Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omdr.

Analog når det bedst

Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omdr.

Indlægaf dykker5502 » søn 19. feb 2023 00:50

Jeg har udvidet mit interesseområde til de gamle lakplader (78'ere) men den gode gamle Inertia pladespiller kan kun 33 og 45.
Jeg er på jagt efter en pladespiller der har alle 3 hastigheder idet jeg accepterer/anerkender at der sikkert skal bruges en specialpickup til 78'erne. Alternativt en pladespiller der kun kan 78'ere og altså elektronisk signal.

Hvad skal jeg kigge efter?
dykker5502
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 feb 2023
Lokalitet: Rågeleje

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf Fredmarantz » man 20. feb 2023 01:43

Hej "Dykker5502"! Velkommen til vintagehifi.dk - håber du bliver glad for at deltage her :-) - jeg ved godt, at dette er dit 2. indlæg, men vi nåede skisme ikke at byde dig ordentligt velkommen ved det 1. indlæg :-)

For lige at komme i gang med forslagene, så er der flere muligheder, men hvis du har lyst til at smide en del penge af sted efter en evighedsmaskine, så kan et velholdt/velserviceret eksemplar af Thorens TD124 være en mulighed. Den har alle de 3 nævnte hastigheden foruden en fjerde, nemlig 16RPM. Så løber du ikke tør for hastigheder, kan man sige. De fleste Thorens TD124 koster, alt efter stand og servicehistorik mellem 6 tusinde og 20 tusinde kroner. Denne anskaffelsesudsgift kan i TD124'erens tilfælde holde sig pænt, mildest talt, så længe der er mennesker, som interesserer sig for at afspille rigtige plader. I samme kategori ligger Garrard 301 og Garrard 401.

Der findes selvfølgelig også andre pladespillerne som kan dette trick med 78 RPM. for eksempel kan du kigge efter en Lenco L75, som også har de 4 nævnte hastigheder at jonglere med- det er en helt anderledes prisbillig løsning. L75'eren har oftest godt af at få kigget lidt til armen - evt. en udskiftning af denne, da den i manges ører ikke lydmæssigt eller mekanisk lever op til resten af maskinen, som ellers er et supergodt værk (Switzerland it is!!) - mange (og flere brugere her på forum) har taget livtag med at forbedre og eksperimentere med Lenco L75 og fået gode resultater ud af det. L75 som original er talrig og særdeles prisbillig (500-1500 kroner) på brugtmarkedet i DK - og brugere her på forum, kan sikkert, hvis du selv er lidt fiks på fingrene og har mekanisk forståelse, guide dig pænt hen ad vejen. Ellers kan man søge vejledning og inspiration på Lencoheaven.com - som er hjemstedet for alle Lencofans!

Du kan selvfølgelig også vælge at køre med en L75, som den er - så dårlig er den heller ikke..

Men selvfølgelig er der mange flere muligheder- som forhåbentlig kommer frem fra brugerne her. :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf bjerager » man 20. feb 2023 09:41

Men... det kræver vel også noget særligt i forhold til pickup, arm og RIAA - jeg har ikke de store erfaringer med det. Men mon ikke, der er nogen i blandt os, der ved noget om det?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf Sorenki » man 20. feb 2023 10:07

Hej Dykker

Jeg tænker man kan lave et par "varianter" i forhold til pris og behov.
min far har siden 1972 været fuldt tilfreds med en Lenco B55, med Shure pickup og en udskiftelig 78'er nålefane.
Det virker fint for ham. Lenco L75 er en opgradering og som Freddy hentyder til kan armen udskiftes og den kan videre moddes/udbygges. Den "optimale" løsning må være et værk med 2 tonearme, den ene til 33/45, den anden til 78'er.

(Jeg ser en Garrard med 12" ortofon arm og 78'er SPU for mit indre blik ;) )

Der er ikke mange selvstændige pladespillere med elektrisk signal der kører 78" -- simpelthen fordi tiden med 78'ere slap op imens pladespillere enten var mekanisk-forstærket (tragt/horn) eller indbyggede modeller i store radiokonsoller.
Derfor er produkter tiltænkt radio-produktion ofte bagud-kompatibel med ældre formater (EMT; Garrard osv).
Senest rettet af Sorenki man 20. feb 2023 11:32, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf Helikon » man 20. feb 2023 10:29

Mon ikke " en med elektronisk signal" i første post bare betyder at det ikke skal være en gammeldags tragtgrammofon med stift, men en der kan kobles til forstærkeren så der kommer lyd ud af højttalerne.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf Sorenki » man 20. feb 2023 11:32

Helikon skrev:Mon ikke " en med elektronisk signal" i første post bare betyder at det ikke skal være en gammeldags tragtgrammofon med stift, men en der kan kobles til forstærkeren så der kommer lyd ud af højttalerne.

Det var også sådan jeg forstod det :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf ST-lab » man 20. feb 2023 12:44

Gode gamle Beogram 1000 har da vist også 78' omdrejninger (hvis den ellers ikke er plaget af størknet olie).
https://beocentral.com/beogram1000
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf Tonni » man 20. feb 2023 13:08

Ville også gå efter en Lenco L75, med nye v bloks i armen, og en Ortofon 2M eller Shure, som kan tage både LP og 78'er forparter.

Lencoen kan så vokse med behov. Og faktisk moddes til temmelig høj kvalitet, hvis "baccillen" bider...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf dykker5502 » man 20. feb 2023 13:10

Sorenki skrev:
Helikon skrev:Mon ikke " en med elektronisk signal" i første post bare betyder at det ikke skal være en gammeldags tragtgrammofon med stift, men en der kan kobles til forstærkeren så der kommer lyd ud af højttalerne.

Det var også sådan jeg forstod det :)


Jo, det var præcis det jeg mente. Jeg HAR en rejsemodel af den type (dog ikke med udvendig tragt), men den vil jeg helst ikke spille dem på "ved daglig brug" da jeg tror pick-up trykket er lidt voldsomt. Jeg vil jo gerne bevare pladerne lidt.

Jeg må tilstå at jeg googlede lidt efter at have lavet opslaget, og der er tilsyneladende også nogle "moderne" løsninger og Ortofon laver oven i købet en pick-up specielt beregnet til 78'ere.

Egentlig er min tanke at erstatte den Inertia grammofon jeg har og købte som ny i en fjern fortid og der har jeg opdaget at sådan en i god stand faktisk går for en 2-3.000 kr. Så der er jo lidt potentiel medfinanciering. :-)
dykker5502
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 feb 2023
Lokalitet: Rågeleje

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf Ehapa » man 20. feb 2023 13:42

Anbefaler en Dual 1019, som er til at finde til en god pris på dba.


Bedre motor/ tallerken end Thorens 124 (og meget billigere), en del bedre tonearm end Lenco L75, desuden er den semi automatisk hvilket passer godt med 78ere, og med 10er tallerken….

Eller en Lenco L70, eller Elac.

Hygge
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf hess » man 20. feb 2023 13:53

Jeg har en Lenco B52 i flot stand, som jeg skal af med. Jeg har muligvis også en Lenco L75 - ligeledes flot. Begge er total-renoveret af mig selv og kan klare 78'ere. Giv lyd, hvis det er noget der frister. Befinder sig i Hvidovre.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf Louis » man 20. feb 2023 14:04

Lenco L70 kan klar anbefales. Kan bruges fuldstændig som den og lyder aldeles godt. Den har ikke samme ledendige tonearm som l75 og l78.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf his067 » tirs 21. feb 2023 11:41

Der er en meget vigtig ting med 78 Som altid bliver overset. ‘78’ere er næsten aldrig Indspillet med 78 omdrejninger i minuttet. Det var først i 1956 at den omdrejningshastighed blev standardiseret. Derfor er det vigtigt at kunne variere hastigheden Trinløst med næsten plus -10 %. Min gamle tysklærer, Erik Bender Mortensen, skrev speciale på historieinstituttet i København om omdrejningshastighed. Den langsomste indspilning som han kendte til var indspilninger Caruso som skal afspilles på 68 omdrejninger mens der er mange andre indspilninger som skal helt op på 86 omdrejninger. Den eneste grammofon der kan gøre det i rimelig kvalitet er lenco så den er helt klart den bedste til 78 omdrejninger til dit brug.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf MaxJ » tirs 21. feb 2023 12:17

his067 skrev:Der er en meget vigtig ting med 78 Som altid bliver overset. ‘78’ere er næsten aldrig Indspillet med 78 omdrejninger i minuttet. Det var først i 1956 at den omdrejningshastighed blev standardiseret. Derfor er det vigtigt at kunne variere hastigheden Trinløst med næsten plus -10 %. Min gamle tysklærer, Erik-bender Mortensen, Skrev speciale på historieinstituttet i København om omdrejningshastighed. Den langsomste indspilning som han kendte til var indspilninger Caruso som skal afspilles på 68 omdrejninger mens der er mange andre indspilninger som skal helt op på 86 omdrejninger. Den eneste grammofon der kan gøre det i rimelig kvalitet er lenco så den er helt klart den bedste til 78 omdrejninger til dit brug.


Det er nemlig helt rigtigt. En overset detalje.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Hi-Fi grammofon af hæderlig kvalitet til 33-45 og 78 omd

Indlægaf Louis » tirs 21. feb 2023 16:50

his067 skrev:Der er en meget vigtig ting med 78 Som altid bliver overset. ‘78’ere er næsten aldrig Indspillet med 78 omdrejninger i minuttet. Det var først i 1956 at den omdrejningshastighed blev standardiseret. Derfor er det vigtigt at kunne variere hastigheden Trinløst med næsten plus -10 %. Min gamle tysklærer, Erik-bender Mortensen, Skrev speciale på historieinstituttet i København om omdrejningshastighed. Den langsomste indspilning som han kendte til var indspilninger Caruso som skal afspilles på 68 omdrejninger mens der er mange andre indspilninger som skal helt op på 86 omdrejninger. Den eneste grammofon der kan gøre det i rimelig kvalitet er lenco så den er helt klart den bedste til 78 omdrejninger til dit brug.


Spændende. Det er helt ny information for mig.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 165 gæster