Akai ap-420

Analog når det bedst

Akai ap-420

Indlægaf Awesomeness83 » man 11. jul 2022 15:17

Hej alle
Jeg er ny herinde og har anskaffet mig en ældre pladespiller fra start 70'erne. Kender i denne model ?
Den står som ny men jeg har lige skiftet pickup da jeg ville passe på den originale. Har netop indkøbt en gold ring 1012gx som jeg tænkte ville passe godt til den.

Mit spørgsmål omhandler kun om I kender denne plade afspiller?
Jeg har ligeledes en matchende stereo forstærker fra Akai.
Model aa-8080l . Kender I denne model? Står som nyt.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Akai ap-420

Indlægaf cdp » man 11. jul 2022 19:38

Hejsa
Tillykke med anlægget - og velkommen til.
Billeder er altid velkomne - dels er vi jo nysgerrige, men der kan jo også være nyfortolkninger med samme model nr. som tidligere.
Mht. pladespiller:
https://www.hifispeaker.wiki/item/akai-ap-420
Jeg formoder det er nr. 2 på infosiden - fuldautomatisk, remdrevet og med motorstyret arm. Hvis det er tilfældet, er der jo givet en del elektronik, som styrer dette = evt. funktionsfejl med tiden. 9 kg. vidner om solid mekanik, fornuftig støbt tallerken og træ kabinet ( sikkert kunstfiner ) - til den rette pris et god pladespiller.
Akai AA-8080, en ægte vintage radio med solid effekt, der psser godt til ovennævnte.
https://www.audiovintage.fr/leforum/vie ... hp?t=49759
Et lille kig ind i radioen, umiddelbart savner jeg lidt køling til to3 transerne, men måske er det ikke det store problem.
En fin radio. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Akai ap-420

Indlægaf highfive » man 11. jul 2022 20:53

Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Akai ap-420

Indlægaf Awesomeness83 » tirs 12. jul 2022 11:08

Jeg har vedhæftet 3 biler af disse produkter, billederne er taget inden ny pick up monteret og inden jeg får skiftet pære i forstærker
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Akai ap-420

Indlægaf Awesomeness83 » tirs 12. jul 2022 11:55

Tusind tak for inputs, - findes der en måde jeg kan se præcist hvornår disse produkter er produceret? forstærker + pladeafspiller?
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Akai ap-420

Indlægaf highfive » tirs 12. jul 2022 14:03

Awesomeness83 skrev:Tusind tak for inputs, - findes der en måde jeg kan se præcist hvornår disse produkter er produceret? forstærker + pladeafspiller?


Hej Din receiver är från 1973 https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/magazine.shtml

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Akai ap-420

Indlægaf highfive » tirs 12. jul 2022 14:43

Hittar inget om när skivspelaren är producerad.
Troligen 1973 den med då den såldes samtidigt som AKAI AP 004.

https://www.hifi-wiki.de/index.php/Akai_AP-004

Lyft ur verket ur plinten och titta på kondensatorerna, de har ofta en tillverkningsdatum stämplad på. Då får du en ungefärlig tidpunkt när skivspelaren producerades.

Med vänlig hälsning, highfive
Senest rettet af highfive tirs 12. jul 2022 14:55, rettet i alt 1 gang.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Akai ap-420

Indlægaf Awesomeness83 » tirs 12. jul 2022 14:54

Tak for din hjælp "Highfive", Jeg tænker at pladespiller må være fra samme periode.
Fedt At du linker til service manual som jeg netop har printet ud- tak for det :)
Pladespilleren kører upåklageligt og kan ikke have været brugt meget. Står med original pickup og stadig med plastbeskyttelse på gumme måtte. Forstærkeren får skiftet lys ud da der var et par pærer der ikke virkede, skal have tjekket potmetre, men har været tændt op og igen spiller upåklageligt. Den kan heller ikke have været brugt meget, der sad stadig plast beskyttelse på blandt andet FM regulator. Det har jeg afmonteret i forbindelse med rengøring af enhed.

Men alt ialt, men den nye pick og en gennemgang af forstærker glæder jeg mig til at få lyttet og vurderet sættet da jeg ikke endnu har haft muligheden.

Tak for inputs indtil videre, kom gerne med mere info om disse produkter hvis I har noget på hjertet.

Evt. en vurdering ville ikke skade.

Mvh
Kenneth
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Akai ap-420

Indlægaf highfive » tirs 12. jul 2022 14:58

Vad har du för högtalare till denna fina ljudanläggning?
Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Akai ap-420

Indlægaf Awesomeness83 » tirs 12. jul 2022 15:13

pt. et par ældre sæt "Ymer" i hvid beton kabinet. Men det er ikke mit eget setup da det er pakket ned pga flytning.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Akai ap-420

Indlægaf KenRas » tirs 12. jul 2022 20:56

highfive skrev:
Awesomeness83 skrev:Tusind tak for inputs, - findes der en måde jeg kan se præcist hvornår disse produkter er produceret? forstærker + pladeafspiller?


Hej Din receiver är från 1973 https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/magazine.shtml

Med vänlig hälsning, highfive

Pladespilleren er, bortset fra at plinten er større og har en anden pickup, identisk med AP-004 som findes i AKAI’s 1975 katalog. AP-420 var en speciel quadrofoni model, med pickup til CD-4 formatet. Nogle kilder på nettet antyder 1986, men det er forkert. Quadrofoni formaterne døde i 1978, så den er helt sikkert ikke fra 1986.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Akai ap-420

Indlægaf Awesomeness83 » ons 13. jul 2022 10:20

Hej

Kenneth det lyder som om at du kender modellen, ved du noget om hvor udbredt denne Akai pladespiller er?
Der hvor jeg selv har fået den fra, mente herren at det skulle være en " flagskibs" model. Plade spilleren har stået opbevaret i mange år uden rigtig at blive brugt. Dette bærer den også præg af.

Har ikke fået lyttet til den rigtigt endnu da jeg er ved at skifte pickup for at "spare" den originale.
Den er desuden lige hjemvendt fra Service hos fagmand for at få denne gennemgået.

Men jeg tænker at den sammen med aa-8080l Akai må være en keeper, denne er ligeledes i samme stand som pladespiller, tænker at de 2 produkter har haft stået i samme setup igennem tiden. De kommer
fra samme "lot".
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Akai ap-420

Indlægaf Tonni » ons 13. jul 2022 11:00

Hvis du går ind på vinylengine, kan du downloadeservicemanualen. Det er af den, det fremgår at den er identisk med AP004.
Om det er topmodellen, afhænger af hvilket år den er fra. Forskellen på AP004 varianterne, og 420, er plint og pick-up.
Men prøv at dykke ned i de to links. Det kræver at du registrerer dig. Men det er gratis, og uforpligtende...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Akai ap-420

Indlægaf KenRas » ons 13. jul 2022 12:08

Awesomeness83 skrev:Hej

Kenneth det lyder som om at du kender modellen, ved du noget om hvor udbredt denne Akai pladespiller er?
Der hvor jeg selv har fået den fra, mente herren at det skulle være en " flagskibs" model. Plade spilleren har stået opbevaret i mange år uden rigtig at blive brugt. Dette bærer den også præg af.

Har ikke fået lyttet til den rigtigt endnu da jeg er ved at skifte pickup for at "spare" den originale.
Den er desuden lige hjemvendt fra Service hos fagmand for at få denne gennemgået.

Men jeg tænker at den sammen med aa-8080l Akai må være en keeper, denne er ligeledes i samme stand som pladespiller, tænker at de 2 produkter har haft stået i samme setup igennem tiden. De kommer
fra samme "lot".

Jeg kender ikke pladespilleren og har aldrig set den før. Men den er dælme flot :thumbsup:
Min viden, eller rettere antagelser, er baseret på hvad jeg kan se på dine billeder af den, hvor der står “4 channel”, samt hvad jeg kan læse i dette katalog:

https://www.vintageshifi.com/repertoire ... atalog.pdf

I 1975 var quadrofoni på sit højeste, jeg har selv rodet en del med det.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Akai ap-420

Indlægaf Awesomeness83 » ons 13. jul 2022 12:26

Det lyder meget spændende. Tak for inputs.
Jeg tænker at plade spilleren og forstærker er af fornuftig kvalitet.
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 151 gæster