Jeres mening om pladestrammere og pladevægte

Analog når det bedst

Jeres mening om pladestrammere og pladevægte

Indlægaf NikonSP » fre 28. jul 2023 20:26

Hej alle i forum

Hvad er jeres mening om ovenstående 2 opfindelser og brugen af dem??

Jeg tænker, at pladestrammere kan være helt fine og ikke indgribende i belastningen af centerlejet.

Men jeg tænker til gengæld, at pladevægte kan være eller er problematiske, pga. af den forøgede vægt, som centerlejet belastes med. Jeg har ingen speciel mekanisk viden, men jeg tænker, at hvis man anvender en pladevægt forøget man belastningen på den kugle(hvis det er sådan lejet er bygget) ganske væsentligt, i forhold til, at det kun er plade tallerkenens vægt der 'står' på kuglen.

Er der nogen af jer, der har gode eller dårlige erfaringer med de 2 ting?

Jeg har brugt en pladestrammer i adskillige år. Den er nu slidt op, så spørgsmålet er for mig, om det er en pladestrammer der skal købes igen eller det skal være en pladevægt.

Jeg kan ikke sige, at den pladestrammer jeg har brugt har ændret/forbedret lyden, men jeg synes at problemet med huller i plader der lige er en my for store med deraf følgende 'løse' fornemmelse er fjernet med pladestrammeren.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Jeres mening om pladestrammere og pladevægte

Indlægaf haflermicro » lør 29. jul 2023 13:19

Jeg ved ikke om det er hørbart, men der er et godt greb om vinylet med en pladevægt....især, hvis pladen ligger
på en filtmåtte som jo er noget levende.
Om der er tryk på centerlejet er nok logisk, men der må man lige konsultere diverse informationer på internettet om
sin egen pladespiller ...om den egner sig til at at håndtere det tryk.
Jeg har brugt Micro Seiki ST10 på min Micro Seiki DQX500 siden 1988....og der er intet at se, høre eller mærke efter intens anvendelse gennem alle årene.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Jeres mening om pladestrammere og pladevægte

Indlægaf Hackenberg » lør 29. jul 2023 14:19

Jeg har brugt mange typer strammere gennem tiden. Alle er lagt væk nu. Det er, efter min erfaring, måtten der gør forskellen. Poly-push virker! Måske er det fordi bulede plader kommer til at virke som en lineal på en bordkant.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Jeres mening om pladestrammere og pladevægte

Indlægaf his067 » lør 29. jul 2023 17:06

Mine erfaringer er som Hackenbergs: Plademåtten er vigtigst og Poly-push giver en smule (og sommetider en masse) forbedring. Men den skal limes fast til pladetallerkenen med dobbeltsidet klisterpapir (det kan fås i A4 ark hos Amazon).
Jeg tilføjer lige to caveat: sommetider kan PolyPush ikke etablere et fuldt vacuum (ved meget bulede plader). og den er svær at finde !.

Oracles pladestrammer virker også godt, men den er jo også en integreret del af pladespilleren.

Den bedste ‘universelle’ pladestrammet, som jeg kender, er SOTAs Reflex Clamp https://duckduckgo.com/?q=sota+reflex+clamp&iax=images&ia=images, men den koster….

Hvis du bruger en pladespiller med flydende ophæng, er en pladevægt ikke ideel: ophænget skal justeres om for at kompensere for den ekstra vægt. Det samme gælder for en ‘periferi-ring’ som ellers er noget jeg ville kombinere med en god pladestrammer.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Jeres mening om pladestrammere og pladevægte

Indlægaf dfms » lør 29. jul 2023 19:08

Bruget denne hjemme gjorde pladevægt på 2kg., det var ikke noget problem med hensyn til leje, da jeg kørte med luft-leje.
Pladetalerkenen var glas/acryl og ruskind som måtte, det lød sk.... godt.

plv.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Jeres mening om pladestrammere og pladevægte

Indlægaf NikonSP » søn 30. jul 2023 10:05

1000 tak for alle jeres indlæg, betragtninger og erfaringer, det er bare sådan noget et forum kan :thumbsup:

Jeg vil gå i gang med at undersøge det forskellige og forsøge at finde en beslutning,

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 185 gæster