Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Analog når det bedst

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 24. apr 2022 12:21

Hej Freddy
Det er en lettelse at læse at der ikke er noget helt galt.
Det er mit indtryk at lejet og spindelen faktisk passer helt fint, så det er godt.
Jeg vil lige læse op på hvordan man kan servicere lejet. Er det til at have med at gøre når man er uerfaren med den slags?
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 24. apr 2022 13:01

Hej Freddy
Tak for tilbagemeldingen. Den kører fint og uden skurren, så jeg læser at der ikkever noget alvorligt galt. Jeg tænker dog at jeg skal have serviceret lejet så det må jeg læse op på.
Bedste hilsner Lars
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf his067 » søn 24. apr 2022 14:04

Der er ingen grund til at bekymre sig om det problem, siger jeg som ejer af tre Mørk GS6a og en nu solgt supertunet TD124 med hele bollesjejsen (Schopper umagnetisk pladetallerken, Hanze fjedre og omhyggeligt rengjorte lejer) .

Rens centerlejet med rensebenzin eller lignende, smør det igen med den rigtige olie og sænk forsigtigt spindel/pladetallerken på plads (det tager omkring 5 minuter for den at synke helt ned). Lad den derefter køre i to uger (mindst) på 78 omdrejninger. Løft pladetallerken/spindel ud igen og rens lejet omhyggeligt igen. Smør og gentag monteringen. Når den har kørt i et par uger til, og hvis din TD124 stadig 'kun' tager 30 sekunder om at stoppe, kan du begynde at bekymre dig over lejet. Men ikke før.

PS: Dette råd er baseret på at Mørch plejede at køre GS6a til i to uger, på denne måde. Da han leverede min første til mig hjemme hus mig selv (se, det var service) for snart fyrre år siden, brugte han en halv time med at rengøre lejet, og forklare hvordan de blev kørt til.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 24. apr 2022 20:11

Hej igen.
Hvordan kan centerlejet renses?
Skal det Tømmes for olie og fyldes med rensebenzin eller hvordan?
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf KlausM » søn 24. apr 2022 20:48

Efter at du har tømt olien ud, så ville jeg bare trække en bomuldsklud igennem, med mindre olien er tørret ind. Inspicer nylonskiven i bunden af lejet, hvis ikke du har en ny, så vend evt den der er, hvis kuglen har slidt en lille fordybning i materialet. Fyld olie i, så både det nedre og det øvre leje er dækket, når spindlen er monteret, du behøver ikke bruge en high performance olie til spindlen, en god kvalitet SAE 30 er fin nok.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 24. apr 2022 21:10

Tak Klaus
Det lyder overkommeligt. Jeg havde frygtet at jeg skulle til at skille det hele ad - herunder skille spindelen fra indertallerkenen, da jeg kan forstå at det kan være svært at få den til at sidde ordentligt/ lige på igen.
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » man 25. apr 2022 13:47

Hej igen. Jeg er stadig i tvivl om hvordan jeg skal gribe rengøring og smørring af lejet an.
Ham jeg købte pladespilleren af rådede mig til ikke at skille indertallerkenen fra lejet, da det angiveligt kan være meget vanskeligt at spænde tallerkenen på lejet, så den sidder ordentligt. På Soundfountain http://www.soundfountain.com/amb/td124page.html#bearing læser jeg også at man skal lade tallerkenen blive på, når man vedligeholder lejet. Omvendt skriver Classic Audio at man aldrig skal skille lejet uden at skille leje fra tallerken først:
https://www.thorens-td124.dk/index.php? ... nt/kritisk
Jeg er forvirret. Hvad er jeres erfaring?
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf Tonni » ons 27. apr 2022 12:31

Når du nu er i gang, så husk lige, som Klaus også skriver, at kontrollere bundskiven. Og ikke mindst kuglen.
Det er ikke unormalt at kuglen er slidt. Har set en der var blevet nærmest tragtformet. Dette slid, kan være så udtalt, at bunden af lejespindelen slæber mod nylonskiven, og dermed bremser rotationen. Kunne også være tilfældet her...
Og lad du bare lejespindelen blive på pladetallerkenen, hvis du ikke har et mikrometerur/fikstur, til at justere tallerkenen med, efter adskillelse.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » ons 27. apr 2022 22:18

Tak for det gode råd Tonni.
Det kører jeg med.
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 8. maj 2022 11:21

Jeg har nu skilt centerlejet og som det ses på billedet, så er der en pæn fordybning i bundskiven. Da kuglen i bunden af lejespindelen heller ikke er helt rund, så her har vi nok forklaringen på den hurtige "afspindingstid".
En ting er at skifte bundskiven, men hvordan griber man det an at skifte kuglen, som sidder fordybet i en messingskive?

I øvrigt kunne jeg godt tænke mig at polere spindelen helt glat. Hvordan gør jeg bedst det uden at ridse?
Med skurecreme eller hvordan?

Bedste hilsner Lars
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf X-ray » søn 8. maj 2022 12:16

Skiven som holder kuglen på plads, er jo presset i. Med lidt møje og besvær lirkes den ud/op med et spidst værktøj. Noget spidst ned mellem kugle og skiven - en finger over, så den ikke flyver væk. Kan genbruges efter du lige retter den lidt.
I linket hér https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=617&t=7151 - kan du se, hvad der blev brugt på en dejlig september dag i 2015. Der blev skiftet et par kugler den dag.

X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf his067 » søn 8. maj 2022 12:28

Jeg brugte en sy-nål til at lirke messing-fjederen ud af min center-spindel i sin tid. Allerbedst er en bogbinder-nål (som er spidsere end en sy-nål), men det er de færreste som har sådan en liggende.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 8. maj 2022 15:39

@X.ray: Det ser da ud som en super hyggelig dag.
Tak begge for jeres anvisninger. Er det rigtigt forstået at jeg i første omgang skal gå efter at lirke messingskiven, som holder kuglen op?
Er der noget med at hvis den ikke kan genbruges, så kan man fastholde kuglen med en lille klat fedt, når man sætter spindelen tilbage i brønden?

Bedste hilsner Lars
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf X-ray » søn 8. maj 2022 16:36

Ja og ja...
Det kan hurtigt blive bøvlet, den dag kuglen bliver dernede.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Thorens Td 124 II - gode råd til reservedele

Indlægaf lcd12 » søn 8. maj 2022 16:56

Nå ja for pokker, så skal hele pivtøjet skilles ad igen..
lcd12
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29 dec 2011
Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 184 gæster