Taber den remmen?

Analog når det bedst

Taber den remmen?

Indlægaf Hackenberg » søn 28. mar 2021 13:57

Jeg fik en Thorens TD 280 mk2 ind til rep. Den tabte ofte remmen lige efter start.
Ved at vende pladetallerknen på hovedet kunne jeg se ind under og følge med i hvad der skete. Remmen gled på den konkave pully så den faldt af når man startede. På nettet findes jo løsninger på alt! Der var tips om at vride motoren mens den kører, vende remmen, pudre remmen, give den RC og rense og slibe pully og subtallerken. Det hjalp ikke en s... Remmen er ny og fin og iøvrigt, en af to, nye som, sammen med den gamle, gør det samme. De er altså IKKE slappe.
Dybest set syndes jeg det er dårligt lavet. Schweizisk præcisionsværk? Min bare ...
Løsningen som holder;

DSC_0000277.jpg

Det er, trods uskarpheden, ganske enkelt. Buk en lille "guide" af kobbertråd eller et klips og skru den fast med en lille skrue eller lim den.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Taber den remmen?

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. mar 2021 14:24

godt gået og sindrige forsøg. :cool1: Du fastslår, at "De er altså ikke slappe" ( Remmene). Jeg vil bare lige indskyde den fodnote, at det ofte er en misopfattelse, at de skal være "stramme". Mange remme er fejlagtigt blevet skiftet da de var "for slappe". Remmene skal ikke være stramme. men blot "lægge til med passende bid"". Mange pladespillere har mistet træk- funktion og skifte-hastighedsfunktion ved at få monteret "strammere" remme. Så sent som i går var jeg hos en bekendt for at hjælpe ham med at skifte rem (det var det, som jeg blev bestilt til, da den gamle "var for slap"). Jeg beholdt den gamle rem - rensede godt af med passende midler. Det var i virkeligheden dårlig friktion/snavs og fedt, som var problemet, genmonterede pladetallerken. Herefter kørte det hele som det skulle. (Inertia). Jeg kan jo umuligt sige, om det var sådan, det forholdt sig hos din pladespiller, men bare lige for at fortælle om mine oplevelser og erfaringer med remme (stramme vs. slappe) - hvis det kan være en hjælp.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Taber den remmen?

Indlægaf cdp » søn 28. mar 2021 17:41

Dybest set syndes jeg det er dårligt lavet. Schweizisk præcisionsværk? Min bare ...
Løsningen som holder;

Altid godt med lidt forskellige løsningsforslag - Der er en vis masse der skal sættes i rotation, kunne det være en oplagt gds-opgave at konstruere en softstarter til motoren, der begrænser momentet et lille stykke tid ved opstart.
Blot en tanke.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Taber den remmen?

Indlægaf JGreen » man 29. mar 2021 07:47

claus.
På de gammel 160 typer der kører 220v motor, der er der en glide kobling i rem hjulet på motoren, hvis den bliver for tør så den ikke glider så godt , afmonter den også remme.

?? kører den med fase drejnings kondensatorer. Har oplevet at der er monteret en kondensatorer der er lidt for stor, til motoren, det giver også en form for softstart. Så )når den skrider lidt i værdi ,så kommer den til og passe til motoren så har den mere moment til og vride remmene af.(ikke på Thorens)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Taber den remmen?

Indlægaf skjold » man 29. mar 2021 09:57

Har lidt samme oplevelse med en TD166 mk II.

Den starter/kører fint på 33 RPM men på 45 går det galt. Enten vil den ikke skifte til 45 eller også kører remmen af i startøjeblikket. Jeg kan nogen gange "hjælpe" den i gang på 45 RPM men når jeg så stopper, så falder den af der :( Nu er det godt nok sjældent jeg har brug for 45 RPM men det irriterer mig alligevel...

Remmen er en relativ ny Thakker.

Koblingen som JGreen nævner, mistænker jeg også for at være (en del?) af problemet - den består af en fjeder der presser 2 filtskiver mod 2 plasticflader og der overfører kraften. Koblingen på min er ikke fast men dog så fast, at remmen ikke kan få den til at glide ved start/stop af motoren. Er der nogen der har en ide til hvad der kan gøres ved det?

Jeg har så læst et sted, at en mente en stram kobling ødelægger remmen hurtigt, så jeg tænker en proces måske kunne være:

1. Få fixet koblingen,
2. Derefter ny rem.

Mvh og god påske!
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Taber den remmen?

Indlægaf JGreen » lør 10. apr 2021 14:22

Der er nogen der siger at man skal koge remmene, så skulle de krympe lidt, Har ikke prøvet så jeg ved ikke om det er rigtig.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Taber den remmen?

Indlægaf Stottrup » lør 10. apr 2021 20:30

For et par år siden købte jeg en TD-320 MK ll. Den smed også remmen med det samme. Efter en grundig rengøring med lunkent vand og rigeligt med sulfo var problemet ikke-eksisterende. Den har kørt absolut problemløst siden.

VH Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 180 gæster