Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Analog når det bedst

Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf Fensten » man 7. mar 2022 20:44

Kære lidelsesfæller,

Jeg har en Ortofon mc20 mk II jeg er meget glad for. Den afspiller netop The Cureś disintegration. Lige dele dynamik og detalje. Den spiller via en Dali phono preamp og med 100 ohm modstand. Den er opgivet til 10 ohm, men jeg synes at den lyder bedre med 100ohm. Mere dynamik og mere attack, mere mig.


Men outputtet et på 0,07 mv. så jeg skal have volumen på 10-11 stykker for at blive “grebet af musikken. Jeg ved at det er lidt pjattet, når det nu lyder rigtigt godt, men jeg er ikke tosset med at presse min Sansui au9900A derop.


Derfor er jeg kommet til at købe en Ortofon mc super i fin stand, da den har et højere output.

Men hvad kan jeg forvente mig af den ift. MC20 mkIII ??


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon mc20 Super

Indlægaf Fensten » man 7. mar 2022 20:49

Fensten skrev:Kære lidelsesfæller,

Jeg har en Ortofon mc20 mk II jeg er meget glad for. Den afspiller netop The Cureś disintegration. Lige dele dynamik og detalje. Den spiller via en Dali phono preamp og med 100 ohm modstand. Den er opgivet til 10 ohm, men jeg synes at den lyder bedre med 100ohm. Mere dynamik og mere attack, mere mig.


Men outputtet et på 0,07 mv. så jeg skal have volumen på 10-11 stykker for at blive “grebet af musikken. Jeg ved at det er lidt pjattet, når det nu lyder rigtigt godt, men jeg er ikke tosset med at presse min Sansui au9900A derop.


Derfor er jeg kommet til at købe en Ortofon mc super i fin stand, da den har et højere output.

Men hvad kan jeg forvente mig af den ift. MC20 mkIII ??


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf Captain Phoenix » man 7. mar 2022 21:35

Fensten skrev:men jeg er ikke tosset med at presse min Sansui au9900A derop.

Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål om forskellen, men din Sansui bliver altså ikke "presset" af, at du skal skrue mere op da signalniveauet på indgangen er lavt/lavere end du er vant til.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf Fensten » man 7. mar 2022 22:20

Captain Phoenix skrev:
Fensten skrev:men jeg er ikke tosset med at presse min Sansui au9900A derop.

Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål om forskellen, men din Sansui bliver altså ikke "presset" af, at du skal skrue mere op da signalniveauet på indgangen er lavt/lavere end du er vant til.


Skal forstærkeren ikke anstrenge sig mere, for at forstærke et lavt signal til xx dB end ved at forstærke et højere signal til xx dB?

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf Captain Phoenix » man 7. mar 2022 23:59

Fensten skrev:Skal forstærkeren ikke anstrenge sig mere, for at forstærke et lavt signal til xx dB end ved at forstærke et højere signal til xx dB?

Kort svar: Nej, overhovedet ikke.
Forstærkeren skal selvfølgelig forstærke signalet mere, når der er tale om et svagere input, men det er jo ikke at anstrenge eller presse en forstærker.
Dér hvor man kan tale om at en forstærker bliver presset, er hvis man nærmer sig - eller overskrider - den udgangseffekt, forstærkeren er dimensioneret til (hvor strømforsyningen kan komme til kort, udgangstransistorerne får det for varmt mv.).
Men det er der jo ikke tale om i dit tilfælde - du skal jo bare dreje mere på volumen-knappen for at få samme output fordi input'et er lavere.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf spuncut » tirs 8. mar 2022 00:51

Fensten skrev:
Captain Phoenix skrev:
Fensten skrev:men jeg er ikke tosset med at presse min Sansui au9900A derop.

Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål om forskellen, men din Sansui bliver altså ikke "presset" af, at du skal skrue mere op da signalniveauet på indgangen er lavt/lavere end du er vant til.


Skal forstærkeren ikke anstrenge sig mere, for at forstærke et lavt signal til xx dB end ved at forstærke et højere signal til xx dB?

Mvh.


Fensten

Hej Fensten
Enig med Kaptajnen. Faktisk kører alle forforstærker-trin konstant "på fuld skrald" da de alle er kl. A-trin. Volumenknappen stiller ikke forstærkningen, men dæmper blot signalet.
Du kan risikere lidt hørbar støj hvis volumen skal skrues meget op, men det er en helt anden snak.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf Fensten » tirs 8. mar 2022 04:27

Tak begge to,

Så blev jeg, så meget klogere :cool1:

Tilbage til emnet Mc20 MK II vs Mc20 super :)


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf Sorenki » tirs 8. mar 2022 09:13

Hej Fensten
Jeg har haft både MC20 og MC30, sidstenævnte i både Super og super II udgave.

Såvidt jeg ved så er MKII (1979) og Super (1985) "tættere på hinanden" lydmæssigt end de senere som superII, Supreme eller MC20s
men det skyldes nok at designet er ændret lidt løbende, bla ved Supreme introduktionen som bruger en Neodymium magnet.

Og det henviser også til dit behov om et højere output: Såvidt jeg ved har den "originale" MC20 super ikke et højere output end MKII, men den "nye" reisusse af pickuppen har?

Jeg har selv haft svært ved at høre forskel på de enkelte versioner af MC30'ere og 20'ere jeg har haft.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf Fensten » tirs 8. mar 2022 21:13

Sorenki skrev:Hej Fensten
Jeg har haft både MC20 og MC30, sidstenævnte i både Super og super II udgave.

Såvidt jeg ved så er MKII (1979) og Super (1985) "tættere på hinanden" lydmæssigt end de senere som superII, Supreme eller MC20s
men det skyldes nok at designet er ændret lidt løbende, bla ved Supreme introduktionen som bruger en Neodymium magnet.

Og det henviser også til dit behov om et højere output: Såvidt jeg ved har den "originale" MC20 super ikke et højere output end MKII, men den "nye" reisusse af pickuppen har?

Jeg har selv haft svært ved at høre forskel på de enkelte versioner af MC30'ere og 20'ere jeg har haft.


Hej Sorenki,

Tusind tak. Det lyder jo lovende ift lydsignatur :cool1:

Spec. vise har mc20 mk II vist et output på 0,07 mv og Mc20 super 0,2 mv.. Denon dl103 (som jeg også nyder) ligger på 0,3 mv.

Det kan være, at der skal sælges ud af en efterhånden fin Shure MM samling :QQS:


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf cdp » tirs 8. mar 2022 22:54

Du kan risikere lidt hørbar støj hvis volumen skal skrues meget op, men det er en helt anden snak.
MVH Henning

lige et indspark - netop s/n - forholdet mindskes jo med lavere pu-indput - hjælper en stepup på dette, kontra en god mc-riaa? - eller er vi ude i noget impedans tilpasning.
Undskyld til fensten for at bruge tråden. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf spuncut » ons 9. mar 2022 06:25

Hej Carsten
Tidligere tiders RIAA-forstærkere døjede med et ringe S/N-forhold og derfor var en SUT, som nærmest ikke støjer, en af de få tilgængelige virkemidler til at få signalet op på et niveau der kunne overdøve RIAA-forstærkerens ejenstøj. SUT'en kan netop gøre brug af MC-pu'ens lave udgangsimpedans og således "forstærke" spændingen 20-30 gange, uden at overbelaste MC-pu'ens udgang. Det er jo noget med at en transformator omsætter impedans med kvadratet på viklingsforholdet og derfor ender man op med en impedansomsætning der er meget højere end spændingsomsætningen.
I dag fås der transistorer og opamps med ultra lavt støjtal og derfor er S/N-forholdet i en MC-RIAA ikke længere problematisk. En SUT som go-to-løsning ifb. MC-pu's kan derfor meget vel være noget som mest finder anvendelse blandt os vintage-nørder.
Håber at dette på en eller anden måde besvarer dit spørgsmål.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf Fensten » man 14. mar 2022 23:36

Sorenki skrev:Hej Fensten
Jeg har haft både MC20 og MC30, sidstenævnte i både Super og super II udgave.

Såvidt jeg ved så er MKII (1979) og Super (1985) "tættere på hinanden" lydmæssigt end de senere som superII, Supreme eller MC20s
men det skyldes nok at designet er ændret lidt løbende, bla ved Supreme introduktionen som bruger en Neodymium magnet.

Og det henviser også til dit behov om et højere output: Såvidt jeg ved har den "originale" MC20 super ikke et højere output end MKII, men den "nye" reisusse af pickuppen har?

Jeg har selv haft svært ved at høre forskel på de enkelte versioner af MC30'ere og 20'ere jeg har haft.


Hej Sorenki,

Nu har jeg endelig har tid til at teste Ortofon MC20 super.

Jeg kan ikke høre forskel på de to. Begge lyder skønt. Begge er vældigt dynamiske/levende. Men outputtet er 2-3* højere på MC20 Super, hvilket jo netop var hvad jeg gerne ville opnå.

I kender jo sikkert begge PU’er indgående, jeg synes at begge lyder enestående godt, både med en Ortofon type 2 - 15K (belastet med 100 ohm via Sansui riaa) og en Dali phono preamp belastet med 100 ohm.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf bjerager » tirs 15. mar 2022 07:18

spuncut skrev:Hej Carsten
Tidligere tiders RIAA-forstærkere døjede med et ringe S/N-forhold og derfor var en SUT, som nærmest ikke støjer, en af de få tilgængelige virkemidler til at få signalet op på et niveau der kunne overdøve RIAA-forstærkerens ejenstøj. SUT'en kan netop gøre brug af MC-pu'ens lave udgangsimpedans og således "forstærke" spændingen 20-30 gange, uden at overbelaste MC-pu'ens udgang. Det er jo noget med at en transformator omsætter impedans med kvadratet på viklingsforholdet og derfor ender man op med en impedansomsætning der er meget højere end spændingsomsætningen.
I dag fås der transistorer og opamps med ultra lavt støjtal og derfor er S/N-forholdet i en MC-RIAA ikke længere problematisk. En SUT som go-to-løsning ifb. MC-pu's kan derfor meget vel være noget som mest finder anvendelse blandt os vintage-nørder.
Håber at dette på en eller anden måde besvarer dit spørgsmål.
MVH Henning


Men et eller andet lydmæssigt sker der nu også. Min Ortofon MC-5000 lyder altså bedre, når jeg bruger en trafo end en MC indgang på min RIAA, hvorimod min Audio Technica AT-ART9xi lyder bedre må RIAA'en. Det samme gælder for den MC-30 super, jeg har. Den lyder også bedre på en trafo. Mon Rondo bronze bedre på RIAA - og ja, jeg har prøvet med en trafo med variabel impedansindstilling.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf spuncut » tirs 15. mar 2022 08:45

Hej Bjerager
Helt enig, men det har nok en hel del at gøre med den personlige præference. "Rigtige Hi-Fi-nørder", om jeg så må sige, for hvem opløsning er hvad det hele drejer sig om vil muligvis synes bedst om MC-RIAA. Hvorimod os vintage-nørder, der ofte gerne giver køb på noget opløsning for at få en mere dynamisk og engagerende gengivelse, muligvis har mere hang til trafoer. Det er selvfølgelig blot baseret på min egen generelle holdning, men tager jeg meget fejl?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon mc20 mk II vs Ortofon Super

Indlægaf bjerager » tirs 15. mar 2022 16:16

Nej, jeg tror du har ret, Henning.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 78 gæster