SME arm HJÆLP

Analog når det bedst

Re: SME arm HJÆLP

Indlægaf rimmer » lør 15. feb 2020 16:49

Mjah, det kan virke meget forvirrende. Men i tilfældet med 309 vs. IV kan en del af forklaringen vel være, at selvom selve røret er det samme på begge arme, er base-delen måske lidt forskellig? Og forskellen i tilfældet 309/IV er under 0,83 mm.

Med fare for at få mere kyndige entusiaster på nakken; hvor vigtigt er den millimeter nøjagtige indstilling af afstand? Vil man ikke være i stand til at tune en tonearm ind med en unøjagtighed på 0,83mm, forudsat at headshell er med aflange huller til monteringsskruerne til pickup, samt at man er nøjagtig med sin indstilling af nulpunkter ud fra Stevenson/Löfgren/Borgwald eller hvad man nu er til?

Ud fra din liste, der er taget fra et uafhængigt medie, kan jeg se at monteringsafstanden på 309 og IV er ens, men effektiv længde er forskellig. Altså, længden fra pivot til spids er forskellig pga. armbasens beskaffenhed, men monteringsafstanden er den samme. Altså, dette, hvis sandt, understøtter jo min teori ovenfra, hvor jeg postulerer at man sagtens kan tune en pickup ind, uden at afstanden på tonearmen er præcis på decimalen.

Havde det være mig, ville jeg skrive til SME og høre dem ad. Alternativt må du få fat i en pladespiller med M10-armen monteret, og med en protractor som min Feickert måle afstand fra spindel til pivot. Men denne er analog og ikke digital, hvorfor decimalerne på millimeterne må være "best guess".
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster