Pioneer PLC 590

Analog når det bedst

Pioneer PLC 590

Indlægaf JMP » fre 30. apr 2021 14:35

Så fik jeg købt en PCL 590 ,men det ser ud til at sælger ikke var helt ærlig om standen ,der var slør i lejet og efter adskillelse viser det sig at lejerne er slidt ,akselen se fin ud (skal vis bare poleres) men er der nogen der ved hvor man kan få drejet et nyt leje(måske bronce?)i DK? jeg kender ikke pasningen/tolerancer på lejet . Er der olie i sådan et leje eller er det selv smørerne? der er en oring i bundpladen ,men det var helt tørt
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer PLC 590

Indlægaf Tonni » fre 30. apr 2021 15:03

Jeg ved SKF laver sintrede bøsninger, Men om de har nogle der passer?
Ellers er der flere rundt om i EU, som drejer lejer på bestilling.
Bl.a. Simoni Luzetti fra audioscience...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4809
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Pioneer PLC 590

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. apr 2021 22:42

Jeg er hverken finmekaniker eller lejesvend :lol: :lol: :lol: - men jeg kan ikke lade være med at foreslå at smide noget korrekt olie i den brønd og mærke, om der er slør efter dette. Når lejet er helt tørt, så vil man vel på en ganske svag måde vel kunne mærke et lille "slør" - dette kan være reduceret ganske betydeligt, hvis man fylder noget olie i - ikke meget, men nok. Måske slidtagen på akslen/lejet kommer af, at lejet har manglet olie.
Et leje uden olie lyder mærkeligt. Jeg kan på ingen måde tro, at lejet er "selvsmørende" uden olien - den skal immervæk komme et sted fra.

Mon ikke selvsmørende kan betyde, at olien kan gemme sig som reservoir i sintrede bronzelejer, ganske som vi kender det fra lejerne på en Thorens 124?

nå - men jeg ville finde noget korrekt olie (står måske i servicemanual?) og polere akslen en smule - og så mærke efter, om der er mindre slør i lejet bagefter.

Hvis lejerne er udtagelige, kan de måske "bages" for at få evt. gammel harsknet olie ud af sintringerne. før ny olie "bages" ind....

Hvis lejerne ikke er af bronze-sintringstypen - og bare er solide metallejer/Messing? - så ville jeg stadig prøve med noget god leje-olie... før jeg tyede til nye lejer.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7446
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 13 gæster