SME 3009 ll Improved

Analog når det bedst

SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » fre 19. jun 2020 21:11

Hejsa
Nu skal jeg snart til at montere min SME arm på værket og ville lige høre om der evt er nogle modifikationer / forbedringer jeg skal overveje inden jeg går videre, man kan jo finde frem til alle mulige "gode" råd men er noget skeptisk da det meste er uden evidens og kun baseret på før og efter lytning. og et videnskablig fact er at man kan kun fastholde et nuanceret lydbillede i ca. 15 sekunder og det er rigtig kort tid til at lave en modifikation i.

Jeg har læst om messing lejer skulle gøre en stor forskel passer det?

Tænker ikke jeg vil skifte tonearms kabel lige pt. da dem der sidder i er i god stand og uden defekter.

Jeg foretrækker at holde armen så original som muligt da den er i fantastisk stand og der har aldrig været pillet ved den, men hvis jeg kan opnå væsenlige lydforbedringer er jeg villig til at prøve så længe den kan føres tilbage til original bestykning igen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf Pokemon » fre 19. jun 2020 21:59

x-tian skrev:... det meste er uden evidens og kun baseret på før og efter lytning. og et videnskablig fact er at man kan kun fastholde et nuanceret lydbillede i ca. 15 sekunder og det er rigtig kort tid til at lave en modifikation i.

Jeg har læst om messing lejer skulle gøre en stor forskel passer det?


det pase åbenbart i 15s

men det ser ud som om du mangle gumidutterne på sme-en
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf hmt » fre 19. jun 2020 22:03

Jeg skrev engang sammen med en teknikker i SME om en 3012r. Spurgte også netop til bronze eller messinglejerne, som man kunne få ab fabrik til -R serien. Han svarede noget i stil med at det da var en pæn farve. Så hvis der ikke er noget som er i stykker, så behold den original.

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf Fredmarantz » fre 19. jun 2020 22:12

Pokemon skrev:
x-tian skrev:... det meste er uden evidens og kun baseret på før og efter lytning. og et videnskablig fact er at man kan kun fastholde et nuanceret lydbillede i ca. 15 sekunder og det er rigtig kort tid til at lave en modifikation i.

Jeg har læst om messing lejer skulle gøre en stor forskel passer det?


det pase åbenbart i 15s

men det ser ud som om du mangle gumidutterne på sme-en


Gummidutterne er de 4 små "rubber grommets", som skal være monteret i hullerne på bed-plate'en. Derved isoleres bed-platen og resten af armen mere fra underlaget.

http://www.smetonearms.com/index.php?ma ... ducts_id=3

Jeg ville ikke ændre på den tonearm - den er rigtig fin, som den er, forudsat den er intakt. Så skal den bare indstilles rigtig godt til pladespilleren og pickup'en - og du er kørende.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » fre 19. jun 2020 22:14

Æhhhe hvilke gummidutter ?? hvis det er dem til hullerne til montering i plinten så er de der, det er bare et rigtigt ringe kamera jeg har i min debiltelefon

ok var lige lidt langsom til at skrive ... Tak :cool1:
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf Fredmarantz » fre 19. jun 2020 22:16

x-tian skrev:Æhhhe hvilke gummidutter ?? hvis det er dem til hullerne til montering i plinten så er de der, det er bare et rigtigt ringe kamera jeg har i min debiltelefon


De er godtnok mast pænt flade og er måske også så stive, at de ikke længere fungerer efter hensigten. Måske nogle nye ville være godt at få monteret. Husk de 4 fine forchromede træskruer.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » fre 19. jun 2020 22:24

Fredmarantz skrev:
x-tian skrev:Æhhhe hvilke gummidutter ?? hvis det er dem til hullerne til montering i plinten så er de der, det er bare et rigtigt ringe kamera jeg har i min debiltelefon


De er godtnok mast pænt flade og er måske også så stive, at de ikke længere fungerer efter hensigten. Måske nogle nye ville være godt at få monteret. Husk de 4 fine forchromede træskruer.

Vh
Freddy


Jeg vil da bestille sådan et sæt :-) Mht. træskruer tror jeg at de er svære at mosle ned i den metalplade som armen er monteret på ;) men jeg har nogle m3 A2 miskanskruer som jeg lige polerer inden isætning
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » lør 20. jun 2020 11:11

Nu ved jeg at der er rigtigt mange herinde der har eller har haft en 3009'er så jeg vil lige hører omkring nogle erfaringer og gode råd

Mht. Justering følger jeg så bare manualen ? eller er der nogen der har noget jeg skal være særligt opmærksom på ??

Der sidder en AT 440MLa P.U. på den og den vil jeg nok beholde lige p.t. men ellers er tanken at sætte en MC på muligvis Ortofon MC20 S. eller lign. hvad siger eksperterne til den ide ?? Vil den passe på min 3009'er ? Eller skal jeg gå en anden vej ?

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf his067 » lør 20. jun 2020 11:50

SME mente gummidupperne var nødvendige på "rumlende værker" som for eks. Garrard 401. Det er måske lidt overraskende i betragning af at de for nyligt købte rettighederne til den model og vil, så vidt jeg forstår, fortsætte produktionen af den.

Da jeg i sin tid havde en SME 3009 på en Linn LP12 fjernede jeg gummidutterne. Jeg kunne ikke høre forskel, men af princip mener jeg at forbindelsen imellem pickup og centerleje skal være så stiv som muligt.

SME lavede "improved"-modellen i perioden hvor der var massiv diskussion omkring "pladespillerlyd". De fleste havde en mening on hvorvidt den eksisterede, og Linn Sondek lavede mange penge på at demonstrere hvorledes deres værk lød bedre i de flestes øren. For SMEs designer var målet at reducere arm-massen i forhold til den oprindelige mk II. Med henblik på det, introducerede han blandt andet glas-forstærkede nylonskruer til at spænde pickuppen fast. Mange mener at det er en god ting, at de ikke længere kan fås. Ivor Tiefenbrun mente, at værket var det vigtigste led i gengiver-kæden, men var i øvrigt ikke imponeret af SME-armen. Ladegaard viste senere i et paper for AES at de fleste arme/værker led af resonanser og foreslog at disse forklarede den forskel i lyd, som Tiefenbrun påpegede.

Hvis SME havde målt på armen, ville de nok have ændret på designet: SME 3009 mk II Improved blev målt i high fidelity som en del af en stortest af arme i sin tid. I lighed med de fleste andre arme havde den en del resonanser. Den egner sig derfor næppe særligt godt til en MC pickup.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » lør 20. jun 2020 12:23

Ok:
Nu er min armbase af metal (på-klæbet bitumen under) så hvis jeg skulle droppe gummityllerne bør jeg vel nærmest have en pakning (muligvis 0,6mm gummi, det har jeg nemlig på lager ;) ) for at sikre en ordentlig kontaktflade mellem arm og centerleje/ophæng, da jern mod jern jo generelt er en dårlig kombi mht. kontaktflade med mindre man svejser det sammen eller plan fræser begge emner.

Ud fra tidligere erfaringer er det værk armen bliver placeret på/i blevet dæmpet drastisk med bitumen og centerleje og det flydende ophæng malet med "gummi hud" så jeg burde være nogenlunde home-free mht resonanser fra værket

Jeg kan sagtens leve med en M.M. P.U. har foruden AT'ern også en OM30'er og en OM40'er på lager, så det er billigt :p
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf mondial » lør 20. jun 2020 14:12

Jeg har også en SME 3009 II Improved - jeg benytter en Shure M97XE med SAS nål, eller Micro Seiki VF-3200/e, begge spiller fint i den arm.
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » lør 20. jun 2020 14:22

mondial skrev:Jeg har også en SME 3009 II Improved - jeg benytter en Shure M97XE med SAS nål, eller Micro Seiki VF-3200/e, begge spiller fint i den arm.


sådan som jeg lige kan se så ligger OM 30 og OM 40 tæt på dine 2, måske AT'ern ligger for højt i Compliance (på 40 forhold til hhv. 20 og 25) ??
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » søn 21. jun 2020 12:55

Nu har jeg leget lidt med denne her :-)

https://www.vinylengine.com/cartridge_r ... mit=Submit

Og fundet ud af at man ikke skal forveksle Dynamisk compliance med statisk compliance :oops:

Men det ser det ud som at mine Ortofon OM'er ligger i the sweet spot på ca. 8 Hz hvorimod AT440MLa ligger udenfor på ca. 12 Hz så det bliver nok en OMmer :lol:

Men det er vel heller ikke helt ved siden af at Ortofon startede med LM serien i start 80'erne og at SME var en af de store spillere på tonearms markedet ?

Jeg prøvede en gummi pakning mellem tonearm og base det er ikke en holdbar løsning af 2 årsager:
1: monteringspladen på SME'en bliver lettere bøjet opad på midten når skruerne bliver strammet, kan muligvis løses med et andet pakningsmatriale

2: justerings skruerne bliver blokeret af pakningsmatrialet.

konklusionen er at jeg venter på at der kommer de rette gummityller fra SME (er bestilt)
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf x-tian » søn 21. jun 2020 13:01

Men jeg fik da lige strikket et kabel sammen :p
Her er lidt data for dem der måske er interesseret

Properties OFC oxygen free copper
Signal transmission asymmetrical
Jacket material PVC
Jacket material (audio) transp. PVC
Jacket Ø [mm] 6,80
Shielding Copper spiral tin-plated + semiconductor
Shielding factor [%] 100
Conductor insulation material Foam / Skin-PE
Conductor insulation Ø [mm] 3,10
Weight per 1 m [g] 52
UV-resistant yes
Fire load per m [kWh] 0,26
Temperature min. [°C] -30
Temperature max. [°C] 70
Width [mm] 6,8
Height [mm] 6,8
Capac. cond./shield. per 1 m (audio) [pF] 86
Capacity wire/electic screen at 1 ft. (audio) [pF] 26,2128
Insulation resist. per 1 km [GΩ] 0,05
Insulation resist. per 1000 feet [GΩ] 0,0152
Insulation resist. per 1 km (audio) [GΩ] 0,05
Insulation resist. per 1000 feet (audio) [GΩ] 0,0152
Conductor resistance per 1 km [Ω] 25
Conductor resistance per 1000 ft. [Ω] 7,62
BPVo-Euroclass Fca
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: SME 3009 ll Improved

Indlægaf his067 » søn 21. jun 2020 17:02

8 hz synes at være for tæt på "pladebule-frekvens" (omkring 4-5 Hz). Så jeg vil foreslå at AT pickuppen ligger ideelt og OMerne er for bløde.

Ortofon siger at 8 Hz er "acceptabelt" men at omkring 10 Hz er ideelt (https://www.ortofon.com/support/support-hifi/resonance-frequency).

Poul Ladegaard argumenterede for en sweet-spot omkring 12-18 hz.

"Since we have to conclude that practical records contain a large amount of "rubbish" centered around 4-5 hz including warps, the optimum solution is clear. The tonearm/cartridge resonance has to be placed at such a high frequency 13-18hz that it mechanically filters out the subsonic signals. In addition some damping should be applied to eliminate oscillations and influence above 20hz." http://www.cieri.net/Documenti/Misure%20audio/Bruel%20&%20Kjaer%20-%20Audible%20Effects%20of%20Mechanical%20Resonances%20in%20Turntables%20(AN17-233%20-%201977).pdf (p. 14)

Der er mange der siger at Ladegaards foreslåede høje resonansfrekvens vil påvirke pickuppens frekvensgang negativt. Det skal så sammenholdes med at symfoni-orkestrets laveste tone (som frembringes af en kontra-fagot) er en oktav højere oppe ved 42 Hz. Det er muligt at visse indspilninger med synthesizere (eller kirke-orgeler) går dybere end det. Man hvor ofte spiller du den slags musik?

Selvfølgelig er det muligt at frekvensområdet 20-30 Hz påvirkes (men med relativt lav amplitude/Q): Ladegaard foreslår "The first thing to do is to raise the frequency to 15 — 18 Hz and then ideally damp the system to a Q of 0,5, letting response roll off at preferably 12 dB/oct."

PS: der er forøvrigt en fin gennemgang af problematikken (men med ukorrekte citater fra Ladegaards AES-paper) her: https://forum.audiogon.com/discussions/resonant-frequency. Cf. især janvoornb3bc's indlæg dateret 11-04-2003 11:48am.

PPS: jeg er godt klar over at 8 hz er en hel oktav over 4 Hz: men problemet er at 8 hz er en overtone af de 4 Hz og derfor tilbøjelig til at svinge med på den lavere frekvens. Oveni skal lægges at de fleste RIAA forstærkere designet før 1976 https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization#IEC_RIAA_curve forstærkede lav-frekvent støj. IECs foreslåede kompensering [-6db fra 20 Hz] er "too little, too late" i denne forbindelse.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster