Ortofon SPU

Analog når det bedst

Ortofon SPU

Indlægaf Louis » man 2. okt 2023 18:10

Jeg går og overvejer om jeg langt om længe skal få prøvet sådan en Spu. Det er aldrig lykkedes mig at finde en til spotpris, så går jeg så og Overvej om jeg skal punge ud for at få prøvet sådan en langt om længe.

Der findes et hav af modeller og nogle med og uden indbyggede trafoer. Så er der nogle nye på markedet - #1E bl.a.

Hvad pokker skal man gå efter. Er det klogest at købe en ny, eller satse på en vintage hvor hele ophænget ikke er gået og nålen er intakt?

Det ville være rart at få lidt indtuts inden jeg sætter jagten ind?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf ralphandersen » man 2. okt 2023 18:28

Jeg købte en ny #1E. Det har jeg ikke fortrudt. Jeg var træt af altid at være bekymret for om min pickup var slidt. Da jeg fik en Thorens 524 med en lettere arm købte jeg den nøgne version af samme (Ortofon SPU ATR Celebration 40). Den er jeg også glad for.
Den eneste forskel på #1E og spu classic g er om nålen er limet på eller "naked". Jeg tror nok at de oprindelige SPU'er også var limet, så er det ikke mere eller mindre det samme?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Louis » man 2. okt 2023 18:40

ralphandersen skrev:Jeg købte en ny #1E. Det har jeg ikke fortrudt. Jeg var træt af altid at være bekymret for om min pickup var slidt. Da jeg fik en Thorens 524 med en lettere arm købte jeg den nøgne version af samme (Ortofon SPU ATR Celebration 40). Den er jeg også glad for.
Den eneste forskel på #1E og spu classic g er om nålen er limet på eller "naked". Jeg tror nok at de oprindelige SPU'er også var limet, så er det ikke mere eller mindre det samme?


Tak for indput Ralph.

Det lyder sådan. Jeg er umiddelbart også holdt op med at købe 40 år gamle pickupper. Så det kan godt være man skal vente på et godt tilbud på en #1E.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Tonni » tirs 3. okt 2023 10:31

I følge den spu tråd, der er her på sitet, er det måske værd at overveje, om det skal være den coniske?
Dels er der folk, der mener den har en lidt mere "helstøbt" klang. Dels skulle den slide mindre på pladerne...
Selv ville jeg nu nok overveje en mere krum slibning. Ja SPU er dejlig (nostalgisk). Men mangler fløjene. - Ikke at det gør, gamle halvdøve mig, det store... :P
Men pladesliddet... Gyys!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 3. okt 2023 11:18

ralphandersen skrev:Den eneste forskel på #1E og spu classic g er om nålen er limet på eller "naked". Jeg tror nok at de oprindelige SPU'er også var limet, så er det ikke mere eller mindre det samme?

"Naked" har (normalt) en mindre bevægelig masse end de pu'er, hvor nålespidsen er limet på (aluminium, titanium el.lign.).
F.eks. opgiver B&O dette for f.eks. MMC-serien, hvor MMC3 er naked og MMC 4 er limet på titanium (hhv. 0,35 og 0,4 mg effektiv masse).
Teoretisk giver mindre masse jo bedre transient- og højtone-gengivelse - men for en SPU betyder dét nok ikke rigtig noget i praksis.

Mht. Tonni's bemærkning om pladeslid, så fordeler en sfærisk nål trykket over et større areal end en elliptisk (hvad jeg umiddelbart ikke havde tænkt/troet) jvnf. denne tabel, som er sakset fra Sound-smith. Heraf må man vel konkluder at pladesliddet med en sfærisk nål er ca. 2/3 af hvad det er for en elliptisk (se kolonne 1 og 3).

Skærmbillede 2023-10-03 kl. 11.59.51.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Louis » tirs 3. okt 2023 18:15

Tonni skrev:I følge den spu tråd, der er her på sitet, er det måske værd at overveje, om det skal være den coniske?
Dels er der folk, der mener den har en lidt mere "helstøbt" klang. Dels skulle den slide mindre på pladerne...
Selv ville jeg nu nok overveje en mere krum slibning. Ja SPU er dejlig (nostalgisk). Men mangler fløjene. - Ikke at det gør, gamle halvdøve mig, det store... :P
Men pladesliddet... Gyys!


Kan du linke til spu tråden. Jeg ved ikke om mine søge evner er dårlige, men den dukker ikke op her :?
Jeg har heldigvis forskellige arme og forskellige pickupper, så skulle den slide lidt mere på noget så gør det ikke det store. Jeg tænker ikke det bliver den samme pickup de næste 30 år:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Tonni » tirs 3. okt 2023 20:25

Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Louis » tirs 3. okt 2023 21:15

Tonni skrev:https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=13543&p=119729&hilit=ortofon+spu#p119729

viewtopic.php?f=558&t=9298&p=82124&hilit=ortofon+spu#p82124

viewtopic.php?f=558&t=5422&p=50060&hilit=ortofon+spu#p50060

viewtopic.php?f=558&t=3832&p=35018&hilit=ortofon+spu#p35018

viewtopic.php?f=558&t=13567&hilit=ortofon+spu#p120043

Er lidt af de 444 posts, som passer på Ortofon SPU...


Det var link nummer to jeg ledte efter - tak :-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Tonni » tirs 3. okt 2023 21:24

Det var så lidt. ;)
- Nogle gange kunne en indholdsfortegnelse være en rar ting... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Rosewind » søn 8. okt 2023 20:13

Hmm. Hvis ellers SPU'en er sat rigtigt op og ikke er slidt ned til sokkeholderne, tror jeg ikke, at du vil bemærke mere slid på dine plader end med andre pick-upper.. Under alle omstændigheder, så spiller jeg selv med tre arme på 2 pladespillere, så fordelt på 3 pick-upper tvivler jeg på, at jeg vil bemærke slid på pladerne i min levetid.

Men hvis man er bange for slid på pladerne, så kan man jo altid helt droppe vinylafspilningen.
1: EAR 516 (+ AD Audio "Satchmo" pre) + PTP6 Lenco 75/FR24 mkii/Ladegaard + Quad ESL 57
2: Ortofon KS591 + Thorens TD-135/BTD12S + Lowther TP1 London hornhøjtalere
3: B&O Master 608 + Mørch GS6a/ES-801 arm + Richard Allan HT
Brugeravatar
Rosewind
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 apr 2016
Geografisk sted: Sovende, hvilende, nydende
Lokalitet: Risskov

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Louis » man 9. okt 2023 17:26

Rosewind skrev:Hmm. Hvis ellers SPU'en er sat rigtigt op og ikke er slidt ned til sokkeholderne, tror jeg ikke, at du vil bemærke mere slid på dine plader end med andre pick-upper.. Under alle omstændigheder, så spiller jeg selv med tre arme på 2 pladespillere, så fordelt på 3 pick-upper tvivler jeg på, at jeg vil bemærke slid på pladerne i min levetid.

Men hvis man er bange for slid på pladerne, så kan man jo altid helt droppe vinylafspilningen.


Enig. Jeg tror såmænd de helt billige pickupper slider mere end en velslebet hi end pickup omend med højere nåletryk.

Jeg var heldig forleden at få købt denne Spu gold reference. Netop monteret og umiddelbart lyder den skønt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf kbekke » man 9. okt 2023 19:08

Nice og jo ikke 40 år gammel endnu :cool1: ;)

Hvordan belaster du den? De ser lidt funky ud på papiret.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Louis » man 9. okt 2023 19:34

kbekke skrev:Nice og jo ikke 40 år gammel endnu :cool1: ;)

Hvordan belaster du den? De ser lidt funky ud på papiret.


Jeg kunne ikke dy mig alligevel selvom den ikke er ny. Jeg har købt den af Jan Nielsen, så jeg stoler på den ikke har spillet meget når han siger det - og så har jeg købt lidt forskellige pickupper af ham gennem tiden jeg altid har været glad for.

Jeg har først prøvet den i min Tona 20/40 i 1:40 indgangen der giver 32db forstærkning med 30ohms belastning. Det er ikke helt ved siden af. Jeg har dog også en T-30 og T3000 jeg kan prøve den på.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf his067 » man 9. okt 2023 22:06

Tillykke med den. SPUer er noget særligt!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon SPU

Indlægaf thorlund321 » tirs 10. okt 2023 09:43

Jeg har haft en del forskellige SPU´er, både nye og gamle, GT og uden indbygget trafo. Jeg vil klart anbefale de gamle uden indbygget trafo! De spiller med en helt anden varme og dynamik end de nye!
thorlund321
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 jun 2020
Lokalitet: Nørresundby

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 169 gæster