Mono pickupper

Analog når det bedst

Re: Mono pickupper

Indlægaf kbekke » man 1. maj 2023 22:47

pqrannes skrev:Apropos Johannes Lebong som du nævner så fik jeg for en del år siden en Lebong -mono rørriaa med variable kurveindstlling, som August (aqrannes) byggede til mig. Den var med på Hald med en ny strømforsyning som dog brummede for meget til at komme spil.

Den spiller nu og lyder - også iflg. hificlassic/Verner - bedre min Project Tubebox riaa.

PQR


Akja. Hvis jeg havde været lidt mindre fummelfingret, så havde jeg måske også bygget sådan en. Der er altså et eller andet ikke-helt-rigtigt ved mono i to højtalere.

Jeg lurer selv i retning af f.eks. Miyajima, hvis det en dag skulle være rigtig mono:

https://www.miyajima-lab.com/e-mono.html

Men jeg er stadig lidt paranoid over det her med kun vertikal compliance. Jeg har jo en del nyere mono-udgivelser, der sandsynligvis er skåret med stereo-hoveder. Men betyder det overhovedet noget, så længe bare pladen er skåret i - mono?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Mono pickupper

Indlægaf pqrannes » tirs 2. maj 2023 08:50

kbekke skrev:Jeg lurer selv i retning af f.eks. Miyajima, hvis det en dag skulle være rigtig mono:

https://www.miyajima-lab.com/e-mono.html

Men jeg er stadig lidt paranoid over det her med kun vertikal compliance. Jeg har jo en del nyere mono-udgivelser, der sandsynligvis er skåret med stereo-hoveder. Men betyder det overhovedet noget, så længe bare pladen er skåret i - mono?


Spændende pickupper Miyajima laver. De ser ikke billige ud. Men hvad pokker.

Ingen nyere plader (efter 1965) er skåret i mono, men det betyder ikke noget for alle tilgængelige mono-pickupper er også horisontalt compliance-kompatible. Selv en gammel SPU (s for stereo, faktisk) er - modsat af hvad jeg tidligere har påstået - fleksibel sideværts og vil ikke skade nyere mono- (eller stereo-)plader.

Det er kun de helt gamle mono-pickupper, Shure, Decca m.fl. fra 50erne, der river stereoplader i stykker.

Så slå dig bare løs.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Mono pickupper

Indlægaf ralphandersen » tirs 2. maj 2023 10:57

pqrannes skrev:
Ingen nyere plader (efter 1965) er skåret i mono, men det betyder ikke noget for alle tilgængelige mono-pickupper er også horisontalt compliance-kompatible. Selv en gammel SPU (s for stereo, faktisk) er - modsat af hvad jeg tidligere har påstået - fleksibel sideværts og vil ikke skade nyere mono- (eller stereo-)plader.

Det er kun de helt gamle mono-pickupper, Shure, Decca m.fl. fra 50erne, der river stereoplader i stykker.

Så slå dig bare løs.

PQR


Inden jeg kaster min gamle Ortofon ned i en moderne monoplade, må jeg lige spørge hvor du har den oplysning fra? Bare for at dobbeltchecke... ;)
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Mono pickupper

Indlægaf pqrannes » tirs 2. maj 2023 13:22

ralphandersen skrev:
pqrannes skrev:
Ingen nyere plader (efter 1965) er skåret i mono, men det betyder ikke noget for alle tilgængelige mono-pickupper er også horisontalt compliance-kompatible. Selv en gammel SPU (s for stereo, faktisk) er - modsat af hvad jeg tidligere har påstået - fleksibel sideværts og vil ikke skade nyere mono- (eller stereo-)plader.

Det er kun de helt gamle mono-pickupper, Shure, Decca m.fl. fra 50erne, der river stereoplader i stykker.

Så slå dig bare løs.

PQR


Inden jeg kaster min gamle Ortofon ned i en moderne monoplade, må jeg lige spørge hvor du har den oplysning fra? Bare for at dobbeltchecke... ;)


Det står i netartiklen jeg linker til ovenfor:
"The DL102 was designed with the idea of playing both mono and stereo records, but outputting a true mono signal. That may sound odd, but most old mono cartridges from the 1950s and prior had very little vertical compliance, as the vertical compliance was in the tonearm bearings, not the cartridge suspension. Remember those warnings on stereo LPs to avoid mono cartridges? If you played a stereo record with a mono cartridge, the cartridge would actually damage the disc. The DL102 and other, “modern” mono cartridges, like the Ortofon SPU Mono, have vertical and lateral compliance. That’s why the SPU Mono is called that way, because “SPU” meant Stereo Pick Up, and they called the SPU Mono an SPU because it had both vertical and lateral compliance, unlike their older versions that were lateral compliant only."

Om det holder ved jeg ikke, men det overbeviste mig.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Mono pickupper

Indlægaf his067 » tirs 2. maj 2023 17:27

Jeg har en fornemmelse at der er en forvirring omkring to aspekter:

Mono plader er kun skåret horisontalt/lateralt (to forskellige ord for det samme: fra side til side). Stereo plader er skåret både lateralt og vertikalt. Det skulle ikke betyde noget at en pickup-nål ikke kan bevæge sig vertikalt, det klarer armens lejer. Det betyder bare at pickuppens f-res er forskellig i lateral og vertikal retning (ganske som Mørch DP8 eller alle luftbårne tangentialarme).

Mono-pickupper findes med forskellig rundingsradius: 65 µm or 25µm. En 65µm monopickup (til 78'ere/lak-plader) vil sikkert ødelægge en stereoplade, men om en 25µm (til 33 RPM plader) vil, er jeg ikke sikker på.

Så, Summa Summarum: en moderne monopickup (evt med shibata eller anden fancy slibning) vil nok ikke ødelægge en stereoplade ligesom den ikke ødelægger en 'microgroove-record). En '78-nål', som de hed da jeg var barn, vil ødelægge både mono og stereo 'microgroove' plader...dem som vi alle på vores alder kalder for LPer (Nikolas kalder dem 'vinyler', suk).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mono pickupper

Indlægaf pqrannes » tirs 2. maj 2023 20:30

his067 skrev:Jeg har en fornemmelse at der er en forvirring omkring to aspekter:

Mono plader er kun skåret horisontalt/lateralt (to forskellige ord for det samme: fra side til side). Stereo plader er skåret både lateralt og vertikalt. Det skulle ikke betyde noget at en pickup-nål ikke kan bevæge sig vertikalt, det klarer armens lejer. Det betyder bare at pickuppens f-res er forskellig i lateral og vertikal retning (ganske som Mørch DP8 eller alle luftbårne tangentialarme).

Mono-pickupper findes med forskellig rundingsradius: 65 µm or 25µm. En 65µm monopickup (til 78'ere/lak-plader) vil sikkert ødelægge en stereoplade, men om en 25µm (til 33 RPM plader) vil, er jeg ikke sikker på.

Så, Summa Summarum: en moderne monopickup (evt med shibata eller anden fancy slibning) vil nok ikke ødelægge en stereoplade ligesom den ikke ødelægger en 'microgroove-record). En '78-nål', som de hed da jeg var barn, vil ødelægge både mono og stereo 'microgroove' plader...dem som vi alle på vores alder kalder for LPer (Nikolas kalder dem 'vinyler', suk).


Det, du beskriver, forskellen mellem en 78er nål og en alm. microgroove monopickup er også et issue men ikke noget vi har været inde på her.

Det vi/jeg er inde på er at en pre-stereo monopickup, som ikke var fleksible horisontalt ville ødelægge en stereoplader, hvis man forsøgte afspille en stereoplade med den. Det samme ville være tilfældet hvis man afspillede en moderne mono, dvs. dual monoplade med den: såvidt jeg forstår det, er der ikke skåret/presset ægte monoplader siden midt 1960erne - jeg skal have verificeret det et sted, inden jeg tør lægge hovedet på blokken på at det faktisk forholder sig sådan.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Mono pickupper

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 2. maj 2023 21:05

his067 skrev:...Det skulle ikke betyde noget at en pickup-nål ikke kan bevæge sig vertikalt, det klarer armens lejer...

Det klarer armens lejer desværre ikke (hvis selve nålen kun kan bevæge sig horisontalt, hvilket jo er tilfældet for de "oprindelige" mono-pick-up'er, Peter nævner).
Frekvensen for hvad der er skåret i rillerne er jo op til mange kHz, hvilket man aldrig får en arm til at følge (hvor imod nålen og cantilever godt kan nå derop i svingningsfrekvens).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Mono pickupper

Indlægaf his067 » tirs 2. maj 2023 22:28

Jeg udtrykte mig vidst ikke klart nok:
Signalet på en mono plade er skåret lateralt, og på en mono-plade er der ingen frekvenser, der er skåret i andre planer. Derfor behøver nålen ikke at kunne bevæge sig i det vertikale plan, når den afspiller en monoplade. Armens lejer sørger for, at pickuppen kan følge rillen, da buler ligger i området under 6-8 Hz, men der er intet signal i det vertikale plan, så derfor er armens lejer nok.

Situationen er anderledes når vi taler om 'moderne' mono pickupper. Disse kan bevæge sig i alle retninger og vil derfor, så vidt jeg kan se, ikke ødelægge en stereo LP. Jeg bemærker også at Ortofon ikke advarer imod at bruge en mono pickup på stereo LPer. (Den eneste advarsel vedrørende mono-pickupper, som jeg ser på Ortofons website siger: 'Warning: Ortofon MC A MONO cartridge is only for mounting on tonearms and must not be used for other purposes'. Hvis de kan tage det forbehold, ville jeg forvente, at de nok også ville advare imod 'afspilning-af-StereoLPer-med-monopickupper')

PQRannes, hvad er forskellen på en 'ægte' mono-plade og en moderne-mono'? er der nogen forklaring på det?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mono pickupper

Indlægaf pqrannes » ons 3. maj 2023 07:20

Jeg er ikke uenig i hvad du skriver ovenfor.

his067 skrev:PQRannes, hvad er forskellen på en 'ægte' mono-plade og en moderne-mono'? er der nogen forklaring på det?


Det er mit indtryk, at monoplader efter midt 1960erne ikke er skåret/presset i mono, men er dual-mono, altså stereo plader med samme signal i begge kanaler: en gammel monopickup (før fx SPU, DL-102) vil skade sådanne plader.

Jeg vender tilbage med min kilde, når jeg finder den igen.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Mono pickupper

Indlægaf pqrannes » ons 3. maj 2023 08:45

pqrannes skrev:Jeg er ikke uenig i hvad du skriver ovenfor.

his067 skrev:PQRannes, hvad er forskellen på en 'ægte' mono-plade og en moderne-mono'? er der nogen forklaring på det?


Det er mit indtryk, at monoplader efter midt 1960erne ikke er skåret/presset i mono, men er dual-mono, altså stereo plader med samme signal i begge kanaler: en gammel monopickup (før fx SPU, DL-102) vil skade sådanne plader.

Jeg vender tilbage med min kilde, når jeg finder den igen.

PQR


Edit:
Min kilde må ved nærmere eftersyn være Steve Hoffman, selvom han ikke er så skarp formuleret om emnet, og midt-1960erne retteligen er begyndelsen af 1970erne:

"All mono LP's were cut with mono cutting heads until the early 1970's, when the old mono junk was purged from studios. Then, the stereo head took over for everything".

Hele tråden er her: https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... -about.78/
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Mono pickupper

Indlægaf kbekke » ons 3. maj 2023 12:50

Scott Hull giver her en interessant gennemgang af, hvordan et skærehoved rent faktisk fungerer:

https://sessionville.com/articles/cutti ... nd-stereo#

Mon ikke især Peter vil hygge sig ved tanken om, at der er mono gemt, selv i stereo? ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Mono pickupper

Indlægaf pqrannes » søn 14. maj 2023 18:12

kbekke skrev:Scott Hull giver her en interessant gennemgang af, hvordan et skærehoved rent faktisk fungerer:

https://sessionville.com/articles/cutti ... nd-stereo#

Mon ikke især Peter vil hygge sig ved tanken om, at der er mono gemt, selv i stereo? ;)


Jeg fik ikke takket for den og spørgsmålet. Jo, det varmer at der er mono i al musik.

I øvrigt så har jeg nu fået rigget min vens Lenco 70 op med en strappet Shure M75 med mononåleforsats.

Det spillet altså så godt, at han ikke kommer til at drømme om en anden mono-løsning.

Og alle har vel en Shure M75 liggende i en skuffe et sted og nåleforsatsen koster ikke meget (https://www.ebay.de/itm/N75-25-Nadel-f- ... d6282f2de5).

Hør en gang!

https://photos.app.goo.gl/fiB7hLeyEdD244Eo7

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Mono pickupper

Indlægaf kbekke » søn 14. maj 2023 19:01

Uhja, dem har jeg da også et par stykker af. Kom desværre ikke, som ellers planlagt, til Bogjazz på Hald i dag.

Men ville gerne høre om du har nogle gode strapping-tips? -Til mono-pickupper altså ;)

Til DL-103’eren brugte jeg bare et par tråde afisoleret kobber viklet om terminalerne på pickuppen og så holdt på plads af de almindelige leads. Det lod til at virke fint. Men er der en officielt “rigtig” måde at gøre det på?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Mono pickupper

Indlægaf pqrannes » man 15. maj 2023 09:52

kbekke skrev:Uhja, dem har jeg da også et par stykker af. Kom desværre ikke, som ellers planlagt, til Bogjazz på Hald i dag.

Men ville gerne høre om du har nogle gode strapping-tips? -Til mono-pickupper altså ;)

Til DL-103’eren brugte jeg bare et par tråde afisoleret kobber viklet om terminalerne på pickuppen og så holdt på plads af de almindelige leads. Det lod til at virke fint. Men er der en officielt “rigtig” måde at gøre det på?


Det er også et stykke afisoleret kobbertråd (eller rettere to) jeg bruger.

Jeg former dem som små 8-taller med en spidstang som lige kan skydes ned over pindene på pickuppen. Det fungerer fint for mig og de kan tages af og sættes på (også på andre pickupper) i en uendelighed. Man kan også vikle med en helt tynd tråd, rundt og rund i 8-.taller, men det klarer mine tykke fingre vist ikke, og den løsning er ikke så nemt at genbrug på andre pickupper.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Mono pickupper

Indlægaf JGreen » man 15. maj 2023 16:03

Er det ikke bare meget nemmer og trykke mono knappen ind. ??????
Godt nok lidt længer oppe i signal kæden, men gør det noget.??
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster