Kenwood L-07D

Analog når det bedst

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf csso » tors 8. dec 2011 17:06

Hmmm - efter en del lytten, kan jeg nu konstatere, at et eller andet forvrænger....
Det yder som om der er i den øvre mellemtone. Syntes ikke det var der med Denon´en.

Det lyder lidt som når man presser en forstærker - men kun i den øvre mellemtone, og ved alle volume trin.

Kan det være Riaa eller step up der har valgt at blive syg samtidig med et pladerspiller skifte? - eller ligger problemet hos min Kenwood - tænker lidt på hvordan det der brumfelt kommer til udtryk?
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf hmt » tors 8. dec 2011 17:20

Det lyder mere som at pick up'en ikke er justeret korrekt - har du tjekket med en allignment Guide?

http://www.vinylengine.com/cartridge-al ... tors.shtml

Venligst
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf csso » tors 8. dec 2011 18:05

Hmmm måske - har ikke den store erfaring i det, måske jeg bare har været heldig de andre gange.

Nogen der kan forklare mig afsnittet allignment i jævne ord :?

http://www.l-07d.com/tonearm.htm
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf hmt » tors 8. dec 2011 20:30

Jeg kender ikke armen, så jeg kan ikke hjælpe med instruks til justering af din utrolig flotte Kenwood. Men det handler om nålens vinkling i forhold til pladerillen, som helst skal være så præcis som muligt. Andre der kan byde ind, det er lang tid siden at jeg har haft pladespiller?

Venligst Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf kbekke » tors 8. dec 2011 21:04

Alignment handler om pickup'ens eksakte placering i huset. Først og fremmest "overhang" - hvor langt fremme/tilbage skal pickup'en sidde, men kan også indebære justering sideværts. Altså evt. at vinkle pickup'en en smule.

Formålet er at minimere forvrængningen på det størst mulige areal af pladen. En radial pladespiller vil nemlig aldrig kunne spore rillen 100% rent over hele pladens overflade.

Et mål for overhang bør fremgå af manualen og angiver hvor mange mm pickup'en (nålespidsen) skal befinde sig fra overgangen imellem huset og selve armen.

Herefter skal du have en "protractor" til finjustering - en skive med linjer og nul-punkter som placeres på pladetallerken. Du justerer nu pickup'en endeligt på plads efter nulpunkterne.

Linket fra hmt er et rigtigt god sted at starte, men læs lidt på teorien først eller få en til at hjælpe dig. Der er forskellige skoler ligesom nogle protractors er universelle og andre er specifikke i forhold til armen.

Jeg går som en selvfølge ud fra, at alle forbindelser, VTF, antiskating osv. er checket og i orden. Det er også muligt, at matchet imellem pickup og arm bare er ualmindeligt dårligt. Det har jeg ikke så meget forstand på, men vægten af pickup'en og stivheden i ophænget af nålerøret (compliance) i forhold til armen skulle kunne have betydning for evnen til at spore korrekt. Er der forvrængning på hele pladen, eller er det f.eks. tydeligst ved udløb?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf csso » tors 8. dec 2011 21:12

1000 tak for svar.

Om det er over hele pladen.... Det ved jeg ikke helt - det er mere tydeligt på nogle plader end andre, og på nogen numre end andre.

Det er som oftest guitar eller stemmer i rocknumre der i mine ører "kammer lidt over"

Jeg tror næsten jeg får brug for hjælp, både til at indstille spillen korrekt - men måske endnu et sæt ører kunne være godt....

Skulle der være nogen herinde, der bor i nærheden og har lyst, skal jeg gerne traktere med kaffe og kage - evt kan en Øl eller lign da finde vej :)
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf kbekke » tors 8. dec 2011 22:37

kbekke skrev:Alignment handler om pickup'ens eksakte placering i huset. Først og fremmest "overhang" - hvor langt fremme/tilbage skal pickup'en sidde, men kan også indebære justering sideværts. Altså evt. at vinkle pickup'en en smule.

Formålet er at minimere forvrængningen på det størst mulige areal af pladen. En radial pladespiller vil nemlig aldrig kunne spore rillen 100% rent over hele pladens overflade.

Et mål for overhang bør fremgå af manualen og angiver hvor mange mm pickup'en (nålespidsen) skal befinde sig fra overgangen imellem huset og selve armen.

Herefter skal du have en "protractor" til finjustering - en skive med linjer og nul-punkter som placeres på pladetallerken. Du justerer nu pickup'en endeligt på plads efter nulpunkterne.

Linket fra hmt er et rigtigt god sted at starte, men læs lidt på teorien først eller få en til at hjælpe dig. Der er forskellige skoler ligesom nogle protractors er universelle og andre er specifikke i forhold til armen.

Jeg går som en selvfølge ud fra, at alle forbindelser, VTF, antiskating osv. er checket og i orden. Det er også muligt, at matchet imellem pickup og arm bare er ualmindeligt dårligt. Det har jeg ikke så meget forstand på, men vægten af pickup'en og stivheden i ophænget af nålerøret (compliance) i forhold til armen skulle kunne have betydning for evnen til at spore korrekt. Er der forvrængning på hele pladen, eller er det f.eks. tydeligst ved udløb?


EDIT!!!

Proceduren for justering af overhang på L-07D er i følge manualen som vist nedenfor:

Billede

Altså nålespidsen skal befinde sig 15mm foran centeret af spindelen.

Der er også et afsnit omkring højdeindstillingen af tonearmen. Jeg vil helt klart opfordre dig til at hente manualen på VE http://www.vinylengine.com/library/kenwood/l-07d.shtml Det er en meget, meget fin pladespiller, du har fået dig, så held og lykke med det.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf csso » søn 11. dec 2011 12:19

Så fik jeg justeret korrekt - det hjalp!!!

1000 tak for alle de gode råd :cool1: :cool1:
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf csso » tirs 17. jan 2012 19:59

Er efter lidt læsen og kiggen billeder på nettet blevet lidt i tvivl.

Er denne pladespiller konstrueret til at man lægger pladen direkte på metal plademåtten, eller skal der lægges en almindelig på?

Jeg har indtil nu haft en platter matter på - den er ikke ret god så jeg begyndte at søge - og nu tvivl....
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf Sorenki » tirs 17. jan 2012 21:46

jeg er ret overbevist om at man bruger metalpladen på Kenwood'en som plademåtte.

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf Violinisten » tirs 10. apr 2012 21:27

Er på udkig efter sådan en! Synes den er vildt fed. Tillykke :)

Mvh
Per
Violinisten
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: 1057 København
Lokalitet: 1057 København

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf csso » tirs 10. apr 2012 22:22

Violinisten skrev:Er på udkig efter sådan en! Synes den er vildt fed. Tillykke :)

Mvh
Per


Hej Per

Velkommen til, og tak for lykønskningerne :cool1:

L-07D´eren er ganske spimelt en drøm af en pladespiller - alle burde have en :D
Jeg kan godt lokkes til at skifte min ud - men KUN hvis der er en SME 30/2 der vil indenfor :Thumpsup:

God jagt!- de er ikke nemme at finde (slet ikke til den pris jeg fandt min til)
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf DJ Poul O » tors 12. apr 2012 17:49

Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf csso » fre 9. nov 2012 16:30

Jeg har vist en løs forbindelse i audio kablet.

Har afmonteret kablet, men alle stikkene er ikke sådan at åbne.

Nogen der ved hvorledes man evt kan skifte kabel på sådan en fætter ?
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Kenwood L-07D

Indlægaf Ehapa » fre 9. nov 2012 17:09

csso skrev:
Violinisten skrev:Er på udkig efter sådan en! Synes den er vildt fed. Tillykke :)

Mvh
Per


Hej Per

Velkommen til, og tak for lykønskningerne :cool1:

L-07D´eren er ganske spimelt en drøm af en pladespiller - alle burde have en :D
Jeg kan godt lokkes til at skifte min ud - men KUN hvis der er en SME 30/2 der vil indenfor :Thumpsup:

God jagt!- de er ikke nemme at finde (slet ikke til den pris jeg fandt min til)


Hvis du en dag vil sælge, så slå lige på tråden.. ;)
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Hifilover og 39 gæster