Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Analog når det bedst

Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf fisk » fre 7. jul 2023 12:09

Uh, håber på nogle kyndige input/perspektiver fra nogen af jer med så meget erfaring. Jeg er kørt lidt fast. De sidste 2 år har jeg kørt med en Yamaha AS1100 og en Luxman PD 131. Det har jeg været rigtig glad for. Alligevel har jeg lidt tænkt og haft lyst til måske at opgradere til en af de bedste Luxman pladespiller + en Luxman vintage forstærker med en 'varm og blød lyd'.

I sidste uge slog jeg med kort varsel til og var i Jylland og hente en Luxman L100 og en Luxman PD 441. Jeg havde på forhånd besluttet mig for at høre de forskellige ting ordentligt igennem hjemme og holde mig åben med hvad jeg skulle beholde af forstærkere og pladespillere - og så give min musiktossede 16 årige datter de to der blev til 'overs, så hun også har god lyd hos hendes mor. Jeg spiller på et sæt 20 år gamle Triangle Celius 202 (ikke at forveksle med nyere Trangle) og som jeg er rigtig glade for. Måske vigtigst for historien og mine spørgsmål er, at PD 131 er med en SME 3009 s.3 arm og en 2M Black pu, mens den nyindkøbte PD 441 er med en Micro Seiki TA/1 og en OM30 pu.

Hjemme satte jeg det hele op, så jeg kunne skifte mellem pladespillerne. Først tre dage, hvor jeg lyttede til de to pladespillere med Luxman L100. Først et nummer eller en side på den ene - og så samme på den anden. Og meget forskelligt - jazzpop, pop rock, new romantics, soul, funk, reggae, elektronisk og akustisk osv. I starten var jeg drøn forvirret og det strittede i alle retninger. Men efter noget tid synes jeg at fornemme lidt mønster/forskellighed. PD 131 spiller med lidt mere tydelighed/detalje, kontrolleret bas og mere stor/åben lyd, men måske lidt mere lys/tyndere, mens PD441 umiddelbart har en bedre bund/fylde /dybde og måske ro i lyden, men kan ved meget meget dyb bas tendere en snert bulder.

Efter 3 dage skiftede jeg til yamaha forstærkeren og her var valget meget lettere - der gik ganske kort tid før jeg savnede lyden fra L100. Men sjovt nok, hvis jeg havde beholdt Yamaha forstærkeren havde valget af pladespiller været nemmere for her lød PD441 tydeligt bedre for mig.

Så tilbage til L100 og de to pladespillere. Jeg er i syv sind - mest 50/50 og så lidt hælde til den ene og så den anden. Men jeg sidder også med nogle spørgsmål: Kan det virkelig passe 441 ikke skal lyde væsentligt bedre end 131? Og hvad betyder den umiddelbart dyrere/bedre arm og PU på 131 - Hvad/Hvor meget betyder henholdsvis selve pladespilleren og arm/pu for lyden? Ville jeg med nogen sandsynlighed kunne få noget bedre, hvis jeg flyttede arm og pu fra 131 over på 441? Og kan man overhovedet skifte de to arme på de to pladespillere?

Håber I har lyst til at byde ind med relateret erfaring og viden. Jeg er teknisk helt håbløs, så skal jeg bytte arm/pu skal jeg have den til service. Det er muligt, men selvfølgelig lidt bøvlet og ikke bare noget jeg kan gøre hurtigt for at teste det af, så vil være super taknemmelig for at få nogle af jeres tanker og erfaringer. De bedste hilsner, Søren
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf Louis » fre 7. jul 2023 12:20

Hej Søren.

Tillykke med de fine ting. Arm og pickup betyder en del. Pickuppen nok mest. Men det handler også om hvor de to ting passer sammen. Du kan godt skifte arme på de to pladespillere. Men det kræver at du har et sæt armboards der passer til begge arme, til begge pladespillere. De er både sjældne og måske lidt svære at skaffe. Måske kan man få noget 3d printet. Pickuppen er jo noget nemmere at skifte. Men det tager jo nogle minutter så det kan være svært at ab teste direkte.

Arme er en sjov ting. Nogengange har jeg nemt ved at høre hvad jeg synes lyder bedst. På andre kan jeg knap høre forskel.

Hvad angår pladespiller værket er jeg klar mest til 441.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf Hanzi » fre 7. jul 2023 20:03

Det er et rigtig fint og spændende indlæg. Især fordi jeg har en pd441 samt at 131’eren er en smuk pladespiller.

Umiddelbart har jeg ikke oplevet “bulder” ved de lavere toner. Måske pick uppen er træt eller indstillingen af arm eller lignende ikke er helt perfekt!?

Jeg har en Rega rb300 arm med Denon dl103 pick up og drømmer om at købe en Alphason hrs100-arn til min Luxman.
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf Louis » fre 7. jul 2023 20:16

Hvordan er det hele indstillet. Er der helt korrekt efter protractor osv? Kender vi pickuppens alder?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf fisk » fre 7. jul 2023 22:02

Rigtig mange tak for input. Altså, da jeg sagde jeg ikke havde teknisk formåen var det ingen underdrivelse! Det der med lige at skifte pick up på et par minutter.....ja, det langt uden for mit kompetencefelt at gøre det selv om jeg havde flere dage. Jeg kan lige skifte nåleparten på en M2 bronze/black, hvor man bare skal klikke fortsatsen af og på :lol: Og jeg ved desværre heller ikke hvad protractor betyder. Jeg købte pladespilleren af en fyr som jeg ved sælger mange pladespillere og tænkte han havde godt styr på det. Men noget kan selvfølgelig også have rykket sig på vej hjem fra Jylland. Jeg kender ikke alder på PU, men det kan jeg spørger til.Jeg har dog lige taget nåletryk og mens den på 131 er spot on på 1,5, så er nåletryk på 441 2,6 (hvor den også er anbefalet til 1,5), så der er da noget der ikke helt passer.

De sidste dage har jeg mest hældt til 131'eren, men tænker bare der måtte kunne komme meget bedre ud af den 441. Lige nu overvejer jeg alt fra at gå all in på en ordentlig arm og pick up opgradering til helt at sælge den igen!

Louis, du skriver, at du med pladespillerværk foretrækker 441. Hvad er det oftest (lidt mere specifikt), at et bedre pladespillerværk gør positivt ved lyden sammenholdt med et mindre godt udefra din erfaring?
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf Louis » lør 8. jul 2023 06:11

fisk skrev:Rigtig mange tak for input. Altså, da jeg sagde jeg ikke havde teknisk formåen var det ingen underdrivelse! Det der med lige at skifte pick up på et par minutter.....ja, det langt uden for mit kompetencefelt at gøre det selv om jeg havde flere dage. Jeg kan lige skifte nåleparten på en M2 bronze/black, hvor man bare skal klikke fortsatsen af og på :lol: Og jeg ved desværre heller ikke hvad protractor betyder. Jeg købte pladespilleren af en fyr som jeg ved sælger mange pladespillere og tænkte han havde godt styr på det. Men noget kan selvfølgelig også have rykket sig på vej hjem fra Jylland. Jeg kender ikke alder på PU, men det kan jeg spørger til.Jeg har dog lige taget nåletryk og mens den på 131 er spot on på 1,5, så er nåletryk på 441 2,6 (hvor den også er anbefalet til 1,5), så der er da noget der ikke helt passer.

De sidste dage har jeg mest hældt til 131'eren, men tænker bare der måtte kunne komme meget bedre ud af den 441. Lige nu overvejer jeg alt fra at gå all in på en ordentlig arm og pick up opgradering til helt at sælge den igen!

Louis, du skriver, at du med pladespillerværk foretrækker 441. Hvad er det oftest (lidt mere specifikt), at et bedre pladespillerværk gør positivt ved lyden sammenholdt med et mindre godt udefra din erfaring?


Et nåletryk på 2,6 er nok lidt for højt.
En protractor er er et simpelt stykke værktøj til at justere arm og pickup ind så der er mindst muligt forvrængning. Her er et link hvor der også er en video til. Det handler i sin enkelthed om at justere pickuppen og/eller armen så den er linet op med stregerne på protractor i de to punkter herpå.
https://www.av-connection.dk/?PNo=OTF-A ... 0lEALw_wcB

Jeg kan godt nok ikke huske de specifikke forskelle. Men 441 er for mig lidt mere lækker bygget. Lækker armboard montering. God stærk motor - det er vist en technics motor med goddt bundtræk.
Et godt pladespillerværk er for mig er nononsen værk der køre stabilt og godt når du tænder det. Er med godt bundtræk. Jeg har flere arme så jeg synes det er rart at det er relativt simpelt at skiftet armen. Og så skal vitale dele selvfølgelig være lavet ordenligt. Leje, motor, osv. Det tror jeg nu der er på begge dine. Og der er jo ikke noget galt med at foretrække den ene frem for den anden. Heller ikke selvom den er lidt billigere.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf fisk » lør 8. jul 2023 14:04

Tak for input Louis. Interessant. Jeg kan sagtens fornemme forskellen i kvalitet mv., Og du har selvfølgelig ret - man skal gå med det man er gladest for. Man (jeg) kan hurtigt blive sovset ind i alt muligt. Specielt, når man ikke er så kyndig som jeg. Fik indstillet nåletryk korrekt og det gjorde nok lidt. Men stadig ikke det løft jeg havde håbet på. Så lige nu tænker jeg, at jeg enten går efter en væsentlig opgradering på arm og pick up til 441 eller sælger den igen. Jeg er jo faktisk rigtig glad for pd 131 med en arm og pick up og med Luxman L100 har jeg fået stort løft i den retning jeg håbede :-)
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf Skorpio » lør 8. jul 2023 14:24

Forudsat de begge er rimeligt velafstemte, er den største forskel imellem de to pladespillere, pickuperne. Derefter arm og sidst selve pladespillerværket. Jeg har selv en OM30 og den kan lide en let arm.

Du kender din egen 2M black, mens den nye OM30 er ukendt for dig (lyd og stand). Men de er faktisk ikke så forskellige. Du kan prøve at bytte nålepart på de to og høre forskellen på pickupperne. Selv om de fysisk ser forskellige ud, passer de faktisk på hinandens hus.

Jeg vil tror at, hvis de begge er i fin stand, de lyder ret ens. Gør de ikke, kan en af dem være slidt/defekt.

Personligt ville jeg blive med den du kender og kan lide...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf fisk » man 10. jul 2023 14:14

Hej Skorpio

Mange tak for input, Jeg har forsigtigt prøvet, men ret sikker på nålefortsats på OM 30 og 2m Black ikke er kompatibel - ellers gør jeg det måske forkert.
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf Fensten » man 10. jul 2023 16:01

fisk skrev:Hej Skorpio

Mange tak for input, Jeg har forsigtigt prøvet, men ret sikker på nålefortsats på OM 30 og 2m Black ikke er kompatibel - ellers gør jeg det måske forkert.


Jeg tror at Scorpio mener at du bare, skal bytte rundt på hele PU’en. Først prøve den ene PU på det ene værk. Derefter den anden. Ligeså på det andet værk.

Men det er faktisk lidt sjovt. De er kompatible og man kan faktisk sætte en OM30 forpart på dit 2M Black hus.

Vær dog forsigtig hvis du prøver.

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf Skorpio » tirs 11. jul 2023 08:47

Nej, ikke hele PU...kun nåleparten :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf JGreen » ons 12. jul 2023 08:36

Hov: Den havde jeg ikke lige set komme.
Så er det måske også forkert når de siger at rød/blå og bronze/sort ikke kan byttes??
For det er nu sign sag og sætte en 2000-4000kr nål ned på en brugt plade. Der er det nu rat når man kan lige kan skifte til en til en der koster 300-500kr. (LM/OM)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf Fensten » ons 12. jul 2023 08:50

JGreen skrev:Hov: Den havde jeg ikke lige set komme.
Så er det måske også forkert når de siger at rød/blå og bronze/sort ikke kan byttes??
For det er nu sign sag og sætte en 2000-4000kr nål ned på en brugt plade. Der er det nu rat når man kan lige kan skifte til en til en der koster 300-500kr. (LM/OM)


Jeg har brugt en 2M bronze forpart på både et et 2M red og 2M Silver hus

Det gik fint, men det må man vist ikke for Ortofon.

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Luxman PD 131 vs 441 + arm og og PU!

Indlægaf Tonni » ons 12. jul 2023 12:36

Fensten skrev:
JGreen skrev:Hov: Den havde jeg ikke lige set komme.
Så er det måske også forkert når de siger at rød/blå og bronze/sort ikke kan byttes??
For det er nu sign sag og sætte en 2000-4000kr nål ned på en brugt plade. Der er det nu rat når man kan lige kan skifte til en til en der koster 300-500kr. (LM/OM)


Jeg har brugt en 2M bronze forpart på både et et 2M red og 2M Silver hus

Det gik fint, men det må man vist ikke for Ortofon.

Mvh.


Fensten

Forskellen ligger i spolerne. Red og Blue er med Cu spoler, hvor Bronze og Black er sølv.
Ellers er de ens.
Silver er en Red nål med sølv spoler. Nogle siger dog, der skulle være forsølvede spoler...

Så en reserve/biblioteks/brugt-plade nål, på en Bronze/Black krop, skulle ikke være noget problem.
Med mindre Ortofon ændrer udformningen altså...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 171 gæster