Justering af SME arm

Analog når det bedst

Justering af SME arm

Indlægaf strandgaard » man 14. feb 2022 10:20

Hej,

Jeg er ny/tilbagevendt til hifi verdenen, og har gjort mit første indkøb.

Det er en Thorens TD321 MK II med SME 3009/S2 Improved arm og AT150MLX pickup. Det er den pladespiller, jeg havde våde drømme om i 80'erne - og nu står den her.

Problemet er, at armen skater ud af pladen, når den er yderst på pladen, og ind mod midten, når den kommer tæt på midten. Jeg synes at jeg har justeret alt efter forskrifterne, men den vil ikke rigtigt makke ret.

Er der nogen gode råd? Eventuelt til et sted i Aarhus området, der er mestre i justering af tonearm

Jan
Senest rettet af strandgaard man 14. feb 2022 12:12, rettet i alt 1 gang.
strandgaard
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2022
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Justering af SME arm

Indlægaf Tonni » man 14. feb 2022 11:15

Velkommen til!
Er pick-up'en i orden?
Har du evt et par nilleder, af den dejlige Thorens?
Sådan, ind fra siden, og fra oven? Samt evt et nærbillede af nålen?
Igen velkommen til!

Mvh Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Justering af SME arm

Indlægaf lillebror » man 14. feb 2022 11:56

Jeg byder ind med defekt nål og/eller for lavt nåletryk
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Justering af SME arm

Indlægaf strandgaard » man 14. feb 2022 12:04

Jeg har lige taget et par billeder, og jeg er lidt luren ved den nål. Den ser ikke for god ud....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
strandgaard
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2022
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Justering af SME arm

Indlægaf strandgaard » man 14. feb 2022 12:05

Her er et billede af pladespilleren i al sin glans:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
strandgaard
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2022
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Justering af SME arm

Indlægaf his067 » man 14. feb 2022 17:02

Jeg har altid været noget loren ved Audio Technica nålefaner: jeg synes de stikker ud i en underlig vinkel. Men, se nedenfor: det er da en helt normal hældning (for Audio Technica)

iu-2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Justering af SME arm

Indlægaf Tonni » man 14. feb 2022 19:13

Kan det være fordi nålen er helt sovset ind?
Her vil en kulfiberbørste, og lidt Isopropylalkohol, måske gøre underværker...
tag lidt iso på en vatpind. Sænk nålen ned i vatpinden, mens pick-up'en sidder på pladespilleren.
Lad alkoholen blødgøre snavset, og børst af med kulfiberbørsten. Gentag efter behov.
- Husk alkohol'en ikke må komme i kontakt med gummiophænget...

Denne fremgangsmåde, kombineret med en portion tålmodighed, har redet flere PU's her i huset.
Dette inklusive en VdH nål, som ikke en gang kunne finde rillen, da jeg startede. ;-)

Eller som nævnt oven for, for lavt nåletryk...
Senest rettet af Tonni man 14. feb 2022 19:20, rettet i alt 1 gang.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Justering af SME arm

Indlægaf his067 » man 14. feb 2022 19:19

+1: jeg købte engang en 'slidt' SPU Gold for en slik. efter en halv times rensning var den som ny!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Justering af SME arm

Indlægaf hifibacillen » tirs 15. feb 2022 02:31

Hvis den er med ML = Micro Line nål skal der nok ikke så meget skidt til før den ikke virker da nålen er meget fin og kun kan ses ordentlig i et mikroskop.
Mange af deres dyrere pickupper er guldbelagt boron nålefaner.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Justering af SME arm

Indlægaf strandgaard » ons 16. feb 2022 23:44

Det er en Microline. Jeg har forsøgt med isopropylalkohol, men det har ikke rigtigt virket.

I dag forsøgte jeg mig med en anden pickup, og det virkede umiddelbart meget bedre.
Men jeg kan se, at armen skal justeres højere op med den nye pickup, da den er højere en AT pickuppen.

Så nu går jagten ind på en 1/16" og en 5/64" unbrakonøgle.
strandgaard
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2022
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Justering af SME arm

Indlægaf Helikon » fre 18. feb 2022 00:36

https://www.conradelektronik.dk/p/berns ... mer-407103
Nederst på siden kan man vælge variant/størrelse
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Justering af SME arm

Indlægaf strandgaard » fre 18. feb 2022 13:36

Så fik jeg taget et lidt bedre billede. Er det snavs, eller er den bare død?
IMG_0737[66025].jpg

Den skulle efter sælgers oplysning have spillet omkring 30 timer....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af strandgaard fre 18. feb 2022 13:50, rettet i alt 1 gang.
strandgaard
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2022
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Justering af SME arm

Indlægaf strandgaard » fre 18. feb 2022 13:49

Her er et billede fra nettet af samme pickup. Min ser ud som om nålen er indlejret i skidt....

3002788-ee47983a-audio-technica-at150sa-atn150sa-stylus-on-a-at150mlx-body.jpg


Jeg har forsøgt med isopropylalkohol på en børste, men det forsvinder ikke.
Hvad gør man så?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
strandgaard
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2022
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Justering af SME arm

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. feb 2022 14:03

Du laver fantastisk gode billeder, som virkelig er meget illustrative. :thumbsup:

Jeg kan forstille mig 2 ting:

- at denne pickup har fået for meget lim (diamant/nålefane) påført fra fabrikken og at et forsøg på at reducere dette, kan være risikabelt - og må kræve kirurgisk præcision.

- At dette er skidt, som "bare" er groet godt fast og som må fjernes enten med et opløsningsmiddel, som ikke påvirker limen eller/og med blid mekanisk rengøring.

Nu husker jeg ikke lige, hvad du skrev, men har den i din besiddelse kunnet afspille problemfrit?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Justering af SME arm

Indlægaf his067 » fre 18. feb 2022 14:21

Jamen, de er da ikke ens: internet-billedet har en nålefane der flader ud og din har en nålefane som er rund helt ud i spidsen. jeg har set vdH nåle som ser ud som din med ligeså meget lim, men det ser ud til at du må prøve at rense den mere.

Da jeg rensede min SPU Gold dryppede jeg noget AT pickup rens på børsten af min elektroniske nålerenser og sænkede nålen (i sin arm) ned på kulfiberbørsten i 5 minutter. Det virkede til sidst!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 181 gæster