Brum-lykke

Analog når det bedst

Brum-lykke

Indlægaf ralphandersen » man 3. okt 2022 22:11

Efter år med mere eller mere brum på mine pickupper fandt jeg i dag løsningen: Afbryd jordforbindelsen til grammofonens netstik. :OLO:
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Brum-lykke

Indlægaf cdp » man 3. okt 2022 23:18

ralphandersen skrev:.... fandt jeg i dag løsningen: Afbryd jordforbindelsen til grammofonens netstik. :OLO:

- Og så et ledende spørgsmål: Hvilke betydning har en jordforbindelse på netstikket ?
Stel forbindelse skal altid bruges, dog ikke nødvendigvis hvis pl.spiller har indbygget riaa. for tilslutning til cd/tape input.
https://www.avxperten.dk/blog/pladespiller
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Brum-lykke

Indlægaf JGreen » tirs 4. okt 2022 08:25

Hej
>>> Hvilke betydning har en jordforbindelse på netstikket ?<<

At der er en mulig mere for at lave en brum sløjfe.

Det kan værre skide trals når man grene vil lave det rigtig godt med strøm med jord til det hele.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Brum-lykke

Indlægaf Tonni » tirs 4. okt 2022 08:26

cdp skrev:
ralphandersen skrev:.... fandt jeg i dag løsningen: Afbryd jordforbindelsen til grammofonens netstik. :OLO:

- Og så et ledende spørgsmål: Hvilke betydning har en jordforbindelse på netstikket ?
Stel forbindelse skal altid bruges, dog ikke nødvendigvis hvis pl.spiller har indbygget riaa. for tilslutning til cd/tape input.
https://www.avxperten.dk/blog/pladespiller

Og det er så igen et sandhed med modifikationer, hvis apparatet er dobbeltsikret. Ikonet med to firkanter inden i hinanden...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Brum-lykke

Indlægaf MaxJ » tirs 4. okt 2022 09:40

Jord / stel forbindelse ALTID gennem forstærkeren og ingen andre veje. Det er børnelærdom. Man faser alle apparater ens ved hjælp af en prøvelampe, 1 apparat ad gangen det giver også et bedre og mere nøjagtig lydbillede.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Brum-lykke

Indlægaf ralphandersen » tirs 4. okt 2022 10:36

MaxJ skrev:Jord / stel forbindelse ALTID gennem forstærkeren og ingen andre veje. Det er børnelærdom. Man faser alle apparater ens ved hjælp af en prøvelampe, 1 apparat ad gangen det giver også et bedre og mere nøjagtig lydbillede.


Det var ikke børnelærdom for mig. Måske er det heller ikke for andre. Var der ikke en af eksperterne der kunne lave et indlæg der forklarede den gode praksis i forhold til jord og stelforbindelser i hifi? og med nogle gode figurer....

Jeg fandt ud af det da jeg så denne video: https://www.youtube.com/watch?v=daf74I6iMPM

Og hvad er en prøvelampe? Det ved jeg heller ikke :oops:
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Brum-lykke

Indlægaf MaxJ » tirs 4. okt 2022 10:39

Prøvelampe hedder også en polsøger. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Brum-lykke

Indlægaf ralphandersen » tirs 4. okt 2022 10:42

Ah! Så man åbner sit apparat og sørger for at den brune ledning er forbundet til den fase der tænder polsøgeren?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Brum-lykke

Indlægaf MaxJ » tirs 4. okt 2022 11:02

Jeg tror du skal have en hjælper med til det hvis du ikke vil slås ihjel. Jeg bor i den anden ende af landet så der ér lidt langt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Brum-lykke

Indlægaf ralphandersen » tirs 4. okt 2022 11:17

Så er det heller ikke værre. Jeg er jævnligt i nærheden af 230 og 400V med et voltmeter og er forsigtig og omhyggelig.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Brum-lykke

Indlægaf MaxJ » tirs 4. okt 2022 11:19

ralphandersen skrev:Ah! Så man åbner sit apparat og sørger for at den brune ledning er forbundet til den fase der tænder polsøgeren?


Denne kommentar var bare lidt skræmmende. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Brum-lykke

Indlægaf ralphandersen » tirs 4. okt 2022 12:15

MaxJ skrev:Man faser alle apparater ens ved hjælp af en prøvelampe, 1 apparat ad gangen det giver også et bedre og mere nøjagtig lydbillede.


OK, som jeg forstår dig gælder det at forbinde fase og nul på den samme måde til alle sine apparater. Hvordan gør man det i praksis?
Man kan jo ikke se på stikproppen hvilken en af lederne der skal være fase.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Brum-lykke

Indlægaf MaxJ » tirs 4. okt 2022 12:20

Det gør man med en polsøger. Du sætter den på en metaldel ( stelskrue ) på apparatet, med andre apparater frakoblet alle ledninger. Hvis polsøgeren lyser, vender du stikket til den slukker eller lyser meget svagt. Det burde mindske muligheden for brum og det giver lidt mere luft mellem instrumenterne i musikken. Og så er det et helt gratis tweak. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Brum-lykke

Indlægaf trikker » tirs 4. okt 2022 12:50

Du skal da helst ikke kunne se noget på polsøgeren, ved at sætte den på stel. Så kilder det da i fingrene og hvis du har flere apparater der gør det, kan dit hpfi da snart få noget at se til.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Brum-lykke

Indlægaf MaxJ » tirs 4. okt 2022 12:57

trikker skrev:Du skal da helst ikke kunne se noget på polsøgeren, ved at sætte den på stel. Så kilder det da i fingrene og hvis du har flere apparater der gør det, kan dit hpfi da snart få noget at se til.


Rigtigt, men bare en mobil oplader i en nærliggende stikkontakt kan få den til at lyse svagt. Det er ganske ufarligt og uden betydning , da polsøgeren er ret følsom.

Jeg har løst problemet med sådan en.

https://www.purepoweraps.com/1500.htm
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 136 gæster