SME 3009 ll Improved

Analog når det bedst

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » søn 21. jun 2020 18:23

Der er da lagt i ovnen til en ordentlig gang aften læsning, har lige skimmet B&K' "paper" og det virker som om at der er meget viden der ligger i dette, og med understøttede målinger m.m. 1000Tak.

Der er rigtigt lækkert at få noget videnskab og evidens, synes godt nok at der er meget hokus pokus og snake-oil i Hi-Fi branchen, det er sq svært at finde ud af hvem og hvad man skal stole på.

Mht. nedre grænsefrekvens er det jo sjældent at selve højttalerene går længere ned end 40 Hz og desuden har jeg et 15 Hz 24dB HP filter, og orgel -- Jahhhhhh John Douglas (Jon) Lord er ikke så langt nede igen ;)

Grunden til at man tilstræber en større frekvensgang end 20Hz-20KHz er vel i bund og grund grundet at få fasen lineær i det hørebare område, efter egne erfaringer bør elektronik have en lineær amplitude fra ca 5 Hz - 100KHz for at undgå faseforskydning i det hørbare område. Jeg ved ikke med hensyn til Pick Up'er om de laver faseforskydning i grænse områderne ?? det må de jo næsten

Tænker at hvis PUen er for blød vil det resultere i nogle ukontrolleret bevægelser i basenheden bør dette ikke være konklusionen ??
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf his067 » søn 21. jun 2020 18:44

Det er netop for at imødekomme de to mål at Ladegaard (og Mørch) argumenterer for at den horisontale masse bør være så stor som muligt (for at få så lav en resonansfrekvens som muligt) i horisontalt plan og så let at resonansfrekvensen bliver 12-18 Hz i vertikalt plan. Grunden er at bassen under 100 Hz eller deromkring skæres i mono (og lægges som et horisontalt spor i pladen).
Analogbo udnytter det (elektrisk) i sin RIAA forstærker (se her: https://blog.analogbo.dk/2012/10/17/rummel-cancellering-5/
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf Pokemon » søn 21. jun 2020 22:38

his067 skrev:...Der er mange der siger at Ladegaards foreslåede høje resonansfrekvens vil påvirke pickuppens frekvensgang negativt. Det skal så sammenholdes med at symfoni-orkestrets laveste tone (som frembringes af en kontra-fagot) er en oktav højere oppe ved 42 Hz. Det er muligt at visse indspilninger med synthesizere (eller kirke-orgeler) går dybere end det. Man hvor ofte spiller du den slags musik?

kontrafagottens lavst tone er ikke E men A# og det 29hz
og så det vist populert med starus zaratustra og den state med det dyb C på 16hz

his067 skrev:Selvfølgelig er det muligt at frekvensområdet 20-30 Hz påvirkes (men med relativt lav amplitude/Q):

Ved skal det så betyde?

PS: der er forøvrigt en fin gennemgang af problematikken (men med ukorrekte citater fra Ladegaards AES-paper) her: https://forum.audiogon.com/discussions/resonant-frequency. Cf. især janvoornb3bc's indlæg dateret 11-04-2003 11:48am.

his067 skrev:PPS: jeg er godt klar over at 8 hz er en hel oktav over 4 Hz: men problemet er at 8 hz er en overtone af de 4 Hz og derfor tilbøjelig til at svinge med på den lavere frekvens. Oveni skal lægges at de fleste RIAA forstærkere designet før 1976 https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization#IEC_RIAA_curve forstærkede lav-frekvent støj. IECs foreslåede kompensering [-6db fra 20 Hz] er "too little, too late" i denne forbindelse.

det bar ikk en løsning på det entlie problem
nå pickupen afspile buler spore den dårliger
og dethjælpe det filter ikk på
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf Pokemon » søn 21. jun 2020 22:42

his067 skrev:Grunden er at bassen under 100 Hz eller deromkring skæres i mono (og lægges som et horisontalt spor i pladen).
Analogbo udnytter det (elektrisk) i sin RIAA forstærker (se her: https://blog.analogbo.dk/2012/10/17/rummel-cancellering-5/

ikk rigti
kanelene i pladen er i modfase ved vertikal bevæelse
horisotalbevæelse vil give same signal i beg kaneler
så et rent mono signal vil vær rent horisontalt
men det fordi kanelene er orintert som de er ikk fordi de blive lagt på den måde
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf his067 » søn 21. jun 2020 23:21

Pokemon skrev:
his067 skrev:Grunden er at bassen under 100 Hz eller deromkring skæres i mono (og lægges som et horisontalt spor i pladen).
Analogbo udnytter det (elektrisk) i sin RIAA forstærker (se her: https://blog.analogbo.dk/2012/10/17/rummel-cancellering-5/

ikk rigti
kanelene i pladen er i modfase ved vertikal bevæelse
horisotalbevæelse vil give same signal i beg kaneler
så et rent mono signal vil vær rent horisontalt
men det fordi kanelene er orintert som de er ikk fordi de blive lagt på den måde


Måske udtrykte jeg mig ikke klart nok. Men læs nu hvad jeg sagde:
1. Ladegaard og Mørch foreslår at resonansfrekvensen skal være så lav som mulig i horisontalt plan og så høj som muligt i vertikalt plan.
2. Frekvenser under en hvis grænse skæres i mono.
3. Analogbo foreslår at bruge venstre kanals signal (som er i modfase til højre kanals signal) til at annullere rummel i en RIAA forstærker.
Analogbo skriver: "Heldigvis er det ikke nødvendigt at benytte et filter
til at fjerne den uønskede rummel. Af skæretekniske årsager kan man kun tillade
vandrette rilleudsving ved lave frekvenser, derfor lægges toner under en vis
grænsefrekvens sammen til mono. Grænsefrekvensen kan variere fra 70 til 150 Hz
og er bestemt af det aktuelle programmateriale. WYRE RIAA gengiver frekvenser
under 35 Hz i mono. Dette påvirker ikke musikken fordi dette toneområde allerede
er skåret i mono. Men hvis pickup’en påvirkes af ujævnheder vil det frembringe
et stereosignal i frekvensområdet 5 til 15 Hz. Fordi pickup’en påvirkes i lodret
retning er de to kanaler i modfase og når de afspilles i mono eliminerer de hinanden.
Således fjernes rummelen uden at beskære frekvensområdet."
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf his067 » søn 21. jun 2020 23:28

Pokemon skrev:
his067 skrev:Selvfølgelig er det muligt at frekvensområdet 20-30 Hz påvirkes (men med relativt lav amplitude/Q):

Ved skal det så betyde?

At frekvenshævningen ved 20 Hz er relativt behersket i forhold til 1 kHz.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf Pokemon » man 22. jun 2020 00:06

his067 skrev:[Men hvis pickup’en påvirkes af ujævnheder vil det frembringe
et stereosignal i frekvensområdet 5 til 15 Hz.

nej
det ikk et stereo signal
man har valt at kanlene skal vær i modfase
og derfor vil et lodret påvikning give same signal i begee kanel men i modfase

his067 skrev: Fordi pickup’en påvirkes i lodret
retning er de to kanaler i modfase

nej
det ikk fordi pickupen påvirks lodret
det fordi man har valt at kanelene skal vær i modfase

his067 skrev:og når de afspilles i mono eliminerer de hinanden.
Således fjernes rummelen uden at beskære frekvensområdet."

og for det skal ku lad sig gør skal du bruge et filter
elers vie det hel bliv i mono
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf Pokemon » man 22. jun 2020 00:14

his067 skrev:
Pokemon skrev:
his067 skrev:Selvfølgelig er det muligt at frekvensområdet 20-30 Hz påvirkes (men med relativt lav amplitude/Q):

Ved skal det så betyde?

At frekvenshævningen ved 20 Hz er relativt behersket i forhold til 1 kHz.

lyder som noet sluder

der er præcis ingen hævning ved q < 0,7
og sikert derfor ladegard forslog q på 0,5

så den er ikk "reltivt behesket"
den er der slet ikk
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf janfroerup » man 22. jun 2020 07:53

Pokemon skrev:......kanelene i pladen er i modfase ved vertikal bevæelse


Er du nu også helt sikker på det ?

Kan du dokumentere det med noget saglig opbakning ?

Hvis man skærer et stereosignal, hvor begge kanaler indeholder en ren 1000Hz sinus tone - i 100% fase , vil den endelige rille være en vertikal bevægelse.

Har du en anden mening - tror jeg samtlige skæreteknikkere på denne planet bliver ret nysgerrige.

tag evt et stykke papir og en blyant og tegn rillevæggens udseende først for venstre kanal, derefter højre, og kig så rigtigt godt på dine tegninger - du har nok et lille problem nu
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf Pokemon » man 22. jun 2020 11:31

janfroerup skrev:
Pokemon skrev:......kanelene i pladen er i modfase ved vertikal bevæelse


Er du nu også helt sikker på det ?

Kan du dokumentere det med noget saglig opbakning ?

Hvis man skærer et stereosignal, hvor begge kanaler indeholder en ren 1000Hz sinus tone - i 100% fase , vil den endelige rille være en vertikal bevægelse.

Har du en anden mening - tror jeg samtlige skæreteknikkere på denne planet bliver ret nysgerrige.

tag evt et stykke papir og en blyant og tegn rillevæggens udseende først for venstre kanal, derefter højre, og kig så rigtigt godt på dine tegninger - du har nok et lille problem nu


gogle westrex 45/45

Billede

men vetikalt vil kanale give ens signal i modfase
lateral bevæelse vil giv same signal i fase

janfroerup skrev:Hvis man skærer et stereosignal, hvor begge kanaler indeholder en ren 1000Hz sinus tone - i 100% fase , vil den endelige rille være en vertikal bevægelse.


nej
det forkert
bevægelsen vil vær lateral

vis du hade skrevt at signalene i rilen var i fase vil det giv en vertkal bevægelse men så vil stereo signal være i modfase
og det er jo hele ike det du skrev vel?

vis ikke det var sådan
vile en pladebule ikk signaler i modfase
så det ikke som @his067 sir heler
det er ikk den vertikal bevæelse der gir modfase
det fordi man har valt den ene kanal skal vær i modfas og kanelene er pi/4 vinkel fra lodret

ved ikk om du kan se det uden blyant
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » man 22. jun 2020 12:42

Anyway så har jeg fået læst og forstået en smule af B&K AES paper og fatter egentligt ikke at der ikke er nogen der har lavet en opfølgning, det er alligevel over 40 år siden den blev lavet, men det passer vel egentligt ok tidsmæssigt med mine pladespillere og tonearme.

Jeg kan nu se hvad his067 mener og vil nok hælde mig op af hans (og B&K's) anbefaling (da de er evidens baseret) men lave nogle forsøg selv, da jeg mener at jeg nu har fået en større forståelse for hvad der egentligt sker hvis man fejlmatcher m.m.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » man 22. jun 2020 19:28

Der er vel egentligt ikke noget i vejen for at lægge en vægt (evt. bly) ind imellem PU og Headshell for at forøge PU'ens vægt og derved få tunet det rette match ind til den PU/tonearm's kombi man nu ville ønske ??
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf his067 » man 22. jun 2020 21:43

Jo, det har du ret i. MEN det fjerner ikke resonanser højere oppe i frekvens (og det var det Ladegaard konstaterede at "Improved" armen havde. En stivere pick-up overfører mere energi til armen og kan i uheldige tilfælde farve lyden.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » man 22. jun 2020 22:18

his067 skrev:Jo, det har du ret i. MEN det fjerner ikke resonanser højere oppe i frekvens (og det var det Ladegaard konstaterede at "Improved" armen havde. En stivere pick-up overfører mere energi til armen og kan i uheldige tilfælde farve lyden.


Ahhhhh ok det er jo egentligt også logisk nok.

For søren jeg hvor er jeg da glad for alt den hjælp og gode råd jeg har fået herinde fra, foreløbig 1000Tak til jer :Thumpsup:

Foranledet af tidligere gode råd og gennemlæsning af div. mere og mindre seriøse dokumenter m.m. omk resonansfrekvenser legede jeg lige lidt med min Mayware arm og Ortofon OM40 hvor jeg bla. puttede vægten tilbage i PU huset og flyttede vægten på armrøret frem opdagede at når jeg koblede mit 15Hz filter fra ikke havde så store ukontrolleret udsving på basenheden som før og den har et meget større headroom uden feedback, (mit anlæg går ned til 5Hz -3dB 'ish og der er effekt nok) Så der er noget at "lege" med, jeg har ikke gjort så meget ud af seriøst lytning endnu.

Men jeg er meget spændt på FONS med SME og AT -- Vs. -- J.A. Michell Transc. Hyd. Ref. med Mayware og OM
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 16 gæster