Den store DIY - Lenco tråd

Analog når det bedst

Den store DIY - Lenco tråd

Indlægaf hificlassic » ons 10. maj 2023 16:36

Her et håb om at samle input fra alle de gode Lenco DIY projekter her på forum. Jeg forestiller mig at tråden udvikler sig som Den Store Scandyna Tråd, som har vist sig nyttig for mange.

344480756_3306467799602474_1619202674514002690_n.jpg



Her et billede af mit seneste Lenco projekt med en L70, Fidelity Research FR24 arm, og stacked platter fra Telefunken S500. Udover det har den fået ny fjeder og mellemhjul fra Audio Silente og et kilo bitumen/sorbothan klæbet på værk og plint, og fjernet fjederophæng.
spindle forlænger købt her https://www.ebay.de/sch/i.html?item=144 ... idon-image

Telefunken platter købt på ebay kleinanzeigen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Den store DIY- Lenco tråd

Indlægaf Kdaddy » tors 11. maj 2023 16:43

Det første er min store lenco. Ikke rigtig diy fordi den er lavet af ptp peter reinders ham selv.
corian plint, plade tallerkenen er en sandwich af kork og kobber, nogle
fødder som ptp anbefalede, 3012r med den vidunderlige ortofon sl15ell,
L70 arm med denon dl 103 (en stærk kombi), og lift fra sergei i ukraine.

Den næste er fra soveværelset og bruges mest til barry white.
Igen kork og kobber og denon dl 103. Leje er fra en fra lencoheaven.

Jeg bruger altid pladevægt med de der kobber måtter.

Jesper

745EF228-ECDB-43C8-B659-42C2ED66DD63.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Kdaddy tors 11. maj 2023 18:16, rettet i alt 2 gange.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Den store DIY-Lenco tråd

Indlægaf X-ray » tors 11. maj 2023 17:24

Kdaddy skrev:...Den næste er fra soveværelset og bruges mest til barry white...

Ohh Yeah Babe... I've so much to give...
Et kvarters tid - så er det ovre.. ;)

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Den store DIY- Lenco tråd

Indlægaf Kdaddy » tors 11. maj 2023 18:15

jeg har normalt kun brug for en single …
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Den store DIY-Lenco tråd

Indlægaf lillebror » tors 11. maj 2023 19:31

Tom Waits siger noget i retning af:
Yeah and it was a hubba hubba and ding ding ding.
I said 'Baby, you got everything.
A week later it was a hubba hubba and ding ding dong,
baby it sure didn't last too long.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Den store DIY-Lenco tråd

Indlægaf hificlassic » tors 11. maj 2023 20:01

Kdaddy skrev:jeg har normalt kun brug for en single …

De er vildt flotte. Hvor har du købt kobber/bronze tallerkenen?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Den store DIY-Lenco tråd

Indlægaf Fensten » tors 11. maj 2023 20:32

Den kunne fåes her. Men er udgået.

https://belhifi.com/products/puresound-tenuto

Måske har Kdaddy en anden kilde?


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store DIY- Lenco tråd

Indlægaf Kdaddy » tors 11. maj 2023 20:57

Mine er puresound tenuto. Audiocreative i holland havde også noget tilsvarende men de ser ud til at være væk igen.

Her er et billigere tyndere alternativ:

https://www.aliexpress.com/item/1005003129475839.html
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Den store DIY-Lenco tråd

Indlægaf Fensten » tors 11. maj 2023 23:33

To dejlige Lenco’s spiller næsten dagligt plader i stuen og i lytterummet.

Et L75 projekt med en Audio Technica AT-1007 10 tommer arm. Armbase og armlift/antiskate base er lavet af min svigerfar. Armliften er en Audio Technica købt på Ebay.

L75 drevet er opgraderet med keramisk lejekugle, messingstop på mellemhjuls akse (istedet for den originale clips)
og POM thrustplate (WER fra Lencoheaven). Elektrikker tape på mellemhjulsrør, for hindre vibrationer fra mellemhjulsrør til chassis.

Bitumendæmpet topplade. Massiv plint i indfarvet sort MDF. Den er tung.

1 cm. Korkmåtte og sidst en ruskind plademåtte.

Pladespilleren vejer små 20 kg. og spiller bedre end en de Technics og Thorens jeg har haft fornøjelsen af.

Det har længe været planen er at bygge den om til en PTP6. Men andre projekter er kommet i vejen.

På trods af pladespillerens DIY look, så spiller den glimrende.


Mvh.



Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store DIY - Lenco tråd

Indlægaf hificlassic » fre 12. maj 2023 15:28

Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Den store DIY - Lenco tråd

Indlægaf hmt » fre 12. maj 2023 16:43

Sien eller Sph på Lencoheaven, leverer virkelig lækre kobber-måtter, lejer mm til Lenco og Garrard. Delene får han produceret i Asien. Det er god kvalitet og hans priser er fair. Sien sender også til EU. Når det er sagt, så prøvede jeg at bøffe en Garrard 301 maks op på leje, mellemhjul mm. Det forandrer lyden, men nok mere i retning af hifi, hvilket ikke nødvendigvis er det rigtige for alle.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Den store DIY - Lenco tråd

Indlægaf LeifTV » lør 13. maj 2023 19:39

Hej Alle.
Jeg søger noget info/historie på en L60, som jeg har erhvervet mig. Håber at nogen har lidt viden om den. Har spurgt lencoheaven.com, men det nærmeste de kom, var at importøren må have opgraderet modellen, ved at montere ægte træsider og bundramme. hjørnerne er skarpe, i modsætning til andre jeg ser på nettet, som alle har runde hjørner, og som regel er i vinyltræ og støbt plastik Såvidt jeg kan se, så er det en årgang `76. Importeret af NORDISK POLYPHON aktieselskab, siger en mærkat bagpå.

Remmen var stivnet, ved køb, så den er selvfølgelig erstattet med en splinterny. Alle funktioner kører smidigt, så jeg tror at den har levet et langt liv på en hylde, i en kælder eller på et loft.

Originalt LENCO-skilt var desværre ridset , så jeg har fået et custom made skilt, som er monteret i de originale huller, så en original kan komme på, hvis nu....

Netledning er skiftet til noget tidssvarende. Original "DIN 5C" ledning er skiftet med kort forsølvet phonokabel med separat stelledning. Desuden flyttet fra originalt let-out lige ved siden af netledning, og monteret i egen udgang i bundramme, direkte ved loddegaffel, så den nye signalvej er under en halv meter.

Alt er rengjort. Træværk har fået olie. Låg er blevet maskinpoleret (dog stadig enkelte klassiske patina-ridser)

De tarvelige bløde plastfødder har jeg erstattet med messing kuglespikes og tilhørende coasters.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af LeifTV søn 14. maj 2023 17:53, rettet i alt 1 gang.
LeifTV
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 maj 2023
Lokalitet: Hobro

Re: Den store DIY - Lenco tråd

Indlægaf Dqx500 » søn 14. maj 2023 14:08

Nydelig maskine. Pickuppen er bedre end de fleste vil forvente, da det er en Excel ES-70 i Lenco-klæder. Der fås en fin BD nål til den fra DaCapo.
Jeg har selv renoveret en L-65, som gjorde lykke hos et par unge mennesker :Thumpsup:
Lige et tip mht. smøring af spindlen. Vær meget forsigtig og brug kun minimale mængder olie, om overhovedet noget, på det øverste nylon? leje. Ellers kryber olien nemt ud til remmen på subplatteren. Nå men de blev klaret med en rengøring af subplatter, rem og kapstan :oops:
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Den store DIY - Lenco tråd

Indlægaf LeifTV » søn 14. maj 2023 18:21

Tak for info. Jeg har ikke smurt spindel, da den kører smukt og stabilt, og uden rummel el. lign.

Vidste ikke præcis hvad pickup der var på, når der kun er et "LENCO"-navn på. Blev også lidt overrasket over, hvor godt den faktisk lyder, selv med en billig no-noame RIAA, som jeg kun bruger som verifikation på korrekt filterfunktion og andre unoder.

Jeg er gammel vinylfreak, men har ikke "gidet" det i nogle år, så det var en fornøjelse at støde på den her L60´er i en genbrugsbutik i støvet tilstand og give den en overhaling. Det var det ægte træ på modellen, der tiltrak mig. At resten så også var i orden, er jo kun godt. Jeg tror at jeg vil sætte den til salg, når jeg har lidt mere baggrund. eller der dukker et andet projekt op. Jeg elsker at renovere ældre hifi-apparater, så de får en levetid mere.

Det er vist et levn fra fortiden, at importøren åbenbart fik lov til at moderere et færdigt apparat, eksternt, og ikke pille så meget ved elektrnikken. Der er selvfølgelig ikke mange komponenter at tweake, men lidt har også ret.
LeifTV
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 maj 2023
Lokalitet: Hobro

Re: Den store DIY - Lenco tråd

Indlægaf LeifTV » fre 19. maj 2023 20:27

Ved ikke om det er lige her, i dette forum, jeg skal spørge om, hvilken pris jeg ville kunne forvente at få for en sjælden, gammel dreng, som den her? Billeder højere oppe, i tidligere indlæg.

LENCO L60
Plint og bundramme i ægte træ. Fejlfri og oliebehandlet.
Højdejusterbare kuglespikes m/coasters
Låg maskinpoleret (dog stadig med enkelt patina ridse)
Pickup fra LENCO (EXCEL ES70, har jeg ladet mig fortælle) Lyder fint. Dog kun testet på generisk RIAA amp.
Kabler opgraderet fra det originale "DIN 5C", til et forsølvet RCA-kabel og stik.
Rem skiftet.

Importeret af NORDISK POLYPHON aktieselskab (mærkat på bagside). Mærkat på bundplade, mærket med firmaet DRAGSBÆK, Aalborg, er måske det firma der har modificeret det ydre.

Jeg er selv lidt i vildrede med, hvad sådan noget kan vurderes til.
LeifTV
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 maj 2023
Lokalitet: Hobro

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster