FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Analog når det bedst

FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf x-tian » man 15. jun 2020 20:01

Jeg er igang med sådan en fin gammel sag lavet Skotland i det herrens år 1975'ish monteret med en SME 3009 S2 med aftagelig headshell og en AT440MLa

Pladespiller , arm og PU er i god stand men mangler i den grad en justering af ophæng og tonearm, remmen trænger til en udskiftning (for 20 år siden)

Jeg har valgt at dæmpe den nu da jeg har proppen af og erstatte den gamle bund der var lavet af 3,5 mm hård masonit (hvor der var monteret 3 spikes under på et tidspunkt) med en af 19mm MDF der bliver belagt med Bitumen det samme som nærmest alle flader indvendigt bliver beklædt med herunder pladen der holder tonearmen, pladetallerken havde en ringetid på flere minutter så den har fået et lag indvendigt i den yderste ring, har prøvet med den inderste også men det havde ikke nogen effekt så det blev pillet af igen da vægten nok ikke skal højere op da den har flydende ophæng, pladetenlærklen vejer lige under 3 Kg.

Selve elektronikken er i forbavsende god stand og der behøves ikke at blive gjort noget.
ve_fons_cq30_international_mkI_schematic.pdf


Her er der lidt omk. den https://www.vinylengine.com/library/fons/cq30.shtml

Jeg mangler lige at få nogle fusser og en rem hjem hjem fra det store udland og forhåbentlig har Tonni et stik så jeg kan få nogle længere kabler på uden enten at samle eller ødelægge de originale

Alle Mods bliver lavet så det forholdsvist nemt kan laves tilbage igen og det dele der bliver udskiftet vil blive pakket forsvarligt ned og gemt håber på lidt tilgivelse p.g.a. dette ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af x-tian søn 28. jun 2020 09:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf JGreen » ons 17. jun 2020 14:51

Hejsa .Hvor fandt du remmen til den????
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf x-tian » ons 17. jun 2020 16:21

https://www.ebay.com/itm/FONS-CQ-30-COU ... 2749.l2649

Men har ikke fået den endnu, så det er spændende om jeg bare får en postelastik :p

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf Klausen » ons 17. jun 2020 17:19

https://svalander.se/shoppen/tillbehoer ... kivspelare har den også men til en anden pris.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf x-tian » ons 17. jun 2020 17:36

Klausen skrev:https://svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/remmar-till-skivspelare har den også men til en anden pris.


Super 1000tak
Så ved man da hvor de kan købes hvis man havner med en postelastik fra Ebay

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf x-tian » tors 18. jun 2020 18:44

Lige lidt flere billeder hvis det har interesse for nogen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf JGreen » lør 27. jun 2020 12:20

Takker for det med remmen.
Den der plastik dims ser indtransandt ud, syndtes bare den skulle have værret lidt dyber for der er ikke meget plads bagved til stik. Syndtes altid man løber tør for plads bag ved.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf x-tian » lør 27. jun 2020 12:46

Selv tak.

Plastik dimsen har en fin dybde til mit formål, ellers fik junior bare lov til lave en ny ;) den er lavet sådan at selve rammen på pladespilleren låser den så hvis jeg tager bundpladen af så kan jeg bare skyde den ud så jeg ikke behøver at aflodde stik. Så han har tænkt den gode Simon (det er hans design siger den stolte far :p )
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf JGreen » lør 27. jun 2020 20:28

Den havde jeg luret. Smart.
PS. har din skumgummi inde i fjederen til og dæmpe ringene i fjederen?
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: FONS CQ 30 Resturering og modifikation

Indlægaf x-tian » søn 28. jun 2020 08:46

JGreen skrev:Den havde jeg luret. Smart.
PS. har din skumgummi inde i fjederen til og dæmpe ringene i fjederen?


Jeg har pillet de sørgelige rester af skumgummiet ud af fjederene og ved egentligt ikke hvilken betydning det har (der er delte meninger om det på internettet men kan ikke finde nogen der har lavet målinger el.lign med/uden skumgummi), jeg har noget resonans omk 3-6 Hz (ses på mine basenheder) men det har jeg også på mit Transcriptors setup så jeg går lidt ud fra at ikke har noget med ophænget at gøre da de to pladespiller setup er meget forskellige , ophænget er blevet lidt livligere men det ser jeg ikke nødvendigvis som en skidt ting.

Jeg synes at jeg har et meget roligt lydbillede uden mekanisk støj af noget art eller akustisk feedback - uanset lydstyrke.

Jeg er faktisk blevet rigtig glad for den og synes den har noget rigtigt over sig, den er jo bygget efter en helt anden filosofi end min Transcriptors Hyd. Ref. med mayware formula arm som kan være a cruel mistress m.h.t. setup hvor Fons med SME er mere lige til (og hvem kan ikke li' en gammel skotte ;) på billedet ved siden af en snoppet englænder :Skor: )

IMG_20200626_171851_6.jpg



Jeg kan forresten få junior til at lave en plastik-dims til dig der er dybere hvis du er interesseret vi kan tage den over PB m.h.t. ønsker, pris m.m. (bunden er forresten lavet til en 19mm MDF plade, jeg har skrevet forkert tidligere, er nu rettet)

Med venlig hilsen

Christian
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster