SPU / step up?

Analog når det bedst

SPU / step up?

Indlægaf thorlund321 » tors 13. okt 2022 20:01

Jeg har for nylig købt den her Delphon med Ortofon RS 212 (?) arm og en Type A Pickup

Så vidt jeg ved skal den type pickupper bruge en step up trafo. Til min overraskelse var der ingen Step up trafo i den?

Dog spiller den fint (selvfølgelig gennem Riaa)

Mit spørgsmål er så: Hvilken Pick up er det ?

Der står jo “A” på headshell og “Diamant” på siden af headshell

Den røde farve burde jo type på en mono til 33/45

Den har også 4-pin i både Pick up og arm

Ville den ikke kræve en step up ??

På forhånd tak

Mvh Tim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
thorlund321
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 jun 2020
Lokalitet: Nørresundby

Re: SPU / step up?

Indlægaf hmt » tors 13. okt 2022 20:29

Tillykke, det er fine sager. 4 pins må være stereo og det passer jo godt med beskrivelsen her

The SPU we know today was brought to market following the introduction of the stereo LP in the fall of 1958, about a year after Ortofon released its moving-coil, stereo-head cutter. There were now two Bakelite body styles with a four-pin (stereo) bayonet mount; the type A became the SPU-A (spherical stylus), and the SPU-AE (elliptical stylus).

Fra dette site


https://www.resistormag.com/features/ar ... gin-story/

Den burde kræve en trafo/ step up for at lyde rigtigt.

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: SPU / step up?

Indlægaf thorlund321 » tors 13. okt 2022 20:35

Tak for info, Henrik

Også min tanke mht Step up, men den spiller fint uden. Det kunne også være en A 95 Pick up? Den kan spille 33 med 7 gram og 78 med 15 gram. Jeg kan dog ikke finde meget info på den
thorlund321
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 jun 2020
Lokalitet: Nørresundby

Re: SPU / step up?

Indlægaf Fensten » tors 13. okt 2022 22:25

Hej Tim,

Tillykke med den fine grammofon. En Ortofon Type 2-15K step up burde passe.

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: SPU / step up?

Indlægaf hificlassic » fre 14. okt 2022 09:04

var der ikke enkelte SPU med trafoer indbygget så vidt jeg husker?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: SPU / step up?

Indlægaf MaxJ » fre 14. okt 2022 09:40

hificlassic skrev:var der ikke enkelte SPU med trafoer indbygget så vidt jeg husker?


Jo det var det, men de eksterne lyder bedre, siger min erfaring mig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: SPU / step up?

Indlægaf JGreen » fre 14. okt 2022 09:45

Hejsa
Det er en vildfarelse
Hvorfor tror i at alt gammelt Ortofon Pickup i bakelit hus er en SPU . For den her har aldrig været det.
Jeg ved godt der er nogen der sælger og andre som køber dem for at værre det,
Men derfor bliver det ikke en SPU . :Skor: :QQS:
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: SPU / step up?

Indlægaf MaxJ » fre 14. okt 2022 09:52

Prøv at sætte den direkte til en riaa, så finder du ud af det.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: SPU / step up?

Indlægaf his067 » fre 14. okt 2022 10:02

MaxJ skrev:
hificlassic skrev:var der ikke enkelte SPU med trafoer indbygget så vidt jeg husker?


Jo det var det, men de eksterne lyder bedre, siger min erfaring mig.


A-huset har ikke plads til en trafo. G-huset blev netop udviklet for at kunne indbygge en lille trafo.

Men er det ikke sådan at en Mono-SPU (som man må sige ikke lever op til sit navn....SPU= Stereo Pick Up) har højt output?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SPU / step up?

Indlægaf thorlund321 » fre 14. okt 2022 11:44

Jo, det må være tilfældet? Den spiller i hvert fald fint igennem en RIAA. En af de nye SPU mono pickupper hos ortofon kræver heller ingen trafo. Jeg troede bare at alle gamle ortofon SKULLE have en step up



his067 skrev:
MaxJ skrev:
hificlassic skrev:var der ikke enkelte SPU med trafoer indbygget så vidt jeg husker?


Jo det var det, men de eksterne lyder bedre, siger min erfaring mig.


A-huset har ikke plads til en trafo. G-huset blev netop udviklet for at kunne indbygge en lille trafo.

Men er det ikke sådan at en Mono-SPU (som man må sige ikke lever op til sit navn....SPU= Stereo Pick Up) har højt output?
thorlund321
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 jun 2020
Lokalitet: Nørresundby

Re: SPU / step up?

Indlægaf thorlund321 » fre 14. okt 2022 11:46

Som skrevet, så har jeg prøvet det og den spiller fint. Jeg troede bare at alle gamle Ortofon pickupper skulle have step Up ?


MaxJ skrev:Prøv at sætte den direkte til en riaa, så finder du ud af det.
thorlund321
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 jun 2020
Lokalitet: Nørresundby

Re: SPU / step up?

Indlægaf MaxJ » fre 14. okt 2022 11:49

thorlund321 skrev:Som skrevet, så har jeg prøvet det og den spiller fint. Jeg troede bare at alle gamle Ortofon pickupper skulle have step Up ?


MaxJ skrev:Prøv at sætte den direkte til en riaa, så finder du ud af det.


SPU ér lidt misvisende.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: SPU / step up?

Indlægaf JGreen » fre 14. okt 2022 19:24

Ortofon pickupper af SPU typeren er en MC pickup. hvorimod den her kan værre MM men det forekommer mig, da jeg skilte sådan en ad for ca. 50år siden at spolen var viklet om en hestesko magnet. Så den kunne også værre en MJ.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: SPU / step up?

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. okt 2022 21:39

Hej Tim/Thorlund 321!

Fin Fin pick-up - rigtig lækker og vel nærmest indbegrebet af "Vintage".

Det, som du har dér er en

Ortofon MC mono - A-hus med 25μm diamant - beregnet til "microgroove" - 33/45-plader- ca. 1962-63, vil jeg tro.

De fire kontakter bagud er så den kan bruges i en arm med "SME- kontakt-konfiguration"

Det med Step-up-trinnet kan jeg ikke så godt svare på. Men jeg kan sige, at jeg har brugt sådanne pick-upper med stepup trafoer (JS nr. 41) med stor succes- ellers må du prøve, om det går uden. Jeg tror, at udbyttet ville være større med en trafo.

Der er aldrig bygget en trafo ind i det lille A-hus. Der er ikke plads . Trafoen kom i nogle af modellerne, da man designede G-huset (hvalen). G-huset med indbygget trafo hedder "/GT" (gad vide, hvad T-et står for?) :Tanke:

fed Pick-up :thumbsup:

tilføjelse:

Nu har du jo fået fat i en grammofon med arm og pick-up, men uden trafo..... det kunne jo være, at trafoen sad i den forhåbentlig tilhørende radio og/eller forstærker. Den forstærker har du ikke, vel?

Du ved det nok, men sådan et "A-hus" monteret gør jo, at den samlede længde på arm/pickup er lidt kortere end et G-hus på samme arm - hvilket ændrer overhang vinklen en smule.

Ortofon sælger denne dims til at kompensere for dette: https://www.av-connection.dk/?PNo=OTF-A ... IcQAvD_BwE

en ting forstår jeg dog ikke helt - og det er at, hvis...den arm oprindeligt var monteret op med denne A-pickup, må det vel have været producentens vilje at lade denne kombi være lidt kortere end det, som kunne lade sig gøre ved G-husets fødsel. Dengang kunne man jo ikke få APJ-1-dimsen? Man gik måske knap så meget op i geometrien dengang?

Jeg ved, at mit indlæg ikke gav dig særlig meget lys over land, hvad angår trafo - ikke trafo. Jeg er ret overbevist om, at der skal en trafo til for at få et tilstrækkelig kraftigt signal hældt ind i en alm. riaa

æhhh - læs lige dette her. Det er hvad "stiften" (Hans Henrik Petersen) skriver her 9. november 2012 kl. 02.51.17

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=543.135 Det skulle give en fornemmelse.....

og her gennemgå's med stor lidenskab mysterierne omkring disse rigtig gamle mono's (A,B,BB,C) - herunder også lidt datablede, som fx afslører, at outputtet fra en A mono er 0,5mV/cm/sek. Der er masser af fed læsning.

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=10676.0

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: SPU / step up?

Indlægaf thorlund321 » lør 15. okt 2022 07:34

Hej Freddy

Mange tak for alle inputs!!

Nej, jeg har kun pladespilleren.

Du skriver at den er en “25 Diam” , men kunne det være en Type A 95?

Som jeg læser det på Ortofons hjemmeside vedr de gamle mono pickupper kunne man med Type 95 A både spille 33 og 78. 33 skal have et nåletryk på 7 gram og 78 på 15 gram. Sådan forstår jeg det ?

Da det jo er en Type A( til hjemmebrug ) kunne de måske ha’ lavet en Pick up som både kan afspille 33 og 78

Kender du noget til den, Type 95 A?

Jeg kan ikke finde meget info på den!

Endnu engang mange tak

Kh Tim

quote="Fredmarantz"]Hej Tim/Thorlund 321!

Fin Fin pick-up - rigtig lækker og vel nærmest indbegrebet af "Vintage".

Det, som du har dér er en

Ortofon MC mono - A-hus med 25μm diamant - beregnet til "microgroove" - 33/45-plader- ca. 1962-63, vil jeg tro.

De fire kontakter bagud er så den kan bruges i en arm med "SME- kontakt-konfiguration"

Det med Step-up-trinnet kan jeg ikke så godt svare på. Men jeg kan sige, at jeg har brugt sådanne pick-upper med stepup trafoer (JS nr. 41) med stor succes- ellers må du prøve, om det går uden. Jeg tror, at udbyttet ville være større med en trafo.

Der er aldrig bygget en trafo ind i det lille A-hus. Der er ikke plads . Trafoen kom i nogle af modellerne, da man designede G-huset (hvalen). G-huset med indbygget trafo hedder "/GT" (gad vide, hvad T-et står for?) :Tanke:

fed Pick-up :thumbsup:

tilføjelse:

Nu har du jo fået fat i en grammofon med arm og pick-up, men uden trafo..... det kunne jo være, at trafoen sad i den forhåbentlig tilhørende radio og/eller forstærker. Den forstærker har du ikke, vel?

Du ved det nok, men sådan et "A-hus" monteret gør jo, at den samlede længde på arm/pickup er lidt kortere end et G-hus på samme arm - hvilket ændrer overhang vinklen en smule.

Ortofon sælger denne dims til at kompensere for dette: https://www.av-connection.dk/?PNo=OTF-A ... IcQAvD_BwE

en ting forstår jeg dog ikke helt - og det er at, hvis...den arm oprindeligt var monteret op med denne A-pickup, må det vel have været producentens vilje at lade denne kombi være lidt kortere end det, som kunne lade sig gøre ved G-husets fødsel. Dengang kunne man jo ikke få APJ-1-dimsen? Man gik måske knap så meget op i geometrien dengang?

Jeg ved, at mit indlæg ikke gav dig særlig meget lys over land, hvad angår trafo - ikke trafo. Jeg er ret overbevist om, at der skal en trafo til for at få et tilstrækkelig kraftigt signal hældt ind i en alm. riaa

æhhh - læs lige dette her. Det er hvad "stiften" (Hans Henrik Petersen) skriver her 9. november 2012 kl. 02.51.17

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=543.135 Det skulle give en fornemmelse.....

og her gennemgå's med stor lidenskab mysterierne omkring disse rigtig gamle mono's (A,B,BB,C) - herunder også lidt datablede, som fx afslører, at outputtet fra en A mono er 0,5mV/cm/sek. Der er masser af fed læsning.

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=10676.0

Vh
freddy[/quote]
thorlund321
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 jun 2020
Lokalitet: Nørresundby

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 167 gæster