Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Analog når det bedst

Re: De mindste ting

Indlægaf ralphandersen » søn 16. jan 2022 21:58

Det er i hvert fald den antagelse argumentet bygger på så vidt jeg kan se. Men om det passer, ved jeg ikke.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: De mindste ting

Indlægaf kbekke » søn 16. jan 2022 22:58

Jeg synes i hvert fald, at ralphandersen beskriver tingene en hel del klarere end Peter Ledermann :thumbsup:

En ting, jeg bemærker, ved Leif Johannessen-videoen (og tak for at dele den, Captajn) er, at han så at sige “stopper”, når han har opnået et tilfredsstillende resultat ved den sporing, som Verismo’en er specificeret til.

Han prøver altså ikke at gå videre - selvom 80 uM, jo også er ret voldsomt.

Jeg har som sagt givet fortabt på teorien, selvom jeg har et varmt forhold til både brun sovs og Legoland :p

I stedet har jeg prøvet rent faktisk at prøve begge metoder - bare for at se, hvad der sker:

Pickuppen er den ovenfor nævnte Panasonic C 270 med elliptisk nål. Specificeret VTF er 1,5 - 2,0g og er sat til 2,0g.

Med Ortofon testpladen opnåes perfekt sporing ved 70uM og kun uhyre svag forvrængning i højre kanal ved 80uM med en AS på 2,0. Jeg ved ikke, hvad det oprindeligt er meningen, at Panasonic’en skal kunne spore. Men 70 uM med en gammel MM og så ovenikøbet med en aftermarket nåleindsats er jeg ganske godt tilfreds med. Det må jo også siges, at være “efter bogen”.

Jeg prøvede så at gå med Ledermann-metoden og her skulle jeg ganske overraskende op på en AS-værdi mellem 2,6 og 2,7 for at opnå det ønskede resultat - altså at pickuppen bevæger sig gaaanske langsomt henover det umodulerede område imod udløbsrillen.

Sagt på en anden måde:

Hvis jeg følger Ledermann-metoden bliver resultatet, at optimal AS ved gennemsnitlig modulation er i området 2,6 - 2,7.

Hvis jeg følger Ortofon-metoden bliver resultatet, at optimal (eller i hvert fald tilfredsstillende) AS ved en kraftig modulation på 70uM er 2,0.

Jeg synes ikke ligefrem at det, jeg observerer, underbygger udsagnene om at behovet for anti-skating skulle stige med modulationen og at man derfor risikerer at få for meget AS ved at benytte Ortofon’s metode.

Om noget tyder det da på, at det er Ledermanns metode, der kalder på mest AS - og det endda uden at tage hensyn til modulationen, der jo netop er fraværende, når man “justerer” efter den metode.

Nu er det her jo kun et enkelt eksempel. Jeg har en del pickupper liggende efterhånden og tænker, at jeg stille og roligt vil begynde at arbejde mig igennem samlingen for at få lidt flere data. Det kunne måske være interessant at se hvilke resultater, der åbenbarer sig med de respektive metoder.

Så håber jeg, at der er andre, der vil tegne og fortælle imens.

;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: De mindste ting

Indlægaf bjerager » søn 16. jan 2022 23:00

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: De mindste ting

Indlægaf Pokemon » man 17. jan 2022 14:01

Captain Phoenix skrev:Der har (lidt længere oppe i tråden) været nogen debat om, hvordan man bedst/rigtigst indstiller antiskating på sin pladespiller. Forskellige synspunkter og metoder vedr. dette står sådan lidt "uforeneligt" overfor hinanden, og jeg havde egentlig besluttet ikke at bidrage mere i debatten, da jeg ikke tænkte at det tilførte værdifyldt nyt (og sådan har andre det måske også).

Men man skal jo på den anden side ikke afvise at lytte, når erfarne eksperter på området er på banen...

I denne video gennemgår direktør for Acoustics & Research hos Ortofon, Leif Johannsen, hvordan en pick-up justeres korrekt.

Skærmbillede 2022-01-15 kl. 18.47.53.png

Videoen varer 35 minutter og gennemgår justering af sporingskraft, lateral alignment (overhang - Baerwald-metoden), azimuth, VTA (lodret sporingsvinkel) og antiskating.
Der tales engelsk med umiskendelig dansk accent :p og illustreres godt med billede- og lyd-eksempler.
Antiskating-justeringen er sidst (25:41).


der fines maser af youtube hvor experter redgør for at jorden er flad

Ale har en mening

det interesante er sjældent meningen men argumentene

og det er mangel på argumente og alt for meget synsning der gør tråden lang og emnet mer komplicert end nødvendig

ortofon er producent og vil altid forklar den instilling som give mindst kundeklager
vorfor spor min pickup ike 80u når det står i databladet etc etc

linket fra bjergae https://drive.google.com/file/d/11saMtnPRpj8xZ-M_CGDhgbPbVfufSDV1/view
er saglit og faktuelt
læse man papirt vil man forstå vorfor AS ved 80u giver overkompention

hiso67 henvist til både ene og annen der anbefale minder AS
den ene på grund af emperi - en mase nål slidt mer i den ene end den annen side
og igen plader er sjælent kraftiger en 50u så vorfor instile efter 80u eler 90u?
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: De mindste ting

Indlægaf MaxJ » man 17. jan 2022 14:56

Juster antiskating med en testplade, det er den eneste rigtige måde at gøre det på. Rillen skal være moduleret, ellers får man ikke den rigtige indstilling. Sammenlign det med en cykeltur. Du skal bruge flere kræfter på at køre på brosten end på glat asfalt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: De mindste ting

Indlægaf pqrannes » man 17. jan 2022 15:51

Spændende debat vedr. antiskating - måske skulle den have sin egen tråd og overskrift, admin?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: De mindste ting

Indlægaf bjerager » man 17. jan 2022 17:13

pqrannes skrev:Spændende debat vedr. antiskating - måske skulle den have sin egen tråd og overskrift, admin?

PQR


Kun hvis alle de relevante indlæg bliver flyttet med over.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: De mindste ting

Indlægaf pqrannes » man 17. jan 2022 17:27

bjerager skrev:
pqrannes skrev:Spændende debat vedr. antiskating - måske skulle den have sin egen tråd og overskrift, admin?

PQR


Kun hvis alle de relevante indlæg bliver flyttet med over.


Nemlig, det var tanken.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: De mindste ting

Indlægaf kbekke » man 17. jan 2022 21:39

pqrannes skrev:
bjerager skrev:
pqrannes skrev:Spændende debat vedr. antiskating - måske skulle den have sin egen tråd og overskrift, admin?

PQR


Kun hvis alle de relevante indlæg bliver flyttet med over.


Nemlig, det var tanken.

PQR


Det synes jeg, er en god ide.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf his067 » man 17. jan 2022 23:05

Test


(se næste indlæg)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf his067 » man 17. jan 2022 23:26

Efter utallige forsøg tror jeg, det er lykkedes mig at flytte alle de relevante bidrag om Anti-skating herover fra Bjeragers oprindelige tråd "De mindste Ting". Jeg håber jeg har fået det hele med, men lad mig vide, hvis det ikke er tilfældet.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf kbekke » man 17. jan 2022 23:38

his067 skrev:Efter utallige forsøg tror jeg, det er lykkedes mig at flytte alle de relevante bidrag om Anti-skating herover fra Bjeragers oprindelige tråd "De mindste Ting". Jeg håber jeg har fået det hele med, men lad mig vide, hvis det ikke er tilfældet.


Tak for indsatsen. Jeg kan ikke lade være med at føle mig en smule skyldig, så jeg beklager ulejligheden. Jeg havde ikke lige forudset, at interessen for teoretisk fysik var så stor :oops:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Anti-skating: hvordan og hvorfor ?

Indlægaf his067 » tirs 18. jan 2022 00:08

Tværtimod, det er da opmuntrende at der er interesse for fysik. Og selv om jeg ikke fatter en brik af det teoretiske -- jeg fik 05 i matematik i 1. G og af samme årsag undgik jeg helt fysik -- har jeg lært noget nyt idag, nemlig hvordan man flytter bidrag imellem forskellige tråde. Det er godt nok ikke helt nemt (og selvfølgelig kun noget vi redaktører kan gøre).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: De mindste ting

Indlægaf bjerager » tirs 18. jan 2022 07:51

MaxJ skrev:Juster antiskating med en testplade, det er den eneste rigtige måde at gøre det på. Rillen skal være moduleret, ellers får man ikke den rigtige indstilling. Sammenlign det med en cykeltur. Du skal bruge flere kræfter på at køre på brosten end på glat asfalt.


Men hvis du nu ikke kører på brosten til dagligt.... Det er vel det, der er ræsonnementet bag at man nok ikke skal bruge torturtracks som rettesnor efter indstillingen af antiskating. Knopdæk på asfalt bliver slidt ret hurtigt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: De mindste ting

Indlægaf bjerager » tirs 18. jan 2022 07:53

ralphandersen skrev:Det er i hvert fald den antagelse argumentet bygger på så vidt jeg kan se. Men om det passer, ved jeg ikke.


Jeg kan måske nok bedre lide brun sovs end brosten - men i den her sammenhæng er det måske et mere passende billede.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 164 gæster