Lustre arm

Analog når det bedst

Lustre arm

Indlægaf mcs_5 » man 3. maj 2010 20:08

Jeg har for nyligt fået mig en Lustre arm. Men der er noget der mangler... Sådan her ser den ud:

Billede

Der er en kontravægt med, men er det den rigtige? Jeg er i tvivl om det er den originale, eller om der bare mangler en del. Den passer i hvert fald ikke helt:

Billede

Der stikker en "pind" ud fra bagenden, men hullet i kontravægten er meget større. Mangler der en slags bøsning i kontravægten? Her er et par billeder mere. Det ekstra lod på "kontravægtrøret" er løst og kan afmonteres.

Billede

Billede

Billede

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Lustre arm

Indlægaf pqrannes » tors 13. maj 2010 22:32

Jeg sidder og sammenligner med min Lustra arm og der er forskel på kontraloddet og det stykke som det sidder på. Skalaen på min er ikke sort og technics-agtig, men er sølvfarvet og har samme diameter som selve loddet. Jeg har kun et lod - ikke det løse, som din har.

På nettet er dette billede, der viser det:

Billede

Det må være et fejl kontralod mm. du har fået med.

Om du kan få det til at virke med en bøsning etc., er ikke godt at vide. Men mon ikke?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Lustre arm

Indlægaf mcs_5 » fre 14. maj 2010 02:29

Tak for eftersynet! Jeg prøver at få gang i armen med eller uden rigtigt lod - imorgen forhåbentligt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Lustre arm

Indlægaf Highmass » søn 16. maj 2010 14:43

Hej Mikkel.
Jeg har en kontravægt liggende til sådan en arm. Jeg har ikke brug for den, så du er velkommen til at få den.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Lustre arm

Indlægaf mcs_5 » søn 16. maj 2010 18:23

Highmass skrev:Hej Mikkel.
Jeg har en kontravægt liggende til sådan en arm. Jeg har ikke brug for den, så du er velkommen til at få den.
Mvh. Lars.

Det lyder da absolut interessant. Er det inkl. den del der skal passe på "pinden" der stritter ud bag på?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Lustre arm

Indlægaf Highmass » søn 16. maj 2010 23:25

Hej Mikkel.
Ja, "pinden" er der også.
Mvh.Lars.
Highmass
 

Re: Lustre arm

Indlægaf r-l-b » ons 26. maj 2010 23:55

følger spændt med her da jeg er leverandør til det forkerte lod?
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Lustre arm

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 27. maj 2010 10:41

Det er en dejlig arm, og nu har jeg jo set Mikkels lidt an i detaljen. Jeg håber det vil lykkes at få brag nogle originale stumper sammen, sådan som det ser ud nu, så er det altså noget hø. Loddet skal ikke bare udbalancere armen og sikre det rette nåletryk, samtidig skal det helst være afkoblet i en eller anden grad. Og med det fikumdik der er skruet sammen nu, kan man knap nok justere nåletrykket bare nogenlunde ordentligt, og der er slet ikke tale om en kontrolleret afkobling. Så de specs der findes for armen gælder nok ikke længere for denne model, og det er da synd for sådan et fint stykke teknik....

Men med en original kontravægt og montagebøsning, så :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Lustre arm

Indlægaf P. M. Hedegaard » fre 10. sep 2010 15:54

Kunne jeg evt. få lidt hjælp til montering?:

Jeg har denne Lustre-arm, som jeg skal have monteret i min "Lenco-plint-under-udarbejdelse":

Billede

Hvordan får jeg monteret et phonokabel og stelledning? (hvor skal jeg iøvrigt købe det?). Håber, at jeg kan montere det à la Rega RB300 således, at phonokablet og stelledning kan føres neden ud af plinten til forstærkeren? udenom Lenco-værket. Altså loddet på ledningerne evt. uden brug af dimsen på billedet under armen?

Vi er ovre i noget teknik-noget, hvor jeg ikke har været før, på trods af min alder :oops: :lol:
P. M. Hedegaard
 

Re: Lustre arm

Indlægaf Edge » fre 10. sep 2010 17:33

Helt simpelt kan du spænde phonoledningen og stel fast med en bøjle og skrue ala Rega og bare lodde tonearmskabel og phonoledning sammen.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Lustre arm

Indlægaf mcs_5 » fre 10. sep 2010 18:21

Hvis du vil bruge en loddebuk, skal den have 5 "ben".

Så hut jeg visker kommer der fem ledninger ud af armen (jeg gider IKKE bevæge mig 3m for at checke ;)). Rød er signal højre, hvid er signal venstre, grøn er stel højre og blå er stel venstre. Den sorte ledning er jord.

Du skal altså forbinde de fire ledninger fra signalkablet til de fire farvede ledninger. Den sorte ledning er til stelforbindelsen. Den kan/skal du nok også forbinde til noget metal på Lencoen. Hvis du ikke skal bruge noget meget eksklusivt kabel, har jeg noget godt tykt liggende med phonostik monteret til under en 50'er.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Lustre arm

Indlægaf mcs_5 » tors 3. mar 2011 01:34

r-l-b skrev:følger spændt med her da jeg er leverandør til det forkerte lod?

Ja, det er du. Men det rigtige ligger jo nok i dine gemmer et sted :)

Som det kan ses lidt tidligere i tråden, fik jeg den korrekte kontravægt. Men der mangler stadig det stykke der sidder omkring "pinden" og i kontravægten. Det ser ud til PQR har en arm der kan besigtiges, så her kan mysteriet måske opklares.

Som midlertidig løsning fik Leif dog en glimrende idé. Bor et hul i en limpistolpatron, skru den på "pinden", og skub kontravægten ind over. Det er ikke 100% stabilt, men meget bedre end de tidligere forsøg.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster