Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Analog når det bedst

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 22. maj 2022 09:15

Efter en del overvejelser besluttede jeg mig for at skifte hele bundstykket i lejet, samt kuglen i bunden af spindelen. Det blev til et "lejekit" fra Woodsong Audio, indkøbt fra Hanze Hifi.

woodsong.jpg


Monteringen var helt uproblematisk og det holder helt tæt.

nyt centerleje.jpg


Den nye safirkugle blev også monteret. Dog ikke uden noget besvær. Jeg måtte bruge en syl til at få messingskiven af.

woodsong ball.jpg


En klat fedt til at holde den på plads

greaseball.jpg


Og på med den gamle messingskive

rebuilt.jpg


Efter genmonteringen af centerlejet er der dog opstået et nyt problem, da indertallerkenen helt tydeligt skraber let på højre del af koblingen.

clutch.jpg


Det giver en tydelig skrabelyd ved hver omdrejning. Det er næppe noget som for alvor har indflydelse på afspilningen, men p#####-irriterende. Jeg synes ellers jeg har været meget omhyggelig med at spænde centerlejet på plads, men måske er det sat en ganske lille smule skævt på?

Hvad tænker ?

Jeg kunne jo bare afmontere koblingen helt, men vil verne beholde den på. Er en løsning at sænke den ved at løsne de skruer som den glider hen over, når den er slået til?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf Tonni » søn 22. maj 2022 09:25

Ja de skruer er lavet til netop at justere koblingen.
Det ser i øvrigt rigtig godt ud.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 22. maj 2022 20:07

Tak for kommentaren Tonni. Fedt med gode tips! Tilpas klodset op på de dertil indrettede tegneserier, var det en smal sag at justere koblingen.

færdig1.jpg



Den kører nu helt lydløst, koblingen virker stadig og "afspinningstiden" er nu på knap et minut. Jeg er meget tilfreds med resultatet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fredmarantz, Google [Bot] og 178 gæster