Mono pickupper

Analog når det bedst

Mono Pickupper

Indlægaf his067 » ons 19. apr 2023 20:50

På grund af PQRannes demonstration af monos fortræffeligheder på Hald har jeg købt en Hana SLM mono-pickup....Så nu står mine plader med en separat Mono sektion ....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan har i jeres Lp’er sorteret?

Indlægaf kbekke » ons 19. apr 2023 20:57

his067 skrev:På grund af PQRannes demonstration af monos fortræffeligheder på Hald har jeg købt en Hana SLM mono-pickup....Så nu står mine plader med en separat Mono sektion ....


Ja, det er ikke småting, Peter efterhånden har på samvittigheden. Men det her bliver vi nødt til at høre mere om. Lytteindtryk, belastning osv. Tak 8)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvordan har i jeres Lp’er sorteret?

Indlægaf his067 » ons 19. apr 2023 21:44

OK, Jeg satte en noget modvillig Nikolas foran højttalerne og spillede min mono Sgt Pepper, først med Jubilee derefter med Hana (NLEen sat til 400Ω). Det tog knapt 20 sekunder før han sagde at mono pickuppen lød meget bedre....

Jeg oplever selv en meget mere stille overflade og et bedre perspektiv (naturligvis i mono, men dybden er der) og væsentligt mere dynamik. Mange af mine mono-plader er fra sen halvtredserne/tidlig tresserne (og hovedsageligt klassisk). Det er tydeligt at mange af disse plader ikke er indspillet med RIAA kurve, så Lyngdorfens 'voicing'-feature er kommet til værdighed med disse plader. Som udgangspunkt er den der hedder 'relaxed' (low shelf @ 120 Hz, Q=0.7, Gain=-2db; High shelf @ 1000Hz, q=0.7, gain=-2db; Parametric Equaliser @ 2500 Hz, Q=1, Gain=-2) et godt sted at begynde for RCA New Orthophonic plader og for den sags skyld også for Deutsche Gramophon plader fra tresserne og halvfjerdserne.

Jeg har endnu ikke gennemgået mine ikke-gennemkomponerede plader for at finde dem der er i mono, men Jeg har heller ikke endnu ikke spillet min Johnny Winter (den første) med mono pickuppen. Den lød lidt 'underwhelming' med Jubilee, så jeg ser frem til den (og til min 'Experience Hendrix' version af mono mixet af 'Axis: Bold as Love').

På den anden side har jeg lige modtaget Melodyia-udgaven af 'A Hard Day's Night'. Hvis man er til multi-mono er den uovertruffen!! Rigtig fremragende lydkvalitet. Når jeg kommer til. Danmark igen, ved jeg at jeg har en Nordisk Polyphon mono-udgave af samme, så det bliver spændende at sammenligne....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan har i jeres Lp’er sorteret?

Indlægaf pqrannes » tors 20. apr 2023 06:57

kbekke skrev:
his067 skrev:På grund af PQRannes demonstration af monos fortræffeligheder på Hald har jeg købt en Hana SLM mono-pickup....Så nu står mine plader med en separat Mono sektion ....


Ja, det er ikke småting, Peter efterhånden har på samvittigheden. Men det her bliver vi nødt til at høre mere om. Lytteindtryk, belastning osv. Tak 8)


Ja, der er ikke småting man får skylden for her.

Til lykke med mono-pickuppen, Frederik!

Jeg har erhvervet mig en Denon DL 102, som er sat på den onde Gene Pack-tonearm - uha, det kun jeg nåede at høre i aftes, lover godt. Men i dag går turen til Kbh., så det må vente.

Mht. en særlig monodynamik, som Frederik også er inde på, så kommer denne DL 102 anmeldelse ind på det:
https://www.dagogo.com/denon-dl102-cartridge-review/

PQR

PS Hvordan endte denne mono-snak i tråden om sortering af plader?
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvordan har i jeres Lp’er sorteret?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 20. apr 2023 07:54

pqrannes skrev:PS Hvordan endte denne mono-snak i tråden om sortering af plader?

Ja - det må du nok spørge om... Men det er vel redaktøren selv, der skurken :shock:
Frederik (eller Freddy) - hvad med et flytte de sidste indlæg til en ny tråd (f.eks. "Mono-pick-up'er"), så denne tråd holder sig indenfor dens emne. Og slet dette indlæg.
Tak :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Mono pickupper

Indlægaf his067 » tors 20. apr 2023 08:31

På opfordring kopierer jeg de sidste fire indlæg i Elways tråd om hvordan vi sorterer vores plader. Jeg synes egentlig at de burde blive hvor de var i Elways tråd da de er en del af en 'samtale' som jeg mener burde have lov til at udvikle sig som den vil, men naturligvis med henblik på at svar på Elways spørgsmål om hvordan vi sorterer plader.

Men, teknisk ukyndig som jeg er, endte jeg med at flytte de fire indlæg herover.

Denne tråd er intenderet som stedet om lytte-indtryk med pick-upper og plader i mono, men især om pickupperne, som jeg er enig i er lidt underrepræsenterede i diskussionen hidtil. Kommentarer om musikken og udførende kunstneres fortolkninger hører stadig til i 'Hvad snurrer nu?'
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mono pickupper

Indlægaf hificlassic » tors 20. apr 2023 14:13

Ortofon OM-D25M er en billig perle indenfor mono pickupper. Næsten alle mine mono plader er jazz fra 50-60'erne og de lyder markant bedre med denne billige mono pickup end med min hundedyre Dynavector XX1 stereo pickup
læs et review af den her https://web.archive.org/web/20160310032 ... ndex-e.htm

Nåleforsats fås for 445kr, hvis man har et andet gammelt OM hus liggende https://phono.dk/produkt/ortofon-d-25-m ... a0QAvD_BwE
Senest rettet af hificlassic fre 21. apr 2023 09:51, rettet i alt 2 gange.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Mono pickupper

Indlægaf KlausM » tors 20. apr 2023 14:54

Ortofon OM-D25M kan fås hos thakker.de for 575 kr inkl. porto
https://www.thakker.eu/en/pickup/ortofon-om-d-25-m-cartridge/a-5116/
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Mono pickupper

Indlægaf Captain Phoenix » fre 21. apr 2023 08:11

KlausM skrev:Ortofon OM-D25M kan fås hos thakker.de for 575 kr inkl. porto
https://www.thakker.eu/en/pickup/ortofon-om-d-25-m-cartridge/a-5116/
Mvh Klaus

Tak for tippet. Jeg tror at vi har været en del der har klikket - ihvertfald er prisen (når jeg klikker) sprunget op på € 99 / DKK 750,-

EDIT: Jeg prøvede lige linket fra en anden end min sædvanlige browser (Safari vs. Brave) og så dukker den oprindelige pris på € 68.90 frem (igen). Der er åbenbart en tracking-cookie ift. antal besøg fra samme bruger, så man bør bestille ved første klik.

hificlassic skrev:Ortofon OM-D25M er en billig perle indenfor mono pickupper. Næsten alle mine mono plader er jazz fra 50-60'erne og de lyder markant bedre med denne billige mono pickup end med min hundedyre Dynavector XX1 stereo pickup
læs et review af den her https://web.archive.org/web/20160310032 ... ndex-e.htm

Nåleforsats fås for 445kr, hvis man har et andet gammelt OM hus liggende

Interessant artikel (og site ser det ud til).
Har du et link til den løse nåleforpart? Det vil formilde omstændighederne ift. den OM 20-nåleforpart jeg tog livet af, da en pladespiller gled fra mig... :'(
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Mono pickupper

Indlægaf hificlassic » fre 21. apr 2023 09:52

Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Mono pickupper

Indlægaf sej » fre 21. apr 2023 13:29

Jeg havde en Ortofon OM D25 M til salg for 300 kr. på træffet i Hald. Jeg har den stadig, hvis den har interesse.
Den er stort set ny - har kun spillet nogle få plader, medens jeg ventede på leveringen af en mono SPU.
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Mono pickupper

Indlægaf Captain Phoenix » fre 21. apr 2023 16:17

sej skrev:Jeg havde en Ortofon OM D25 M til salg for 300 kr. på træffet i Hald. Jeg har den stadig, hvis den har interesse.
Den er stort set ny - har kun spillet nogle få plader, medens jeg ventede på leveringen af en mono SPU.

Hvis den er ok (og det tror jeg jo), så vil jeg gerne aftage den.
Er på vej ud af døren ;;;: - sender PB om det praktiske senere.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Mono pickupper

Indlægaf Captain Phoenix » lør 29. apr 2023 22:05

For lige at følge op:
Jeg købte SEJ’s Ortofon OM D 25 M-nåleforpart og har nu prøvet den på et par plader.
Den er jo let at skifte ud med den OM 30, der sidder på en af pladespillerne her.
Nåletryk og antiskating skal bare op på 2,5 gr.
Her ses søstrene på et tilfældigt pladecover (inspireret af de seneste “Hvad snurrer netop nu”-opslag).

IMG_7987.jpeg

Lydbilledet er lidt mørkere/varmere og ikke så detaljeret som med 30’eren - men musikalsk.
Den større nåleradius medfører mindre hørbart støj - den lægger nok an højere oppe i pladerillen, tænker jeg.
Overfladestøjen og de hørbare “no-fills” på Bill Evans “Treasures” er ihvertfald blevet reduceret en hel del.

Det er jo ikke en decideret “ren mono”-pu (= kun bevægelig i det horisontale plan), så den tager ikke livet af stereo-skiver. Jeg tror at Ortofon’s grund til at udnævne den til en mono-pu er, at nåleradius er større (25um) end på andre pu-er. Og dermed sikkert passer bedre ift. skærehovedet/-nålen, der bruges til mono-skæringer (som jeg forstår det).

Anyways: Jeg er fint tilfreds (tak SEJ) med denne mulighed for at dyppe tæerne lidt i mono-søen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Mono pickupper

Indlægaf kbekke » man 1. maj 2023 19:10

Men D 25 M er jo stadig kun nålen, så der skal vel en mono-pickup/generator eller andet hekseri til for at pladen bliver gengivet i mono, eller har jeg ikke forstået, hvordan de er opbygget?

Jeg prøvede i dag, for sjovs skyld og ganske kort at strappe terminalerne på min DL-103 og udsætte Lester Young for løjerne.

IMG_1792.jpeg

Der var bestemt ting, der lød godt, især igennem kun een højtaler. Men man kører ikke ustraffet en DL-103 igennem en ST-80 trafo beregnet til lav-impedante pickupper. Det havde jeg sådan set heller ikke regnet med. Lydbilledet var unaturligt “hot” og grænsende til skingert i toppen. Til gengæld var gengivelsen af såvel bas som det medfølgende brum både fast og dynamisk ;)

Den Sorte Quintet kom hurtigt på igen og jeg tror faktisk ikke, at jeg for alvor har brug for at høre mine mono-plader på nogetsomhelst andet. I hvert fald sålænge, jeg ikke råder over et dedikeret et-kanals setup. Selvom… jeg kunne jo selvfølgelig prøve at strappe den istedet. Hm.

Det er interessant, at Johannes LeBong anser 25 µm som den optimale “spitzenverrundung”, mens f.eks. Ortofon anbefaler det modsatte - af identiske årsager :p

Men han har jo i hvert fald ret i, at en grovere slibning resulterer i en ringere HF-gengivelse og at man derfor kan bruge en 25 µm-nål som en slags mekanisk lavpas-filter. Jeg tror, det er derfor, vi oplever gengivelsen som “varmere” og mere støjfri, snarere end at det er teknisk mere “korrekt” eller oprindeligt. Det er jo ikke altid, at højere opløsning er en ubetinget fordel i praksis.

Men først og fremmest må vi jo aldrig glemme, at alt det her er Peter og hans monstrøse mono-setup’s skyld (og tak for det). Jeg var også imponeret af det systems præstation på træffet. Men for mig handlede det mindre om at det var mono, end om at der her åbenlyst var tale om et horn-system, der fungerede. Både akustisk i rummet, men som også var “voiced” rigtigt mht. delefrekvenser og niveauer.

Måske er det den virkelige hemmelighed bag det, vi hørte den dag på Hald? :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Mono pickupper

Indlægaf pqrannes » man 1. maj 2023 21:32

kbekke skrev:Men D 25 M er jo stadig kun nålen, så der skal vel en mono-pickup/generator eller andet hekseri til for at pladen bliver gengivet i mono, eller har jeg ikke forstået, hvordan de er opbygget?

Jeg prøvede i dag, for sjovs skyld og ganske kort at strappe terminalerne på min DL-103 og udsætte Lester Young for løjerne.

IMG_1792.jpeg

Der var bestemt ting, der lød godt, især igennem kun een højtaler. Men man kører ikke ustraffet en DL-103 igennem en ST-80 trafo beregnet til lav-impedante pickupper. Det havde jeg sådan set heller ikke regnet med. Lydbilledet var unaturligt “hot” og grænsende til skingert i toppen. Til gengæld var gengivelsen af såvel bas som det medfølgende brum både fast og dynamisk ;)

Den Sorte Quintet kom hurtigt på igen og jeg tror faktisk ikke, at jeg for alvor har brug for at høre mine mono-plader på nogetsomhelst andet. I hvert fald sålænge, jeg ikke råder over et dedikeret et-kanals setup. Selvom… jeg kunne jo selvfølgelig prøve at strappe den istedet. Hm.

Det er interessant, at Johannes LeBong anser 25 µm som den optimale “spitzenverrundung”, mens f.eks. Ortofon anbefaler det modsatte - af identiske årsager :p

Men han har jo i hvert fald ret i, at en grovere slibning resulterer i en ringere HF-gengivelse og at man derfor kan bruge en 25 µm-nål som en slags mekanisk lavpas-filter. Jeg tror, det er derfor, vi oplever gengivelsen som “varmere” og mere støjfri, snarere end at det er teknisk mere “korrekt” eller oprindeligt. Det er jo ikke altid, at højere opløsning er en ubetinget fordel i praksis.

Men først og fremmest må vi jo aldrig glemme, at alt det her er Peter og hans monstrøse mono-setup’s skyld (og tak for det). Jeg var også imponeret af det systems præstation på træffet. Men for mig handlede det mindre om at det var mono, end om at der her åbenlyst var tale om et horn-system, der fungerede. Både akustisk i rummet, men som også var “voiced” rigtigt mht. delefrekvenser og niveauer.

Måske er det den virkelige hemmelighed bag det, vi hørte den dag på Hald? :cool1:


Først tak for de pæne ord om mit mono-hornsetup fra træffet.

Det glæder mig at læse, hvad du skriver. Det var jo min sidste chance for at gøre det med horn og mono ordentligt så ingen skulle drage fra Hald uden at have forholdt sig alvorligt til horn og mono. Og det synes at lykkes, i alt fald på de umiddelbare tilbagemeldinger og - næsten vigtigere - det folk tog med sig hjem.

Det med strapping er spændende (det lød forkert). Jeg har som tidligere nævnt her på forum haft en Shure M75 me en mono-nåleforsats strappet og lød det ikke godt, var det vist tonearmens (den berømte Gene Pack) skyld.

Nu prøver jeg igen. Min ven Flemming, der var med på træf, købte da en Lenco L70 af Louis, og siden et fedt Leak monosetup af rlb - så nu rigger jeg Lencoen op til mono for ham.

Jeg prøver med den strappede M75 med monoforsatsen - venter lige nogle L70 headshellskruer fra det store udland.

Her er den:

IMG_20230501_210511.jpg


Jeg skal nok vende tilbage med en anmeldelse når den kommer op og kører.

Apropos Johannes Lebong som du nævner så fik jeg for en del år siden en Lebong -mono rørriaa med variable kurveindstlling, som August (aqrannes) byggede til mig. Den var med på Hald med en ny strømforsyning som dog brummede for meget til at komme spil.

Den spiller nu og lyder - også iflg. hificlassic/Verner - bedre min Project Tubebox riaa.

Den er her:

IMG_20230501_210900.jpg


Johannes Lebong synes at være afgået ved døden, hans hjemmeside er væk, men den kan findes via wayback machine.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 174 gæster