Lenco L75

Analog når det bedst

Re: Lenco L75

Indlægaf hmt » ons 30. mar 2022 23:20

Skorpio skrev:Hvordan er pladespilleren placeret og specielt i forhold til højttalerene? Er det volumenafhængigt?


Netop - drejer det sig ikke om rummel / akustisk tilbagekobling, og kan løses med et filter i riaa'en eller ændret opstilling?

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Lenco L75

Indlægaf his067 » tors 31. mar 2022 14:38

Selvom Shure V15/III blev leveret sammen med Ortofon armen på en tysk Telefunken pladespiller i midten af 1970'erne, betyder det ikke at kombinationen AS212/Lenco L75 vil virke godt.

Først og fremmest var perioden før Poul Ladegårds forskning omkring tonearmsproblmatikken I de sene 1970'erne karakteriseret af fabrikanternes tyrkertro på, at bare en pickup kunne spore ved halv grams nåletryk, var den hellige grav vel forvaret. Ladegaard viste at især V15/III altid ville have sin egenfrekvens et eller andet sted omkring bule-frekvenser og rummel-frekvenser i en pladespiller. og at for at den skulle kunne fungere optimalt med en resonansfrekvens i områder 10-15 Hz skulle den monteres i en arm med negativ effektiv masse.

Mit gæt er at hvad vi ser i denne her Lenco L 75 er den perfekt illustration af Ladegårds beregninger: resonansfrekvensen falder sammen med motor- og anden støj.

Hvis det var mig, ville jeg skifte den pickup: enten vil jeg få nålefortsats til en V15/V eller bruge en meget stivere pickup. Min egen plan med den Lenco L 75, som jeg har stående (og som venter på en AS212) er at bruge en SPU med den. Jeg kan ikke forestille mig en meget bedre kombination.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 167 gæster