Beogram 1500 issue

Analog når det bedst

Beogram 1500 issue

Indlægaf cdp » fre 26. aug 2022 13:51

Hej herinde..
Fik for nyligt en sådan foræret ( type 5230 ) - manuel grammofon med indbygget 8W forstærker. Det første jeg gjorde var indst. til 240v Ac. Motor kører ikke - sikringer checket, motor kan drejes ubesværet/let rundt og mekanik/rem synes i fin stand. Generelt er alt super velholdt, med originalt diagram og SP14 Pu.
1. tanke er switch fra armholder, men har ikke nået check endnu. Kan der næsten ske andet i sådan en maskine?
Har læst det nærmest er en BG 1000 med riaa/linie - forstærker.
På forhånd tak.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf MaxJ » fre 26. aug 2022 14:51

Motoren kan være død, meget almindelig fejl på dem.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf cdp » fre 26. aug 2022 18:41

Øv da, lyder træls - er det direkte net spænding den kører på?
Må lige foretage lidt målinger i morgen - vender tilbage.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf Nillerviborg » fre 26. aug 2022 19:13

Uanset hvad, så betragtes B&O'erne med de gamle runde arme som ElektronikSkrot. Forfærdeligt lort.
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf MaxJ » fre 26. aug 2022 21:10

Nillerviborg skrev:Uanset hvad, så betragtes B&O'erne med de gamle runde arme som ElektronikSkrot. Forfærdeligt lort.


Det kan desværre nok ikke siges pænere.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf cdp » lør 27. aug 2022 00:06

MaxJ skrev:
Nillerviborg skrev:Uanset hvad, så betragtes B&O'erne med de gamle runde arme som ElektronikSkrot. Forfærdeligt lort.


Det kan desværre nok ikke siges pænere.

Renommeet er lidt opad bakke :lol: , fik renset arm-switch og motor spinder fint, så er det altså mekanikken ml. aksel og ml. hjul.. den sover jeg lige på.. ;)
https://www.dba.dk/beogram-1500-m-forst ... 505971387/
Prisen må vel betragtes som i overkanten så..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf KenRas » lør 27. aug 2022 08:36

MaxJ skrev:
Nillerviborg skrev:Uanset hvad, så betragtes B&O'erne med de gamle runde arme som ElektronikSkrot. Forfærdeligt lort.


Det kan desværre nok ikke siges pænere.

Det kan nok heller ikke siges meget værre :oops:

Her er tale om et ægte dansk ikon, måske den mest solgte pladespiller i DK (altså Beogram 1000).
Jeg har en arbejdskollega der opkøber og renoverer den, for derefter at sælge dem for gode penge.
Det viser for mig at det er en pladespiller der stadig kan noget i DK :p

Held og lykke med renoveringen af den forholdsvis sjældne Beogram 1500 :thumbsup:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf Nillerviborg » lør 27. aug 2022 21:22

KenRas skrev:
MaxJ skrev:
Nillerviborg skrev:Uanset hvad, så betragtes B&O'erne med de gamle runde arme som ElektronikSkrot. Forfærdeligt lort.


Det kan desværre nok ikke siges pænere.

Det kan nok heller ikke siges meget værre :oops:

Her er tale om et ægte dansk ikon, måske den mest solgte pladespiller i DK (altså Beogram 1000).
Jeg har en arbejdskollega der opkøber og renoverer den, for derefter at sælge dem for gode penge.
Det viser for mig at det er en pladespiller der stadig kan noget i DK :p

Held og lykke med renoveringen af den forholdsvis sjældne Beogram 1500 :thumbsup:


Ken, en poleret Lort er stadigvæk en Lort.
Design vinder ingen præmier her. Teknik og funktiuon over Design. Hvis man slagter ordentlig kvalitet for at fremme design, så er man blacklistet på værkstedet i Viborg.

Og alle B&o'erne med den gamle runde pickup er i bedste fald affald. Til en vis grænse måske undtaget den de har købt af Thorens, som trods alt kan monteres med en anden arm.

Det bliver marginalt bedre med den næste generation, den store firkantede pickup. Der er der måske 15% af pladespillerne der er anvendelige til andet end pyntegenstande. Med den sidste ( de små firkantede ) kan dem med TX2 værket rent faktisk omtales som brugbare. Resten er affald.
Og det er min private, faglige og officielle firma-mæssige Professionelle vurdering.
B&O er design med alt andet i sekundær preference. VorHerreBevares.


/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf MaxJ » lør 27. aug 2022 21:29

" Held og lykke med renoveringen af den forholdsvis sjældne Beogram 1500 "

Hvis du får den til at virke, så er den endnu mere sjælden. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf MDA » lør 27. aug 2022 21:33

Nu er alders gennemsnittet i den voksne ende af skalaen, så mon ikke i alle kender ordsproget,
Hvis du ikke har noget pænt at sige, så lad være med at sige noget.
Not cool, at rakke ned på noget som nogle måske er super glad for.
Respektere hinanden... Tak
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf JGreen » søn 28. aug 2022 08:19

Det var nok for at fyren ikke skulle bruge 2895 kr på noget der er noget skrammel.
Havde for en 12-14 år siden en stak 1000 som jeg havde avet efter et værksted, halv delen med ny motor. det var nogen der var lavet, tiptop i stand, men havde stået i en del år så de var groet lidt sammen igen i lejeren. Men kunderen var aldrig kommet og hente og betale dem.
Tror jeg fik 5-6 stk afsat til en hund eller to, mest på grund af nålen og låget, rasten blev givet væk. og et helt begaserum fuld røg på losseren/genbrugsen efter to års tid.

Har selv brugt armen i først/midt 70 på en ERA. Den skal bare ud-glødes vær halve år, så Alu er blød og uden spændinger for den hærder op over tid. For ellers er det en rør klokke som spiller med på alt hvad der er i rillen nålen bliver sat i.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf kbekke » søn 28. aug 2022 15:48

Glæde kan være så mange ting. Jeg er sikker på, at det her var alle anstrengelserne værd:

viewtopic.php?f=569&t=2150&p=37085&hilit=Beogram+1500#p37085
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf cdp » søn 28. aug 2022 18:59

Tak for alle de gode indlæg - kritik af modeller er lige så velkommen, for det afspejler jo blot de erfaringer, som dem der kender og har repareret dem, har oplevet og sandheden kan ligeså godt komme på bordet.. :p
Mht. spillen, kører den nu forholdsvis godt, men ml. hjulet kunne godt tåle en udskiftning. Det kan dog ikke høres på gang konstans og lyd. Hastigheds kontrollen med den lille wire, er groet uhjælpelig fast ( akslen ) så for ikke at lave skade, er den sat på et fast punkt, der matcher andre pl. spillere. ( sjov måde at motor aksel hæves/sænkes med trapskiven ).Manualen beskriver vigtigheden af, at motor ikke på nogen måder rører ved de bøs, som sidder omkring, som dybest set blot tjener til at forstærke ophængs skruerne og støtte ved forflytning af spillen. Ift. BG 1000, ser motor lidt anderledes ud, med separate ledninger fra hver vikling. Remmen kan drille lidt, med mindre hele tallerken akslen adskilles, men en lille bøjet clips der drejes med rundt, løser opgaven nemt. Der var kun 1 alu skive under chassis fjedrene, derfor har jeg brugt 4 gummiskiver i stedet. Det hele spiller nu rigtig godt, så jeg lader den stå til vinter, hvis der skal kigges mere kritisk på ml. hjul.
- Og så oser den trods alt lidt af nostalgi - med ægte finer og 11,7 kg... ;)
Ps - har I erfaring med en RPM App til mobilos - så på tuben en som brugte den.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf dfms » søn 28. aug 2022 20:12

Nillerviborg skrev: VorHerreBevares.
/ Lars


Ja det siger jeg sgu også....... om dit indlæg.......
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. aug 2022 23:10

Hvis vi skal fortsætte denne tråd - så vil jeg henstille til, at fremtidige indlæg handler om at hjælpe cpd med at genoprette sin fine Beogram 1500. Selvfølgelig skal den da på sporet igen. Er der indlæg, som primært går på at "disse" i stedet for at hjælpe, vil det blive betragtet som off topic og disse indlæg vil jeg slette. Nu er det sagt.

Her på forummet er vi traditionelt ikke kendte for at tale/skrive nedsættende om udstyr på den måde, som det er foregået længere oppe. - der kunne jo være nogle, som faktisk havde dette udstyr og var glade for det. Dette handler ikke om såkaldt "censur" - men mere en henstilling til, som MDA også tidligere har skrevet, at skrive på en måde, hvor vi alle kan være her, nemlig voksent og respektfuldt og "on topic". Kan man ikke det, så bør man lige tænke sig om, inden man går til tasterne.

I denne tråd er der bedt om hjælp til at få en Beogram 1500 på ret køl - så det er dét, som er retningen og meningen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 170 gæster