Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Analog når det bedst

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf Pokemon » ons 19. jan 2022 14:17

Captain Phoenix skrev:[Hvis der vitterligt ikke er rille-udsving større end dette (50 um, 60 um - eller hvad man vurderer) kan dét være et argument for at nedsætte sporingskraften og dermed trykket på rillevæggen (og slid på nålen) og tilpasse antiskatingen ift. denne sporingskraft.


hvorfor skule man skær plader hårde end 50u? og risiker at folk med slit pickup tror pladen er dårlig?
når man er producent vil man helst undgå klager

5cm/s er vinyl 0dbFS
det er det nivau som man betragte som gennemsnit
ved 5cm/s(1khz) = > Amplitude = 5cm/s / (sqrt(2) x Pi x f) = 11um

Shure har for længe siden lavet målinge af en ræke plader og lavet en hastigheds enevelop
fx målte shure 14cm/s v 400Hz => 56um (det værst jeg kune se på kurven)
de fleste lå under 30um
så ike engang Shure fandt 80u så vidt jeg kan se

Billede

Captain Phoenix skrev:I forlængelse af dette vil jeg (med fare for at komplicere debatten yderligere - men i håbet om at nuancere den) bringe det aspekt ind, at musiksignaler (på alm. plader) er forskellige ift. testtoner på testplader (der som regel er rene sinus-toner - på Ortofons testplade 315 Hz)):
Én ting er at afspille en sinustone uden forvrængning ved et vist niveau.
Noget andet er når pick-up'en skal aftaste transienter og højere frekvenser, der stiller større krav til nålens evne til at følge rilleudsvingene.


Transiente stile ike støre krav end højst frekvens den indehold
og det ikk kun frekevns mens ose amplitud der spile ind
og musik har stort set aldrig fuld amplitude over 2khz
faktisk falde det med 20db/oct over 2khz
elers vile man ikk kune lave riaa i praksis


Captain Phoenix skrev:Så vidt jeg lige kan se, er dette (transient-afspilning ift. sporingskraft/antiskating) ikke voldsomt godt beskrevet eller målt. Svagt - og uden at være sikker - mener jeg at kunne huske, at tidsskriftet HighFidelity inkluderede nogle målinger af pu'ers evne til at afspille firkant-signaler (?) - hvilket jo i højere grad ligner "musik-transienter" end rene sinus-toner. (Jeg er p.t. ikke hjemme ved min samling af magasinerne...).

det står beskrevt i det papir og refrencerne Bjergaer linket til
der er rigtig mange artikle om præcis det
de er bare fra 1960erne eler 70erne

man kan ike skær en firkant i vinyl
trekant blir til firkant når det har vært genem pickup fordi den funger som lavpas filter

Captain Phoenix skrev:Måske man kan trække enparallel mellem forstærkeres evne til at gengive sinustoner ift. de signalformer, der forekommer i musiksignaler for at illustrere problematikken: At kunne gengive transienterne kræver en mere kraftig strømforsyning (og hurtigere forstærker-konstruktion), end hvis der "kun" skal afspilles rene sinustoner (hvad ikke mange af os jo lytter til...).

lyde som en misfortålse
en forstærkes evne til at gengive transienter er udtrykt i slew rate og har intet med strømforsyning at gør
slew rate er en konsekvens af strøm i input stage og miller kompension i VAS
har du for lit strøm i IPS vil forstræken aldrig kune slewe uanset hvor kratig strømforysning den har
Senest rettet af Pokemon ons 19. jan 2022 14:56, rettet i alt 1 gang.
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf his067 » ons 19. jan 2022 14:32

Mange tak, Pokemon. Gode argumenter og klart fremstillet (undskyld hvis det lyder skolemesteragtigt: jeg holder en lille pause imellem at rette de sidste stile efter sidste semester).
Har du en henvisning/URL til Shure's målinger?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf bjerager » ons 19. jan 2022 16:54

Jamen så giver det jo netop mening at bruge de skæringer med 60u på testpladen til at indstille antiskating efter. Så er man på den nogenlunde sikre side, og behøver vel i og for sig ikke gøre mere ved det.

Hos mig synes jeg nu alligevel, at det er lidt interessant, min sure V15III med Jico SAS nål som den eneste kan spore alle tricks på min Hi Fi News Test Record, hvor det sidste track som jeg forstår deter på 107u.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf Pokemon » ons 19. jan 2022 19:05

bjerager skrev:Jamen så giver det jo netop mening at bruge de skæringer med 60u på testpladen til at indstille antiskating efter. Så er man på den nogenlunde sikre side, og behøver vel i og for sig ikke gøre mere ved det.

Hos mig synes jeg nu alligevel, at det er lidt interessant, min sure V15III med Jico SAS nål som den eneste kan spore alle tricks på min Hi Fi News Test Record, hvor det sidste track som jeg forstår deter på 107u.

Kan ikke husk hvor jeg læst det men HFN's test record er vist +5db over
HFN bruge andet 0dbFS end 5cm/s ved 1khz
hvorfor ved jeg ikk
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf Dan63 » ons 19. jan 2022 19:25

Hej

Jeg håber ikke mit spørgsmål er for dumt, men hvordan er det så med direkte skårne plader?
Skal pu'en ikke arbejde mere, da jeg oplever at signalet er kraftigere end de sædvanlige pressede plader.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: De mindste ting

Indlægaf nilsvalla » man 24. jan 2022 18:52

@ralphandersen.

Men der er også en nedre grænse for hvor lidt AS du bør spille med. Bliver AS for lille bliver der forvrængning, som følge deraf, i højre kanal (høres let med Cello/bas)). FOR meget AS giver så forvrængning i venstre kanal som let høres på violiner.
Det er nålens bedre kontakt til den ene kanal der skaber forvrængning i modsatte.
Hvor om alting er, forstår jeg ikke nogen satser hele butikken og indstiller AS med test-plade. Mener det er mere gavnligt skabe bedste gennemsnit ved at justerre AS over tid med mange forskellige plader.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: De mindste ting

Indlægaf nilsvalla » man 24. jan 2022 19:44

ps.ralphandersen.

AS sker ikke kun pga friktion mellem nål og rille. Sker fordi nålen befinder sig ude i et overhang hvor pladetallerkenens rotationsretning er fra højre til venstre (set forfra) og friktionen der opstår, imellem nål og vinyl, presser, grundet rotationsretningen, nålen fra højre mod venstre (indefter). Sker også uden moduleret rille.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf nilsvalla » man 24. jan 2022 20:14

@Dan63

AS-tendensen er den samme. Det er i udgangspunktet friktionen imellem nålen og vinyl man kompenserer med AS, og skatingkraften er ikke stor.
Skating forårsaget af moduleringer (mod V, mod H) må formodes at udkompensere hinanden.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf ferr31 » fre 28. jan 2022 09:59

Der står lidt her, ved ikke om det kan bruges til noget.
http://www.pladespilleren.dk/Indstillin ... rhang.html
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf bjerager » lør 9. apr 2022 15:15

Hov, det skulle være postet i en anden tråd....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 151 gæster