Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Analog når det bedst

Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Poul » ons 25. maj 2022 14:19

Har købt en Beogram 1000 for 330 kr. på DBA, som jeg skal til at kigge på :p
Den drejer ikke rundt, men PU’en ser umiddelbart ud til at være intakt.
Spændende om jeg er blevet snydt :QQS:

Jeg har ingen erfaring med denne type grammofon, men det kan jeg se i Forum, at der er andre mere erfarne medlemmet som har, så jeg håber på hjælp fra dem, når jeg sikkert på et tidspunkt “løber fast” i renoveringen :p
Jeg håber på, at den senere kan blive parret sammen med min renoverede Beomaster 1000 :roll:

Mvh. Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Fredmarantz » tors 26. maj 2022 01:54

Hej Poul!

Jeg har måske lidt erfaring med restaurering af en sådan - som jeg kan dele med dig (og andre brugere) -, men det kræver lige, at jeg har lidt tid til at skrive det, så der går nok lige en dag eller to. Andre kan jo bare skrive løs, hvis de ved noget.

Men det er motoren, der primært skal serviceres, forudsat der ikke noget andet, som er defekt eller mangler - og remmen er til stede og intakt. Det er stort set altid motoren, som skal have turen. Turen = bagning af lejer (uddrivning af gl. harsknet olie) samt ny olie. jeg vender tilbage med dette lidt senere....

Der er en lille wire på motoren, den skal du passe morderlig godt på ikke at ødelægge. :QQS:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Poul » tors 26. maj 2022 08:49

Hej Freddy - tak for det.
Jeg kan godt se på Forum, at det primært er de to motorlejer, som går fast
- spændende at læse din “rense-og smørekur” :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Poul » man 30. maj 2022 17:42

Er så småt gået igang med at adskille grammofonen.
Der er ingen tvivl om, at motorlejerne er groet fast.

Jeg har fået fjernet hastighedsmekanismen, men er nu gået i stå :QQS:
Det nederste leje er nemt nok at komme til, men det øverste driller.

Hvordan får jeg fjernet messing-bøsningen, som sidder på motorakslen? :roll: Se foto.
Såvidt jeg kan se, skal bøsningen af, for at jeg kan løfte pladen op, og dernæst komme ind til det øverste leje.

Gode råd modtages med tak :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Fredmarantz » man 30. maj 2022 18:06

Poul skrev:Hvordan får jeg fjernet messing-bøsningen, som sidder på motorakslen? :roll: Se foto.
Såvidt jeg kan se, skal bøsningen af, for at jeg kan løfte pladen op, og dernæst komme ind til det øverste leje.

Gode råd modtages med tak :p
Mvh.
Poul


Jeg har benyttet mig af en aftrækker....D.Duck har vist gjort det samme....ikke en nem løsning, men vist den eneste.

Min kammerat lavede en aftrækker, passende til formålet, ud af en kædeadskiller til cykler. Det fungerer fint. Hvis jeg er heldig kan jeg sende et billede af den...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Poul » man 30. maj 2022 19:29

Tak for svar Freddy.
Jeg er gået i tænkeboks angående en aftrækker, men fint hvis du kan sende et billede af din.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Fredmarantz » man 30. maj 2022 19:36

Billeder er hermed rekvireret - det er ikke mig, der har den, men kammeraten ;)

Jeg vender tilbage - er på noget feriehalløj.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Poul » tirs 31. maj 2022 11:04

Freddy’s bemærkning om en kædeadskiller satte mine tanker igang, og det er nu lykkedes at modificere en kædeadskiller fra Harald Nyborg til en lille aftrækker, som jeg nu har afmonteret messing-bøsningen med, se fotos.
Nu gælder det så rensning og smøring af motorlejerne, men afventer lige Freddy’s opskrift :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. jun 2022 00:59

Hej igen....

Jeg har vist min kammerat dine billeder af aftrækkeren/kædeadskilleren og han oplyser, (han kan ikke finde den) - at din aftrækkerløsning er identisk med hans løsning - så det kan vist ikke blive meget bedre - så nu kan vi dén. :p

Hvad angår selve fornyelsen af oliereserver osv i /ved lejerne, så er det
- ud med lejerne
- marker gerne hvilken der er top og hvilken der er bund
- find en lille miniovn
- læg lejerne ind i miniovnen på en plade samt et stykke køkkenrulle under lejerne.
- varm ovnen op til ca. 70-80 grader og hold den dér i en times tid - iagttag at olien "suges" ud på køkkenrullen
- vend evt lige lejerne lidt, så alle sider får ensartet behandling hvad angår sugning af uddrevet olie.

mens lejerne bages - kan du evt. rense filtskiverne i acetone ( ja- acetone) - så bliver de som nye. Det er nok bedst bare at "duppe" dem med en acetonevædet klud. (sørg selvsagt for god udluftning) - filtskiverne kan blive næsten helt hvide igen.

_ når lejerne er bagte og skønnes fri for gammel harsknet olie - er det tid til at give dem ny olie.

Man kan med fordel vælge at varmbade dem i ny olie .dvs. læg et leje i en lille metalskål - et fingerbøl - eller én af de dér tynde alu-plisserede indsatser til stearinlys/lysestager. De får i alle mærkelige forretninger - spørg evt. konen. :p

Så hældes der noget frisk olie - i denne lille metalbeholder, hvor også et leje er lagt i . Den olie kunne fx være noget alm. god lejeolie som du finder rigtig. Mange af os i dette forum har brugt noget T46 Turbineolie til lejesmøring med sinterlejer ( som også disse er) - og vi har også noget på lager rundt omkring. Der står vist en større dunk et par steder. Søg evt. på dette. Ellers kan du sikkert finde det selv. Du skal varme badet op til de ca. 70-80 grader igen - undgå at komme meget højere op idet man kan brænde olie fast på metallet - er set ved en tidligere lejlighed. Så er olien varmet godt ind i sintringerne i lejerne. Herefter mnoterer du lejet igen i lejehuset, hvori også filtskiverne ( som nu er helt tørre) atter vædes med den samme olie som du har givet lejerne i ovnbadet. Olien i filtskiverne fungerer som reservoir og "stødpude" for olien i lejet. Væd det godt og naturligt - saml mekanismen helt igen.

Saml motoren igen. Det er meget vigtigt, at du får sat trappehjulet på igen i SAMME højde på akslen ( her kan en skydelære med dybdemåling være lækker at have), som den var tidligere - da den skal korrespondere med hastighedsvælgermekanismen - mellemhjul/drivhjul.- som vi i øvrigt ikke håber er blevet for hårdt i gummiet med tiden.

Derefter samles og monteres motor igen i de tre monterings-ophængs-gribemekanismer - og dette skal foregå med ret stor akkuratesse, da det ellers har stor indflydelse på pladespillerens performance. Det tror jeg, at du vil være rigtig god til - bare en fornemmelse. :thumbsup:

På en måde vil jeg, medmindre det skønnes strengt nødvendigt - anbefale at undlade at adskille hastighedsmekanismen mere end højst nødvendigt, idet det vil involvere afmontering af den lille kække wire. Den skal ikke gå i stykker og hvis man lader den være - og hastighedsvælgermekanismen i øvrigt skønnes fin, går den jo fint.

Håber dette kan bringe dig helt i land med denne fine flotte Beogram 1000.

Edit: Ved et hurtigt kik på dine gode billeder, ses det jo tydeligt, at dine filtskiver er flotte "filtskivehvide" - og jeg tror ærligt talt ikke, at det vil være nødvendigt at rense dem for gammel olie - de er fine allerede. Bare ny olie i dem, vil jeg mene.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Poul » tors 2. jun 2022 08:55

Tak for en grundig forklaring omkring rensning og smøring af lejerne Freddy - den vil jeg følge.
Aftrækkeren blev lavet med en vinkelsliber og en fil.
Heldigvis fik jeg taget mål af akseldybden (1,8 mm), inden jeg afmonterede messing-bøsningen.
Finjusteringen af hastigheden kører fint.
Jeg melder tilbage!
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Poul » tors 2. jun 2022 17:34

Olieskift er nu foretaget efter Freddy’s opskrift - men med en lille tilføjelse :!:

En erfaren “maskinmand” fortale mig, at lejerne bedre kunne optage den nye olie, hvis luften i dem forinden blev suget ud ved hjælp af vakuum i en injektionssprøjte.
Jeg opvarmede derfor de rensede lejer og lidt syrefri cykelolie (som jeg havde på hylden) til cirka 65 graders Celsius, og puttede det hele i en injektionssprøjte, se fotoserien.

Nu står lejerne til “afkøling og slut-opfyldning” i oliebadet indtil i morgen - spændende om det virker :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. jun 2022 23:17

Totalt genial metode til udsugning af luft fra et sintret/porøst emne. Den har jeg aldrig set før. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf X-ray » fre 3. jun 2022 09:29

Vi lærer flere nye teknikker i denne tråd - Herligt. :thumbsup:
Selvom jeg ikke helt forstår det, må jeg acceptere det som ses på billederne. Luften presses simpelthen ud af lejet, fordi at ny olie kommer/suges ind. Eller hvad..?
(Ville en anden og tyndere væske være smart at starte med - eller er det at gå for vidt.)
Processen hér går vel principielt i stå, så snart luften er ude. Altså ingen luft - ingen ny olie ind. Eller hvad..?

Store tanker over morgenkaffen... :?

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf ralphandersen » fre 3. jun 2022 10:22

Man kan bruge samme teknik til at marinere eller infusere mad hvis man har en vakuumpakker.
Man putter kød eller grøntsager i en lage af en slags og skaber et vakuum. Så bliver luftfyldte hulrum i kødet/grøntsagen erstattet med lage. Jeg har fået selleri til også at smage af æble(most) på den måde.

Sjovt nok kan man også presse lagen ind ved at skabe overtryk. Det har jeg gjort med en flødeskumssprøjte hvor kvælstofpatronen presser lagen ind i emnet. Kan man mon også gøre det med olie i et leje?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Beogram 1000 GR1000VF type 5202.

Indlægaf Poul » fre 3. jun 2022 13:32

Jeg holdt undertryk i sprøjten (trække i stemplet), indtil der (efter cirka 30 sekunder) ikke kom flere luftbobler ud af lejerne. (Sprøjten lukket med et 2 mm bor).
Herefter gav jeg slip på stemplet, og den opvarmede olie blev suget ind i lejerne. Lod dem ligge i oliebadet natten over.

Her til formiddag har jeg så samlet det hele, og motoren kører fint og trækker godt :p

Vil gerne have renset pladetallerkenen og smurt centerlejet, men hvordan får jeg det skilt af?
Der er et eller andet, som holder pladetallerkenen fast inde i lejehuset ved siden af spændingsomskifteren.
Er der mon en lille skrue ud for udskæringen i lejehuset, eller hvad……….? :roll:
Håber på svar fra de erfarne, inden jeg går igang med vinkelsliberen :Skor:

Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 186 gæster