Impedans og NLE17

Analog når det bedst

Impedans og NLE17

Indlægaf his067 » ons 17. nov 2021 19:31

Det er jo ikke en hemmelighed at jeg har en NLE17. Jeg købte den i 1998 da vi flyttede ud til Newburgh og den har jeg brugt siden, med mange forskellige (primært MC-) pickupper. Den er neutral og utroligt fleksibel og spiller godt med alle pickupper.

Men, jeg ville nu godt have haft en mulighed for at justere impedansen fra forpladen snarere end ved at løfte et låg for at komme til et 'muse-klaver' med seks kontakter som kan kombineres til at give 21 forskellige belastninger imellem 10Ω og 47kΩ.

Nu tænker jeg så: Elma laver en fin stereo-omskifter med >23 indstillinger. Kan man ikke bruge den til at lave indstilningerne ved at sætte NLEen til 47kΩ som indgangsimpedans, og så parallelkoble modstande til at give de ønskede impedansværdier? eller er der en særlig grund til at Niels i sin tid besluttede sig for at bruge et muse-klaver?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Impedans og NLE17

Indlægaf ferr31 » ons 17. nov 2021 20:07

Spørg Niels Larsen, han er utrolig hjælpsom
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Impedans og NLE17

Indlægaf Tonni » ons 17. nov 2021 21:08

Der kommer så til at skulle noget elektronik til. Relæer til at koble de enkelte "noder" i museklaveret. og en række dioder, til hver kodning, eller en prom, som så kan trække de rigtige forbindelser. Der er flere muligheder. Men ingen af dem, er bare en omskifter.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Impedans og NLE17

Indlægaf KenRas » tors 18. nov 2021 08:07

Hej Frederik,

Som Tonni skriver vil dit forslag kræve noget ekstra logik for at lave den binære kodning der skal erstatte kontakterne i museklaveret. Hvis det var mig vil jeg erstatte museklaveret med en sokkel og så bruge et fladkabel som du (forhåbentlig) kan trække ud via låget i enten top eller bund. Jeg ville så montere 6 små vippeomskiftere i en boks og tilslutte fladkablet til disse omskiftere, så du får samme funktion som museklaveret, bare nu så du kan stille impedansen udefra.

BC051F08-1368-4762-897F-A50FA7700E93.jpeg

Jeg mener ikke det vil påvirke lyden, da museklaveret bare trækker modstande til stel (tror jeg :p )

Du vil altid senere kunne sætte museklaveret tilbage i soklen og så er den original igen.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1234
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Impedans og NLE17

Indlægaf X-ray » tors 18. nov 2021 09:59

For god ordens skyld.
'muse-klaver' = DIP-switch.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Impedans og NLE17

Indlægaf Elektronik » tors 18. nov 2021 14:55

Måske bruge et såkaldt Rotary Coded switch.
https://www.mouser.dk/c/electromechanic ... el%20Mount
Elektronik
 

Re: Impedans og NLE17

Indlægaf Dan63 » tors 18. nov 2021 16:38

Hej.

Kan man ikke lave det sådan, at dip-switchene er ført ud på fronten så indstillingen af dem kunne gøres uden at skulle skille den ad?

Mvh Dan

Men selvfølgelig var det jo også en professionel maskine.
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Impedans og NLE17

Indlægaf otto » tirs 23. nov 2021 01:06

Hej
Kunne man ikke bare stille den på 47k ohm og så sætte en 24 trin omskifter på fronten der er forbundet til indgangen
Og så lade det muse klaver være som det er. Jeg bruger også en nle 17. Og syntes det er en super ide
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster