Captain Phoenix skrev:[Hvis der vitterligt ikke er rille-udsving større end dette (50 um, 60 um - eller hvad man vurderer) kan dét være et argument for at nedsætte sporingskraften og dermed trykket på rillevæggen (og slid på nålen) og tilpasse antiskatingen ift. denne sporingskraft.
hvorfor skule man skær plader hårde end 50u? og risiker at folk med slit pickup tror pladen er dårlig?
når man er producent vil man helst undgå klager
5cm/s er vinyl 0dbFS
det er det nivau som man betragte som gennemsnit
ved 5cm/s(1khz) = > Amplitude = 5cm/s / (sqrt(2) x Pi x f) = 11um
Shure har for længe siden lavet målinge af en ræke plader og lavet en hastigheds enevelop
fx målte shure 14cm/s v 400Hz => 56um (det værst jeg kune se på kurven)
de fleste lå under 30um
så ike engang Shure fandt 80u så vidt jeg kan se
Captain Phoenix skrev:I forlængelse af dette vil jeg (med fare for at komplicere debatten yderligere - men i håbet om at nuancere den) bringe det aspekt ind, at musiksignaler (på alm. plader) er forskellige ift. testtoner på testplader (der som regel er rene sinus-toner - på Ortofons testplade 315 Hz)):
Én ting er at afspille en sinustone uden forvrængning ved et vist niveau.
Noget andet er når pick-up'en skal aftaste transienter og højere frekvenser, der stiller større krav til nålens evne til at følge rilleudsvingene.
Transiente stile ike støre krav end højst frekvens den indehold
og det ikk kun frekevns mens ose amplitud der spile ind
og musik har stort set aldrig fuld amplitude over 2khz
faktisk falde det med 20db/oct over 2khz
elers vile man ikk kune lave riaa i praksis
Captain Phoenix skrev:Så vidt jeg lige kan se, er dette (transient-afspilning ift. sporingskraft/antiskating) ikke voldsomt godt beskrevet eller målt. Svagt - og uden at være sikker - mener jeg at kunne huske, at tidsskriftet HighFidelity inkluderede nogle målinger af pu'ers evne til at afspille firkant-signaler (?) - hvilket jo i højere grad ligner "musik-transienter" end rene sinus-toner. (Jeg er p.t. ikke hjemme ved min samling af magasinerne...).
det står beskrevt i det papir og refrencerne Bjergaer linket til
der er rigtig mange artikle om præcis det
de er bare fra 1960erne eler 70erne
man kan ike skær en firkant i vinyl
trekant blir til firkant når det har vært genem pickup fordi den funger som lavpas filter
Captain Phoenix skrev:Måske man kan trække enparallel mellem forstærkeres evne til at gengive sinustoner ift. de signalformer, der forekommer i musiksignaler for at illustrere problematikken: At kunne gengive transienterne kræver en mere kraftig strømforsyning (og hurtigere forstærker-konstruktion), end hvis der "kun" skal afspilles rene sinustoner (hvad ikke mange af os jo lytter til...).
lyde som en misfortålse
en forstærkes evne til at gengive transienter er udtrykt i slew rate og har intet med strømforsyning at gør
slew rate er en konsekvens af strøm i input stage og miller kompension i VAS
har du for lit strøm i IPS vil forstræken aldrig kune slewe uanset hvor kratig strømforysning den har