papst motor til Mørch GS6

Analog når det bedst

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » man 18. dec 2023 19:38

Jeg har ikke prøvet, men det er en meget anderledes motor som Rasmus har....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf Nillerviborg » man 18. dec 2023 20:11

- Jeg ville nu osse umiddelbart sige det har krævet både Talent og Viljestyrke og bringe sådan en Papst det til Beyond Repair. Den er jo nærmest uforgængelig - Skulle det bare prøves om den ku destrueres af GLS - Uindpakket ??? ( Som jo nok er den ultimative Test af pakker ). ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf mantelteo » ons 20. dec 2023 13:50

his067 skrev:Den er flot, men ikke helt original: sart/stop knappen er den nye fra midten af halvfemserne. Oprindeligt ville en Mørch komme med en bakelit 'Chickenhead' knap. Jeg er heller ikke sikker på at min papst motor vil passe til denne model. Der skal ihverfald en del modifikation til at passe den til.


Jeg tror at begge to har været forbi Mørch på et tidspunkt til service eller reparation. Tænker i den forbindelse blev der måske skiftet start/stop knap.
Den sorte fik i hvert faldt udskiftet arm fra Mayware Formula 4 til DP6.

Jeg er virkelig begejstret for kvaliteten og servicen der fulgt med erhvervelsen af Mørchs produkter.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » tirs 30. jan 2024 15:30

Jeg har skilt en af mine Papst motorer ad, dels for at se hvordan den er sat sammen, og dels for at se hvordan sådan en bedst bevares.
IMG_0133.JPG


Som det ses, er der to 'Jesus-clips' (egentlig hedder de vidst 'circlips') som holder 'aussenläuferen' fast så den ikke falder ud af ankeret.

Det underlige cirkelformede som er længst væk fra ankeret er vistnok slidt af den plastik pakning ('glidepakning') som der ses tættest på ankeret.

IMG_0132.JPG


Mine spørgsmål til d'herrer er: hvad er det bedste materiale til sådan en 'glidepakning' og hvor får jeg fat på sådan en/nogle?


Og så et spørgsmål til: Hvem er/hvordan kontakter man Mørchs efterfølger(e)?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » tors 1. feb 2024 15:52

Er der slet ingen der ved noget om dele til disse motorer?
Og er der slet ingen der ved hvem der kører 'firma H.H. Mørch' videre?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf Tonni » fre 2. feb 2024 19:52

Det ser desværre ud til, akslen er temmelig slidt. Og på den grimme måde.
Så om den kan blive god igen? Jeg frygter det bliver, noget nær umuligt. Især med dybe ridser.
Neddrejning og polering, Nye zinterlejer og ny trappehjul, eller foring, for at tilpasse til mindre aksel diameter...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf Tonni » fre 2. feb 2024 19:56

Forresten. Mener jeg lod mig fortælle Mørch skulle føres videre af Konen/familien og ildsjæle/ansatte. Men om det er korrekt, er jeg dog ikke sikker på.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » fre 2. feb 2024 20:30

Ja, det kan ikke være Benedikte: hun døde desværre af covid under pandemien. Hun var, som Hans Henrik, et dejligt gæstfrit menneske. Jeg følte mig altid i godt selskab med de to.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf Tonni » fre 2. feb 2024 20:40

Ja hjemmeside er stadig oppe. Så mon ikke Familien har taget over?
Nu du siger det, har du nævnt, at hun var gået bort, før... Trist, at de ikke er mere!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » lør 17. feb 2024 18:24

Tonni, jeg må indrømme, at du nok har ret: den motor, jeg skilte ad, er til skrot. Så jeg har skilt en til dog den ser jo en del bedre ud.

Her er alle delene lagt ud i rækkefølge:

IMG_0149.JPG


Fra top til bund:
    Spændemøtrik
    fjeder-modhold
    Circlip (sammenlign med den der var i den forrige motor!)
    Stålskive ((sammenlign med den der var i den forrige motor! den var ganske uigenkendelig/uidentificerbar)
    Gummiskive (Ja, det er gummi. Det trækker sig tilbage i form, når man strækker det)

(og så skulle motor-ankeret have været her! Det kom stedet for til bunden af billedet)

    Tre stålskiver (der er kun to på billedet: jeg kiggede senere på skiverne med en lup og fandt, at den ene af dem bestod af to skiver)
    Gummiskive
(og så skulle Rotoren have været der! Den kom stedet for til midten af billedet)

Ærgerligt at sådan en god motor er til skrot....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf Helikon » lør 17. feb 2024 19:36

Nummer to ser meget finere ud.
Hvis du vil smide den første ud vil jeg meget gerne overtage den til forsøgsopstilling og eksperimenter.
OT, jeg fandt to hf blade i en pose hvor på står Frederik, Aberdeen. Et eller andet dæmrer med Jgreen . . . jeg får dem med til træf.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » lør 17. feb 2024 23:08

Det er en aftale, Niels. Jeg tager den med til træf.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf thorlund321 » fre 1. mar 2024 09:51

Tonni skrev:Forresten. Mener jeg lod mig fortælle Mørch skulle føres videre af Konen/familien og ildsjæle/ansatte. Men om det er korrekt, er jeg dog ikke sikker på.


Det er rigtigt
thorlund321
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 jun 2020
Lokalitet: Nørresundby

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 160 gæster