Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Analog når det bedst

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf MAJ » ons 22. feb 2023 20:28

his067 skrev:Jeg fandt lige Peter Rahbeks meget grundige anmeldelse at Jubilee i High Fidelity 2/01. Han anbefaler 1000 Ω som han memer giver den bedste dynamik. Han nævner også at den kan køre at køre direkte ind i en (støjsvag) RIAA forstærker (uden trafo).

Det må jeg prøve en af dagene....


Jeg vidste ikke (eller kan ikke huske…), at Peter Rahbek har været tilknyttet High Fidelity. Jeg troede kun, at han havde huseret på Hifi & Elektronik.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf X-ray » ons 22. feb 2023 20:35

Burde denne tråd ikke hedde noget med 'impedans' og ikke kapacitet... ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet og -impedans m.m.

Indlægaf his067 » ons 22. feb 2023 21:38

X-ray skrev:Burde denne tråd ikke hedde noget med 'impedans' og ikke kapacitet... ;)


Det burde den nok, men nu startede den jo som 'Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.'. Men jeg har givet dette indlæg en lidt længere titel.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf kbekke » ons 22. feb 2023 22:51

his067 skrev:PS: det var lidt af en overraskelse at sætte NLEen i Lyngdorfen. Lyngdorfs display kan angive støjniveauet i RIAAen: Lyngdorfs egen RIAA (med T3000) giver 10 dB mere støj end NLE. Det er alligevel en forskel der kan vaske sig.


Det er alligevel noget. Du får så også en dramatisk lavere belastning af pickuppen end 1k med 1:30 ind i de 47k, som jeg går ud fra, er Lyngdorfens indgangsimpedans.

Mine egne subjektive og meget foreløbige eksperimenter med Quintet Black belastet fra 140 ohm og nedefter tyder på, at man kan forvente både en “måske varmere” gengivelse i takt med at belastningen sænkes og i hvert fald helt sikkert hørbar støj, når den bliver “for lav” - i mit tilfælde under 30 ohm. Men præcist hvor, grænsen går, er naturligvis både system- og “øre”-afhængigt ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf bjerager » tors 23. feb 2023 09:27

his067 skrev:Nu har jeg sat anlægget op med NLE og Jubilee. Indtil videre har jeg kun hørt på 1000Ω. Lyden er meget præcis og mere detaljeret end SPU Royal. Men også lidt klinisk. Men jeg havde glemt hvor god en pickup Jubilee alligevel er.
Der bliver mere lytning ved lavere impedanser, når jeg kommer hjem fra træf.

PS: det var lidt af en overraskelse at sætte NLEen i Lyngdorfen. Lyngdorfs display kan angive støjniveauet i RIAAen: Lyngdorfs egen RIAA (med T3000) giver 10 dB mere støj end NLE. Det er alligevel en forskel der kan vaske sig.


Når du oplever den som værende mere klinisk lydende med din NLE, så kan det jo være, t T-3000 rent lydmæssigt er et bedre match.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ortofon Jubilee belastningskapacitet m.m.

Indlægaf his067 » tors 23. feb 2023 11:09

Det er en mulighed som også må undersøges. Men først vil jeg lytte til NLEen med reduceret belastningsimpedans: 500, 250, 125, 60. Derefter kan vi se hvordan det spænder af med T3000+NLE & T3000 med EAR834-clone
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 181 gæster