papst motor til Mørch GS6

Analog når det bedst

papst motor til Mørch GS6

Indlægaf mantelteo » søn 17. dec 2023 11:50

Hej med jer

Jeg leder efter en motor Pabst motor til en GS6 til en ven. Han har været forbi med sin GS6 hos JA-Radio på Frederiksberg, men de sagde at det var et sted inden i motoren og der var ingen chance for at redde den.
Han har oveni købet forsøgt at få fat i en via Mørchs gamle lager, da deres familier kender hinanden, også uden held.

Så hvis en af jer har en motor liggende eller en idé hvor jeg kan finde en erstatning...

Har fundet en på ebay, men har ingen idé om specifikationerne er korrekte.
https://www.ebay.com/itm/232899146530?h ... R_St2PKOYw

Lad mig høre hvad I synes

Vh Matthias
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf bjerager » søn 17. dec 2023 12:42

Det er ikke sådan en som den på ebay. Det er en aussenlaufer motor. Og held og lykke med at finde sådan en. Har selv prøvet og givet op.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » søn 17. dec 2023 12:50

Jeg har en, måske to, liggende fra mit subchassis projekt. jeg kan tage den/dem med til næste træf.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf mantelteo » søn 17. dec 2023 19:45

his067 skrev:Jeg har en, måske to, liggende fra mit subchassis projekt. jeg kan tage den/dem med til næste træf.


Hvis jeg kan få dig til at sende den til mig, så får jeg ikke armene ned i et stykke tid.

Motoren er til Rasmus Manley, en rigtig flink fyr og som jeg har mødt igennem mit søgen efter mere viden omkring Mørchs produkter.
Jeg er sikker på at Rasmus gerne vil betale lidt for den, han er glad for sin Mørch da den har en del sentimental værdi...
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf mantelteo » søn 17. dec 2023 19:47

bjerager skrev:Det er ikke sådan en som den på ebay. Det er en aussenlaufer motor. Og held og lykke med at finde sådan en. Har selv prøvet og givet op.


Tak for info. Og ja, de rigtige er ikke bare til at støve op. jeg synes også at det er en rigtig fint pladespiller.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » søn 17. dec 2023 23:06

Hej Mantelteo,

Send en PB, så tager vi den derfra.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf AnalogBo » søn 17. dec 2023 23:26

Hvordan ser motoren ud? Jeg har en PAPST-Außenläufer-motor liggende. Akslen er 6 mm Ø og rotoren er 73 mm Ø.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » man 18. dec 2023 08:38

Hej Bo,

Den ser sådan ud:

IMG_0742.JPG

IMG_0749.JPG


Men læg mærke til at Mørch afbalancerede rotoren med små stykker tape....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf Helikon » man 18. dec 2023 11:45

Hej Matthias

Jeg læste et eller andet sted at det er samme motor der anvendtes af Michell, den hedder Pabst 901 3520 001 ikke at det gør det nemmere at finde en, men måske kan du afgøre om det er samme motor. Prøv evt. at søge specifikt på hvad motoren hedder.
I må endelig ikke smide den gamle motor ud, så vil jeg gerne overtage den hvis i kommer der til.

Frederik, kan du se om nummeret er det samme på din motor, altså 901 3520 001 ?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » man 18. dec 2023 12:24

Joeh da, det er den samme motor. Jeg prøvede ovenikøbet at skaffe en Michell QR strømforsyning til den. Desværre måtte Michell og jeg opgive projektet, da postvæsenet ødelagde strømforsyningen i deres pakke-knuser--to gange, ovenikøbet.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf Helikon » man 18. dec 2023 15:01

his067 skrev:Joeh da, det er den samme motor. Jeg prøvede ovenikøbet at skaffe en Michell QR strømforsyning til den. Desværre måtte Michell og jeg opgive projektet, da postvæsenet ødelagde strømforsyningen i deres pakke-knuser--to gange, ovenikøbet.


Var det "Knitter Switchen" - kontakten - til hastihdsvalg ?

Det plastiklåg eller hvad det er der dækker over printet, er sat fast på en idiotisk måde, det kan simpelthen ikke undgå at falde af bare der passerer en sky forbi og så for lige at toppe den så rykker den så kontakten i stykker.
Hmm ny på, det er ikke dyrt overhovedet de koster en 5 - 10 kr./stk. ved TME og man får dem i poser af fem styks - ja man skulle tro de vidste hvad de skal bruges til siden man får fem af gangen...
Her er så en dummerik mere, de gennempleterede huller er lige præcis store nok til benene kan være der, så uanset man klipper kontakten i stykker og hvor godt man suger rent for tin så er det bare ikke nok. Derudover er banerne ret tynde så man skal være forsigtig med varmen og loddespidsen. Og så er det jo Britisk så der er naturligvis garanti for det sker hver gang man stiller den lidt uforsigtig - ja og der bliver mindre og mindre at lodde på for hver gang.

Det er 3. kontakt jeg er på nu, næste gang bliver det svært. Nu har jeg lavet en rigtig måde at låget sidder fast på så det ikke er selvafmonterende mere.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf mantelteo » man 18. dec 2023 17:09

IMG_2867.jpg


Det her er Rasmus motor. Han er i mellemtiden kommet i kontakt med dem som arbejder videre med Hans Henrichs virksomhed. De vil gerne se på motoren fordi de synes at det er mærkeligt at den er gået i stykker. Han får svar fra dem i løbet af januar...

Så Frederik, hvis jeg må holde dig lidt hen frem til januar? Sender også lige en PB
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf mantelteo » man 18. dec 2023 17:19

IMG_2874.jpg


IMG_2876.jpg


IMG_2873.jpg


Det er for øvrigt denne skønhed som der er tale om. Bemærk den sorte nedenunder, den kommer faktisk med DP6 arm
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf his067 » man 18. dec 2023 17:30

Den er flot, men ikke helt original: sart/stop knappen er den nye fra midten af halvfemserne. Oprindeligt ville en Mørch komme med en bakelit 'Chickenhead' knap. Jeg er heller ikke sikker på at min papst motor vil passe til denne model. Der skal ihverfald en del modifikation til at passe den til.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: papst motor til Mørch GS6

Indlægaf mantelteo » man 18. dec 2023 18:02

his067 skrev:Den er flot, men ikke helt original: sart/stop knappen er den nye fra midten af halvfemserne. Oprindeligt ville en Mørch komme med en bakelit 'Chickenhead' knap. Jeg er heller ikke sikker på at min papst motor vil passe til denne model. Der skal ihverfald en del modifikation til at passe den til.


Det lyder som om det har du prøvet? Jeg håbede egentlig bare at det var en ''plug'n play'' løsning...
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 171 gæster