Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Analog når det bedst

Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Indlægaf x-tian » lør 4. jul 2020 18:58

Hej

Så er testpladen fra Ortofon kommet og jeg har prøvet at få noget test/målinger til at fungere. Men er i vildrede om jeg fuc.... up på noget derfor søger jeg hjælp

Udstyr jeg har brugt er:

Tektronix Oscilloscope (Digital)
Tektronix Distortion (/Audio) Analyser
Riaa i Yamaha M85 signal tappet fra hovedtelefon udgang, 15 Hz Highpass filter til, tonekontrol frakoblet, balance i center og ingen loudness

Fons
SME 3009 S2 Improved med aftaglig headshell
Audio technica AT440MLa

Transcriptors
Mayware fomula 4
Ortofon OM40

Udfordringer Fons setup:
Forvræning var ulige på hhv. højre og venstre kanal, Løsning at flytte armen så forværningen er ens på begge kanaler (0,6%) så nu kan låget ikke lukke på den da det kommer i kambolage med finger dimsen, Mulig løsning skifte headshell til en Technics jeg har liggende :Tanke:

Tracking ability kraftig forvrængning i højre kanal hørbar og målbar på scope skøjter over 100um, jeg forhøjede nåletrykket til maks (1,8 gram) så blev den i rillen på 100um men stadig med fortræning derefter forhøjede jeg antiscate vægten med ekstra 4 gram og snoren i ydreste rille så er forværningen stærkt reduceret og kun tilstede ved 90 um og 100um, hvis jeg sætter P.U på en glat plade skøjter den ud mod kanten og ikke indefter mod center som der ellers er mange der foreskriver.

Højre kanal spiller ca 10 % højere end venstre og har gjort det igennem hele forløbet -- ?!?!?!

Udfordringer Transcriptors

Forvræningen er høj (1,2%) men ens på begge kanaler prøvede med en OM30 forpart men det blev kun værre så jeg tænker det er p.g.a. jeg ikke har brugt setuppet meget det sidste års tid så ophænget er blevet stift og skal motioneres, dog hjalp det lidt (fra 1,6% til 1,2%) at flytte vægten på armrøret ind mod basen og justere vægten på den bagerste vægt.

Tracking ability faktisk nøjagtig det samme som med Fons setuppet med ekstra vægt på loddet og en P.U. der søger mod udkant af pladen ved målemessig optimalt anti scate.

Jeg synes at der skal vildt meget vægt på min anti scate på begge setup's og jeg mistænker at jeg har lavet en fejl på begge eller at jeg fejlfortolker meningen med Ortofons Tracking ability test.

Begge setup klarer frekvens sweepet helt efter bogen (Fons dog med reduceret niveau i højre kanal)

Ved lytte test lyder transcriptor setuppen mere nuanceret og med bedre dybde perspektiv end Fons setuppet, Men det er jo udelukkende baseret på min subjektive opfattelse -- so beware
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Indlægaf Captain Phoenix » lør 4. jul 2020 22:55

x-tian skrev:Jeg synes at der skal vildt meget vægt på min anti scate på begge setup's og jeg mistænker at jeg har lavet en fejl på begge eller at jeg fejlfortolker meningen med Ortofons Tracking ability test.

Det tror jeg nu ikke du gør.

Ortofon følger den "filosofi" *) at forvrængningen, når den optræder ved de største rilleudsving, skal indtræffe i begge kanaler samtidig.
Det kan man søge at opnå ved først at øge nåletrykket/sporingskraften (til det maksimalt anbefalede) og derefter justere antiskatingen, så sporingskraften bliver jævnt fordelt ved de største rilleudsving. (Antiskating tilfører jo ikke "vægt"/nåletryk/sporingskraft i sig selv, men fordeler den sporingskraft, der er mellem højre og venstre side af pladerillen).

Både det kraftige signal og den øgede/maksimale sporingskraft vil øge skatingen - og altså kræve øget anti-skating for kompensere for dette. På en "glat plade" (uden rillemodulation/signal) vil der være meget mindre skating-effekt - og derfor oplever du, at pu'en trækker udad, når du kører med samme anti-skating, som giver ensartet sporing i H og V kanal ved de kraftigste signaler.

Rilleudsving på 100 um er MEGET store rilleudsving og der vil næppe være mange pu'er, der kan spore dem. Og jeg tror heller ikke det er andet end test-plader der har så store rilleudsving, så det bliver måske lidt "teoretisk" (forstået som at det næppe er situationer, der forekommer i praksis).

Hvis du mener at pu-ophænget (gummiet der holder nålearmen) er blevet stift, kan det behandles med Rubber Conditioner (fra LaCross) - det kan give op til ca. 10 um forbedret sporingsevne (hvor mange % reduceret forvrængning det svarer til véd jeg ikke - men det vil utvivlsomt hjælpe).

*) Andre har andre "filosofier" - f.eks. at antiskatingen skal passe til det gennemsnitlige eller "mest forekomne" signalniveau på pladen. Det betyder mindre antiskating end i dit eksempel (og som regel også lavere nåletryk/sporingskraft - og dermed potentielt mindre slid på nål og plade). EDIT: Ifølge denne filosofi skal pu’en “stå stille” (= hverken trække ind eller ud) på et glat stykke af pladen, altså hvor der ikke er nogen rille.

Nå det blev lidt længere... Men tak for rapporten og måleresultaterne.
Opdatér meget gerne hvis du eksperimenterer videre (med Rubber Conditioner eller andre tiltag) :cool1:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Indlægaf x-tian » søn 5. jul 2020 11:33

1000Tak for input Claus, når man nu sidder alene kan man jo godt komme i tvivl specielt når man er novice mht. Tonearme & P.U. måling /justering, og der e jo så mange "eksperter" der udr på det store WWW.
Har du forresten fået plastik dimsen ??

Jeg har ikke noget problem med et højt nåletryk da min erfaring er (fra da jeg legede DJ m. Ortofon Nightclup med maks nåletryk+ på SL 1210'erne) og de plader jeg har valgt at gemme fra den tid er faktisk i forbavsende god stand og jeg mener/tror at "Hi-Fi" P.U.s har en bedre nåleslibning med større og dybere kontaktflade til rillerne, og så er det jo ikke de vilde summer jeg skal betale for en ny forpart.

Update: Det ser ud som om at Audio Technica P.U.'en skal varme op da jeg i aftes/nat oplevede at jeg ligepludselig havde samme output på begge kanaler og at dens opførsel(målemæssigt) begyndte at ligne min OM40'er. Jeg valgte at høre et nummer på en plade på begge setup's lige efter hinanden og oplevede at de var utrolig ens i lydbilledet (er i tvivl om jeg ville kunne hører hvad der var hvad i en blind test)
Jeg valgte at lukke ned og lave samme forsøg i dag.

Fons startede med at have en ca 10% lavere højre kanal, jeg byttede om på stikkene til riaa'en og fejlen flyttede sig, Jeg rensede så P.U.'en m.m. og udførte samme test som i går men bemærkede at efter et stykke tid, at niveau forskellen blev mere og mere udlignet. Måske jeg skulle prøve Rubber Conditioner (fra LaCross) er det den her https://www.specialbutikken.dk/lacrosse ... 50-ml.aspx ??

Jeg har sænket nåletrykker på Fons setuppet så forværningen starter i begge kanaler ved 80um peak og at den ikke skøjter ved 100um, (man behøver faktisk ikke måleinstrument til denne test da forværningen er forfærdelig at hører på )

Jeg har valgt af etiske årsager at trække SME tonearmen ind så låget kan lukkes når SME headshell'en er monteret og leve med den skævhed der er i forvrængnings mønstret, jeg er i tvivl om jeg i det hele taget kan hører forskellen.

Med hensyn til mine distortion målinger mener jeg at det ikke er helt galt med en distortion på 1,0 -1,5 % da det er THD+N jeg måler og derfor trækker en masse støj ind i målingen som slører det egentlige forvrængning, det kan jeg selvfølgelig undersøge på men har valgt det fra på nuværende tidspunkt da begge setup viser samme tendens og da det eneste de 2 setup har tilfælles er ejeren og årgang. der kommer måske en update
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Indlægaf x-tian » søn 5. jul 2020 11:48

Btw. Efter jeg har justeret P.U.' s og tonearme er mine basenheder blevet helt rolige næsten (før havde jeg noget LF ca 5-10 Hz liggende) selv med 15HZ highpass filtret udkoblet.

I går mens jeg grublede over mine målinger m.m. lavede jeg lige et par foreløbige blylodder, jeg skal enten have fundet nogle andre eller osse må jeg lige have et stykke rustfri stål i drejebænken :Tanke:
IMG_20200705_113725_8.jpg

IMG_20200705_113832_2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af x-tian søn 5. jul 2020 19:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Indlægaf Captain Phoenix » søn 5. jul 2020 12:07

Selv tak.
Ja - plastik-justerings"dimsen" til Philips pu-slæden er modtaget i fin stand. Tak! Et hurtigt tjek tyder på, at min pu skal justeres en smule i overhang.

Mit sporing går jeg selv efter (om muligt) sporing til 80 um, så jeg er enig dér.

Og ja - det er den viste Rubber Conditioner. Det kunne tyde på, at der er noget at hente ved en RC-behandling, når forskellen udlignes i takt med at pu'en arbejder (og ophænget "motioneres").

Mht THD er jeg ikke måle-ekspert (jeg tjekker sporingsevnen ift hørbar forvrængning på testpladen), men 1-1,5% THD lyder ikke vanvittigt højt. Det kommer nok også an på sammensætningen af forvrængningen: Lige harmoniske (2. ordens, 4. ordens osv.) opfattes mindre generende for øret end ulige harmoniske forvrængnings-komponenter (3. ordens, 5. ordens osv.).
Frekvens-intermodulations-forvræningen (FIM) for OM 30 opgives til < 1%, så mon ikke det er normalt, at forvrængningen skal måles i 1-procent-området snarere end i 1-promille-området.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Indlægaf x-tian » søn 5. jul 2020 13:38

Det kunne være meget spændende at ramle sammen med eks Frederik's fine måle udstyr, og sammen med det setup jeg har brugt og så se hvor langt man kunne komme med en pladespiller.

Tænker jeg vil på jagt efter en testplade hvor jeg kan detektere armresonans -- bare fordi ;)

Ha' en rigtig go' dag derude :Thumpsup:
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Indlægaf Captain Phoenix » søn 5. jul 2020 14:03

x-tian skrev:Tænker jeg vil på jagt efter en testplade hvor jeg kan detektere armresonans

Det kan du med den oprindelige/originale Ortofon testplade - det er de to øverste på denne side: https://www.discogs.com/label/45961-Ortofon
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Indlægaf x-tian » søn 5. jul 2020 14:15

Super
Tak skal du da ha, så må jeg jo på jagt efter en af dem, har ikke prøvet at handle gennem discogs endnu, men det kunne da være man skulle prøve :-)
Senest rettet af x-tian søn 5. jul 2020 21:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Fons vs Transcriptors hovedbrud ??

Indlægaf Captain Phoenix » søn 5. jul 2020 17:04

x-tian skrev:Super
Tak skal du da ha, så må jeg jo på jagt efter en af dem, har ikke prøvet at handle gennem discogs endnu, men det kunne ad være man skulle prøve :-)

Ellers har jeg et eksemplar af denne https://www.discogs.com/sell/release/3155906?ev=rb i NM-stand som kan sendes her fra KBH. Send en PB hvis du er interesseret.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster