumpsup:
Men har en forventning at den er hestelængder foran min gamle fuldt automatiske Pioneer PL990 ;)


Jeg har ikke ejet/prøvet en Pioneer PL-990, men fra hvad man lige kan finde på nettet ser den ud til at være bygget af plastic i letvægts-dimensioner, hvilket ikke er et kvalitets-kendetegn...

Den har tilsyneladende også en fast/integreret pick-up, så mulighederne for at opgradere til noget bedre er nærmest ikke-eksisterende (og kvaliteten af en standard-monteret pick-up til den pris, som en PL-990 holder er ikke særlig høj).

Endelig har PL-990 indbygget RIAA-forforstærker (af ukendt kvalitet - men til prisen kan den ikke være fra de øverste hylder...). Det betyder at du skal sikre dig, at din forstærker har en dedikeret indgang til pladespiller (hvori RIAA-forforstærker-leddel altså indgår) - eller du skal have en separat RIAA-for-forstærker.

Mht. DD eller RD svarer det til at vælge bil ud fra im den er forhjulstrukket eller baghjulstrukket.
Det giver ingen mening (undtagen i nogle helt særlige special-tilfælde).
Gå efter noget, hvor man kan mærke at den mekaniske kvalitet af værket og tonearmen er god og solid (typisk af metal og/eller særlige "lyddøde" ABS-kunststoftyper). Det kan sagtens være brugt - og brugere herinde kan helt sikkert hjælpe dig med noget de har som skal videre.

Endelig: Brug penge på en god pick-up (der passer til tonearmen). Som flere skriver er pick-up (og højttalere) de to mest betydningsfulde, enkeltsående dele ift lydkvaliteten du får ud af dine plader.

God jagt!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf MaxJ » ons 13. nov 2019 15:01

Captain Phoenix skrev:
Elektronik skrev:Mange tak for indspark. :thumbsup:
Googling rundt, skriver man at DD er kun for DJ's som mishandler musikken. :Skor:

Men læser også at DD er hurtig i opstart og er klar, før nålen rører vinylen. :thumbsup:

Vil kigge nærmere på DD modellen og finde en butik, som forhandler dem og finde ud af, om man kan låne et for prøvelytning. :Thumpsup:
Men har en forventning at den er hestelængder foran min gamle fuldt automatiske Pioneer PL990 ;)


Jeg har ikke ejet/prøvet en Pioneer PL-990, men fra hvad man lige kan finde på nettet ser den ud til at være bygget af plastic i letvægts-dimensioner, hvilket ikke er et kvalitets-kendetegn...

Den har tilsyneladende også en fast/integreret pick-up, så mulighederne for at opgradere til noget bedre er nærmest ikke-eksisterende (og kvaliteten af en standard-monteret pick-up til den pris, som en PL-990 holder er ikke særlig høj).

Endelig har PL-990 indbygget RIAA-forforstærker (af ukendt kvalitet - men til prisen kan den ikke være fra de øverste hylder...). Det betyder at du skal sikre dig, at din forstærker har en dedikeret indgang til pladespiller (hvori RIAA-forforstærker-leddel altså indgår) - eller du skal have en separat RIAA-for-forstærker.

Mht. DD eller RD svarer det til at vælge bil ud fra im den er forhjulstrukket eller baghjulstrukket.
Det giver ingen mening (undtagen i nogle helt særlige special-tilfælde).
Gå efter noget, hvor man kan mærke at den mekaniske kvalitet af værket og tonearmen er god og solid (typisk af metal og/eller særlige "lyddøde" ABS-kunststoftyper). Det kan sagtens være brugt - og brugere herinde kan helt sikkert hjælpe dig med noget de har som skal videre.

Endelig: Brug penge på en god pick-up (der passer til tonearmen). Som flere skriver er pick-up (og højttalere) de to mest betydningsfulde, enkeltsående dele ift lydkvaliteten du får ud af dine plader.

God jagt!


Jeg giver dig stort set ret. Men med DD RD mener jeg at det er lige omvendt. Det giver mening undtagen i de helt uforskammet dyre pladespillere.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Skorpio » ons 13. nov 2019 15:38

Jeg nyder at DD også stopper med det samme, så man ikke skal fjerne en LP fra en roterende tallerken...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf ralphandersen » ons 13. nov 2019 15:39

Mellemhjulsdrevet naturligvis :cool1:
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf MaxJ » ons 13. nov 2019 15:41

ralphandersen skrev:Mellemhjulsdrevet naturligvis :cool1:



Med rem også naturligvis. Gerne et ovalt mellemhjul, det lyder så sjovt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf Elektronik » ons 13. nov 2019 16:34

MaxJ skrev:
ralphandersen skrev:Mellemhjulsdrevet naturligvis :cool1:



Med rem også naturligvis. Gerne et ovalt mellemhjul, det lyder så sjovt.

ÆÆ:Æ
Elektronik
 

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf lillebror » ons 13. nov 2019 17:38

Tro ikke at principper alene afgør lyden. Min gamle remdrevne Roksan er klaverfast som en DD'er. Her refereres ikke til barmen med samme benævnelse. Blandt dine to udvalgte ville jeg vælge remmen, som jo også er den klart dyreste, men . . . . . . :D
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf bjerager » ons 13. nov 2019 19:51

Der er mange fornuftige råd her - jeg har også haft glæde af både RD og DD. Synes nu der er noget over de der tunge japaner-DD - men det er nu mest sådan rent æstetisk.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Direct drive eller remtrukket??

Indlægaf le-tube » ons 13. nov 2019 21:50

..
Senest rettet af le-tube man 30. dec 2019 16:41, rettet i alt 1 gang.
le-tube
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 11 sep 2019
Lokalitet: aa

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster