Hvordan måler man ideel VTA?

Analog når det bedst

Hvordan måler man ideel VTA?

Indlægaf his067 » søn 3. apr 2022 12:46

I forbindelse med at læse gamle læserbreve i High Fidelity faldt jeg over en ganske kort diskussion omkring VTA fra 5/1989: brevskriveren prøvede at komme med et bud pe en måde at måle sig til den bedste VTA. High Fidelity foreslog (men uden af senere følge op) at det ville være muligt at stille VTA ved at indskyde et 20 kHz højpasfilter og derefter justere indtil man opnåede det højeste output fra pickup dem over 20 kHz med en lyserød støj.

Hvis vi antager, at unøjagtighederene er større i pickuper end i skærehoveder, kan man som udgangspunkt klare sig med en plade med såkaldt lyserød støj, et højpasfilter til udskillelse af frekvenser over for eksempel 20.000Hz, og et følsomt voltmeter. Så justerer man simpelthen armbasen manuelt til maksimalt output fra pickuppen.


Er det noget der ser fornuftigt ud? Og hvis det er, hvordan laver man så sådan et skarpt afskæringsfilter? Er det eventuelt noget som man kunne lave/måle på en computer?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan måler man ideel VTA?

Indlægaf bjerager » søn 3. apr 2022 15:37

Tjae... er det umagen værd? Hvad hvis den plade, du sætter på bagefter er tyndere end den forrige? Skal man så bruge en skydelære og gæve og sænke armen hver gang man spiller en ny plade?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvordan måler man ideel VTA?

Indlægaf his067 » søn 3. apr 2022 15:47

‘Hvo intet vover’, og alt det der. M.a. o. hvordan kan jeg vide, om jeg synes, det er umagen værd, hvis jeg ikke prøver?

Det var det samme princip der lå bag min beslutning om at tage en prøvetur i en svæveflyver og at beslutte at det ikke var for mig.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan måler man ideel VTA?

Indlægaf bjerager » søn 3. apr 2022 20:41

his067 skrev:‘Hvo intet vover’, og alt det der. M.a. o. hvordan kan jeg vide, om jeg synes, det er umagen værd, hvis jeg ikke prøver?

Det var det samme princip der lå bag min beslutning om at tage en prøvetur i en svæveflyver og at beslutte at det ikke var for mig.


Tjae, det er under alle omstændigheder sjovt at lege med. Man kan også købe den her:

https://www.arche-headshell.de/alignment-tools/smartstylus/
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 168 gæster