Shure MM pickups

Analog når det bedst

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » man 23. mar 2020 19:00

Kdaddy skrev:Jeg synes denon L70 armen med denon 103 er en ualmindelig god (og prisrimelig) kombination.
På min lenco ptp prøver jeg så at sætte den op imod schick og groovemaster.
I de to sidste arme bruger jeg tre forskellige pick-up’er: ortofon spu, miyajima takumi,
og ana 103 (denon 103 i grøn sten). Jeg krydstjekker ved at bytte trafo’er også.
Jeg foretrækker L70 armen med denon 103 mod alle de andre permutationer.

Jeg har også en garrard 301 med spu i bokrand 12” arm. Jeg synes den og ptp/L70/denon 103
er på samme kvalitetsmæssige niveau. Men forskellig karakter. I praksis skifter jeg mellem
disse to setups afhængig af hvad jeg hører. Typisk 301 til jazz og ptp til rock og pop.

Jesper



Så hvad er i din bog bedst ;)

PTP eller L70? Jeg spørger fordi at jeg går med tanker om at ombygge min L75 med et PTP sæt og et nyt leje.

Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » man 23. mar 2020 19:43

I absolut hifi-forstand er en ptp i tung plint med L70 arm umiddelbart foran. Men L70 er jo bare sådan en fin lille pakke og det er synd at begynde at skille den ad. Plus jeg tror man kunne komme ret langt med at modificere en standard L70 med et heftigt leje afstivet i alle dimensioner nedefra og placere den i en tung plint. Plus 103, m3d, eller spu, og en kobber måtte. Så beholder man liften og 78 omdr. Og man er fri for det der pjat med mellemhjulet der altid er på med en ptp.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » man 23. mar 2020 20:06

En mand med m3d fortalte mig at bedste nål han har prøvet er jico n21d.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hess » man 23. mar 2020 20:37

Enig i at en L70 helst skal bevares. Jeg har to stk. Den ene i en flot pakke, så den bliver holdt helt originalt. Den anden er købt helt uden plint. Så den bliver der modificeret lidt med. Men alt er dog reversibelt.

N21D er en SUPER erstatningsnål. Den fås bare ikke hos Jico længere. I stedet kan man købe Tonar N21D. Efter sigende er det Jico der står bag Tonar. Så det er hip som hap. Jeg har den selv og er meget tilfreds.

Jeg gad godt se lidt flere billeder af den der PTP du har lavet Kdaddy. Den ser virkelig stilet ud. Også gerne af processen hvis du har det.

Edith: Og billeder af den der AS212 arm der er konverteret til 12" :shock:
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Tonni » man 23. mar 2020 21:34

hess skrev:
Edith: Og billeder af den der AS212 arm der er konverteret til 12" :shock:


Ja dem laver Alfred Bokrand der er tysk ingeniør bosat i spanien. Han har et rigtigt godt ry world wide...
Senest rettet af Tonni man 23. mar 2020 21:45, rettet i alt 1 gang.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » man 23. mar 2020 21:41

hess skrev:Edith: Og billeder af den der AS212 arm der er konverteret til 12" :shock:


Fantastisk arm, som er af mine venner har på sin modificeret Lenco L78. Jeg har også en gigantisk Lenco "alla Gravesen" nede i mit hus i Spanien magen til hans, dog uden den arm, selv om det var den oprindelige idé. Alfred bor i Málaga. Han er en pensioneret radio ingeniør, og det tog laaaaaaaaang tid at få armen hjem (7 måneder faktisk), så jeg mistede modet undervejs. Jeg tror, han er desværre syg og har stoppet med at lave dem.

Industriel kunst. Så smuk og gennemført.

Tillykke med dit grej, Jesper. Jeg gad godt at høre det.

Meget spændende og lærerig tråd iøvrigt.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Tonni » man 23. mar 2020 21:49

Er der så andre der har overtaget, eller hjulpet, ham? Der er i hvert fald nogle stykker på eBay nu...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » man 23. mar 2020 22:01

Tonni skrev:Er der så andre der har overtaget, eller hjulpet, ham? Der er i hvert fald nogle stykker på eBay nu...


Jeg ved det godt, det er sådan min gode ven købte den. Men mange er faktisk ikke "stock varer". Han har en del originale arme og stumper/defekte arme, som han køber. Så tror jeg faktisk, han går i gang, når man bestiller. Måske kan du være heldig. Jeg blev bare træt af ham til sidst. Hans arbejde kan dog ikke kritiseres. De er überfede.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » tirs 24. mar 2020 20:40

Der er ikke noget bedre end når folk spørger til ens stereo. Jo måske hvis kvinder gør det.

Så hermed på utallige opfordringer:

Jeg har snydt. Ptp’en er en corian model lavet ved peter reinders ham selv.

Resten af den store stereo er: leben rs30 phono, icon audio ls 4 (analog bo mod), radford sta 25, tannoy 15” monitor gold i rectangular yorks, abbas modificeret marantz cd 94, abbas dac 2.1se.

Soveværelse: denon 103, L70, ear 534p, leben cs300, sony cd950 (rør udgang mod), tannoy 10” monitor gold.

Kælder hjemmearbejdsplads: shure sc35c + n35x, L70, copland csa 28, radian 15” coaxial, heathkit amp, goodmans maxim.

Hvad er den bedste shure v15?

Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hess » tirs 24. mar 2020 20:52

Det ser sgu fedt ud. Og den der Garrard er vel en af de første så. Ret sjælden ting. Der var én til salg på DBA for nylig. Er det den?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » tirs 24. mar 2020 20:56

Kdaddy skrev:Der er ikke noget bedre end når folk spørger til ens stereo. Jo måske hvis kvinder gør det.



Hvad er den bedste shure v15?

Jesper


Jeg har kun erfaring med V15III. Den burde jo ikke matche min arm, men det gør den altså alligevel. Og den blev endnu bedre af er hus i teak.

Det var da en imponerende mængde interessant gear :cool1:

Meget imponeret af din samling ortofonarme :)


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Ehapa » tirs 24. mar 2020 23:43

Fedt Jesper, alt er ved det gamle kan jeg se, har jo hørt grejet flere gange, og er ret vild med PTP.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » ons 25. mar 2020 00:09

Jep, jeg har prøvet en masse men bortset fra lidt fikumdik med kabler og rør har der ikke været de store ændringer de sidste 6-7 år.

Garrard 301, bokrand arm, spu (siden skiftet) og leben købte jeg af tomas ehapa for ca 6 år siden.

Re shure v15: jeg har set nogle der bruger dem i tunge arme som fx schick.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » ons 25. mar 2020 07:50

Hess: hvor har du købt din tonar n21d nål?
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hess » ons 25. mar 2020 21:46

Jeg har købt den her:

https://www.pickupnaalden.com/english/t ... 21-D__5428

Med "Diamond Stereo tip", da elliptisk er/var udsolgt. Jeg mailede til dem og de oplyste mig, at det er "spherical tip" der menes. Nåletryk er 1.5-2.5g og anbefalet er 2g.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 31 gæster