Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Analog når det bedst

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf bjerager » søn 22. jan 2023 16:19

haflermicro skrev:Jooh...enig i at sporingen er vigtig, men da vil jeg sige at den justering jeg gør ved montering af pickuppen...den er lige grundig hver gang.
Det vil sige at sporingen er sat ok både da nålen var ny og osse dags dato. I og med det stadig efter mange pladers afspilning lyder supergodt....da vil jeg osse mene at sporingen er ok ellers ville lyden jo gradvis forringes på de 3 referencenumre jeg anvender. De 3 stykker musik lyder stadig fremragende...det må jo betyde at nålen ikke skærer af rillevæggene...da dette ville forringe lyden!

Jeg ved faktisk ikke hvilken degradering min hørelse har....men det er vel underligt hvis forringet hørelse kan detektere at tingene lyder fremragende.




Hvis man skal vurdere sporingsevnen, så skal man bruge en testplade - men faktisk er det min oplevelse, at det langt fra er nødvendigt, at den kan spore "torturtracksene" på testpladerne - moduleringen i rillerne på almindelige plader er ikke så voldsom, at det er nødvendigt, at de kan spore dem.

Vores akustiske hukommelse er faktisk ikke ret god, og eftersom din hørelse kun forværres langsomt, så vender du dig til forværringen i en sådan grad, at du ikke rigtigt kan høre hvor meget ringere din hørelse er i dag end for 30 år siden.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf haflermicro » søn 22. jan 2023 16:44

MaxJ skrev:Jeg kan forstå at min nye Ortofon Cadenza Black, kun er skrot. :(


Tror ikke det ser helt så sort ud...hvis du er glad for din Cadenza Black er det jo nok fordi den lyder godt....og det må jo være det ønskelige.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf MaxJ » søn 22. jan 2023 16:46

haflermicro skrev:
MaxJ skrev:Jeg kan forstå at min nye Ortofon Cadenza Black, kun er skrot. :(


Tror ikke det ser helt så sort ud...hvis du er glad for din Cadenza Black er det jo nok fordi den lyder godt....og det må jo være det ønskelige.


Jeg syntes den spiller rigtig godt. Det er som du siger, det væsentlige.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf haflermicro » søn 22. jan 2023 16:58


Vores akustiske hukommelse er faktisk ikke ret god, og eftersom din hørelse kun forværres langsomt, så vender du dig til forværringen i en sådan grad, at du ikke rigtigt kan høre hvor meget ringere din hørelse er i dag end for 30 år siden.


Og derfra kan det blive en kæmpestor filosofisk diskussion, fordi der er så mange subjektive elementer når det
drejer sig om det enkelte menneskes høreevne.
Som alt andet der struttede i ens unge år, var hørelsen sikkert osse bedre dengang end den er i dag....men hvor god var den i realiteten dengang og hvor meget er gået tabt....jeg synes da ikke jeg er begyndt at sige "HVA ?" endnu, men jeg synes det er problematisk at sidde på et spillested hvor lyden er høj og man skal føre en samtale. Men er det måske ikke mere fordi man i min alder (58) synes det giver mere indhold at tale med sit selskab....dengang man var 25 fyldte musikken og sprutten måske mere end snakken...og det der skulle siges blev råbt.

Lige nu har jeg Blondies fremragende album Eat To The Beat under nålen og for fuld skrald i mine høretelefoner...og det lyder fandme og stadigvæk supergodt....degraderet hørelse eller ej :-D
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf spuncut » søn 22. jan 2023 17:08

Angående T-20: Efter amputering af Bypass-switch fandt jeg det uhyre vanskeligt at høre forskel på T-20 og T30. MC kræver virkelig god forbindelse fra PU til SUT. Er der skrat når RCA-stikket drejes rundt, så er forbindelsen ikke god nok.
Blot min 25øre inden nogen fristes til at se sig ond på den ganske udmærkede T-20.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf haflermicro » søn 22. jan 2023 17:17

spuncut skrev:Angående T-20: Efter amputering af Bypass-switch fandt jeg det uhyre vanskeligt at høre forskel på T-20 og T30. MC kræver virkelig god forbindelse fra PU til SUT. Er der skrat når RCA-stikket drejes rundt, så er forbindelsen ikke god nok.
Blot min 25øre inden nogen fristes til at se sig ond på den ganske udmærkede T-20.
MVH Henning


Jeg er jo nok stokkonservativ og ikke særligt eksperimenterende....jeg har siden 1990 haft samme musikalske fødekæde fra vinylet...altid MC20 Super II og den tilhørende sorte box T20II uden bypassknap på fronten.
Den step er skabt til at møde output på Super II pickupperne og i mit konservative sind ændrer jeg ikke på det.
I skuffen ligger udover den ekstra 20 Super II også en HMC30 og en Denon DL103...begge tæt ved ubrugt men de har aldrig fundet vej til min arm...

Med hensyn til kontakt fra PU til SUT har du så evigt ret....der skal intet til for at forbindelsen er for ringe....RCA'erne skal man påse går stramt på....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf his067 » søn 22. jan 2023 17:32

bjerager skrev:Hvis man skal vurdere sporingsevnen, så skal man bruge en testplade - men faktisk er det min oplevelse, at det langt fra er nødvendigt, at den kan spore "torturtracksene" på testpladerne - moduleringen i rillerne på almindelige plader er ikke så voldsom, at det er nødvendigt, at de kan spore dem.


Ortofon SPU-serien sporer 'kun' til 60µm, men sært nok har jeg siden 2012, da jeg køber min første SPU, syntes, at netop SPU er den bedste/sikreste 'sporer' iblandt de mange pickupper, der efterhånden er kommet forbi her.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf Louis » søn 22. jan 2023 18:38

MaxJ skrev:
Louis skrev:Jeg har også brugt ortofons mc20 og mkII, super osv. Jeg har altid synes godt om dem. Alle mine har været brugte med et ukendt antal spilletimer. Men jeg har faktisk aldrig været ude for at de er slidt op.

Jeg vil dog sige at du kan hente helt ufatteligt meget ved at skifte din t20 stepup ud.
Da jeg gik fra t20 til t30 skete der virkelig noget, væsentligt bedre trafoer. Da jeg skiftede t30 ud med signalmaster skete der noget igen og da jeg derefter fik fingre i end t2000 så var der virkelig forskel.
Jeg tror du ville få væsentligt mere eud af din pickup som du i forvejen er glad for:-)
Idag må jeg dog konstatere at jeg synes bedre om andre og nyere pickupper.

Idag bruger jeg en Transfiguration Axia og en Benz Micro L2, den købte jeg da jeg fik ny stepup der gav lidt muligheder for at prøve noget andet end de lavimpedante ortofon.


Ja der ér altså sket noget efter min mening.
T20 stepuppen er ikke specielt god, som du skriver, så er der rigtig meget at hente på den front. Jeg har selv en T20 liggende i skuffen. Jeg har en Ortofon Verto på min Cadenza pickup. Det er heller ikke optimalt men mine ører er 67 år gamle så det er nok overkille at købe en ny trafo.


Vertoen har faktisk også været forbi her. Jeg synes den var hæderlig. Jeg har den ikke mere og jeg kan faktisk ikke huske hvorfor jeg solgte den.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf kbekke » søn 22. jan 2023 19:48

Pointen er vel, at man netop ikke kan høre, at der er noget galt …førend det er galt og derfor pr. definition for sent.

Derfor bruger jeg sporingstesten. Ikke til at checke om “jeg har sat tingene rigtigt op”. Men til at checke, hvordan pickuppen opfører sig, når den er sat rigtigt op. Eller i hvert fald så rigtigt, som jeg formår.

Hvis pickuppen så ellers sporer, som angivet af producenten, er jeg glad og tilfreds og hvis det så alligevel ikke lyder, som jeg synes, det skal. Så er det noget andet, jeg giver mig til at kigge på.

At pickupper, der passes på, ofte holder længere end specificeret, er også min erfaring og jo trods alt også bedre end hvis det modsatte var tilfældet :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 22. jan 2023 20:19

his067 skrev:
bjerager skrev:Hvis man skal vurdere sporingsevnen, så skal man bruge en testplade - men faktisk er det min oplevelse, at det langt fra er nødvendigt, at den kan spore "torturtracksene" på testpladerne - moduleringen i rillerne på almindelige plader er ikke så voldsom, at det er nødvendigt, at de kan spore dem.

Ortofon SPU-serien sporer 'kun' til 60µm, men sært nok har jeg siden 2012, da jeg køber min første SPU, syntes, at netop SPU er den bedste/sikreste 'sporer' iblandt de mange pickupper, der efterhånden er kommet forbi her.

Jeg tror (ud fra erfaring og alm. sund fornuft - ikke målinger), at der er meget få musik-plader, der har større rilleudsving end 60 µm. Hvilket jo passer godt med dine erfaringer med SPU'erne.

Når man ser på rillerne til test af sporingsevnen på f.eks. Ortofons testplade (der går til 80 µm) er det meget tydeligt at se, at de rilleudsving er markant større end hvad man finder/kan se på "almindelige" plade med musik.

Personligt er jeg tilfreds, hvis mine pu'er kan spore 70 µm - så føler & hører jeg mig tryg ved, at de aftaster musikken uden forvrængning.
Frekvensen, hvor pu'en/nålen skal spore f.eks. 60 µm, betyder selvfølgelig noget - den har lettere ved det, når det foregår 315 x sekund (315 Hz) end 1000 x sekund (1 kHz).
RIAA-kurvens forbetoning spiller naturligvis ind her - signalet ved 315 Hz er 5 dB "nede" ift. 1 kHz.
Og så er der alt det med sporingskraft og antiskating :shock: - men dermed kommer vi vist for langt væk fra trådens emne.

315 Hz Tracking Ability Test.jpg


Champagnegaloppen.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 166 gæster