Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Analog når det bedst

Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Indlægaf OleTC » tors 29. feb 2024 23:39

Fra 1980.

Hvis man ikke har Facebook adgang skal jeg forklare at en BBC medarbejder demonstrerer hvordan en lille støddæmper, monteret lige ved siden af pick-up'en, kan forbedre afspilningen af bulede plader.

Det er vist gået af mode igen. Måske blev kvaliteten af LP-pladerne bedre.

https://www.facebook.com/reel/684470347099729
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse

Re: Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Indlægaf OleTC » fre 1. mar 2024 13:06

Stanton producerer pick-up's med en lille kost foran nålen. Det har de i øvrigt gjort i mange herrens år. Den giver måske, simpelt hen i kraft af enertien, en vis effect i stil med ovennævnte?
https://www.stereophile.com/content/stanton-681ee-681a-phono-cartridges
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse

Re: Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Indlægaf Sorenki » fre 1. mar 2024 14:46

jeg ved ikke om jeg er enig I at det er gået af mode; men der er jo mange svar på problemet: pladevægte, pladestrammere, vacuum-måtter osv osv. Måske er løsningen lidt "over-engineered" ?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Indlægaf his067 » fre 1. mar 2024 16:16

For mange år siden da man endnu kunne få disse dimser (de blev solgt under 'Discwasher' navnet) lånte jeg en til min fars dual 1219 pladspiller med ADC XLM pickup. XLM var en af de der ekstremt bløde pickupper som var på mode i midten af halvfjerdserne, og den lød ikke specielt vidunderligt på min fars anlæg. Hvad kan jeg sige andet end at hverken han eller jeg kunne høre forskel og bulede plader var stadig ikke til at spille.

Så Alan Thwaites fik den tilbage igen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Indlægaf OleTC » fre 1. mar 2024 20:16

his067 skrev:For mange år siden da man endnu kunne få disse dimser (de blev solgt under 'Discwasher' navnet) lånte jeg en til min fars dual 1219 pladspiller med ADC XLM pickup. XLM var en af de der ekstremt bløde pickupper som var på mode i midten af halvfjerdserne, og den lød ikke specielt vidunderligt på min fars anlæg. Hvad kan jeg sige andet end at hverken han eller jeg kunne høre forskel og bulede plader var stadig ikke til at spille.

Så Alan Thwaites fik den tilbage igen.


Interessant. Der var altså mere end en slags. Discwasher versionen er så i en anden udførelse. Ved ikke hvor god den har været. Den er pneumatisk dæmpet (med gas/luft) medens den som er i BBC udsendelsen, anvender silicone-olie.
På demonstrationen er det ikke svært at se/høre at den som anvendes der, har en effekt.
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse

Re: Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Indlægaf cdp » fre 1. mar 2024 22:21

OleTC skrev:Stanton producerer pick-up's med en lille kost foran nålen. Det har de i øvrigt gjort i mange herrens år. Den giver måske, simpelt hen i kraft af enertien, en vis effect i stil med ovennævnte?
https://www.stereophile.com/content/stanton-681ee-681a-phono-cartridges

En lille kommentar - Pickering brugte også disse koste, men de audiofile mente lyden var bedre uden denne, om den ligefrem stabiliser noget har jeg nu ikke bemærket, - tror min hed 625E ..
Så har jeg egentlig mere fidus til de arme, hvor en lille slæbeske kørte med i et silicone bad - måske har andre erfaring med disse. ( tænker temperatur er vigtig ift. viskositet ) ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Indlægaf OleTC » fre 1. mar 2024 23:33

SME.png
cdp skrev:
OleTC skrev:Stanton producerer pick-up's med en lille kost foran nålen. Det har de i øvrigt gjort i mange herrens år. Den giver måske, simpelt hen i kraft af enertien, en vis effect i stil med ovennævnte?
https://www.stereophile.com/content/stanton-681ee-681a-phono-cartridges

En lille kommentar - Pickering brugte også disse koste, men de audiofile mente lyden var bedre uden denne, om den ligefrem stabiliser noget har jeg nu ikke bemærket, - tror min hed 625E ..
Så har jeg egentlig mere fidus til de arme, hvor en lille slæbeske kørte med i et silicone bad - måske har andre erfaring med disse. ( tænker temperatur er vigtig ift. viskositet ) ;)


En version af SME-armen havde et siliconebad med en arm i. Den sad inde ved armens ophæng. Er det dem du tænker på?
Går ud fra at den placering også dæmper nålens oscillationer. Det er jo dem som er problemet, forstår jeg.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse

Re: Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Indlægaf Helikon » lør 2. mar 2024 00:58

Der var mange, bla. Townshend Rock hvor der på pickuphuset var monteret en pind der gik ned i et oliekar der sad foran pickuphuset og gik ind over pladetallerkenen, det var en underlig en og der var heller ikke andre der kopierede ideen........
Well-Tempered havde også en seær arm, den hang i et sindrigt snoresystem og havde ingen lejer, der hvor lejerne normalt er, var monteret en stor skive under armen og skiven stak så ned i et kar med olie, det lignede sådan en alu fætter fra et fyrfadslys måske lidt større. Jeg har kun set dem i High-Fidelity tror jeg det var.
SME V har også et kar men det er mere traditionelt placeret inde ved roden af armen, har jeg set i virkeligheden.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Støddæmper til pickup arm. (nostalgi)

Indlægaf OleTC » lør 2. mar 2024 15:52

Helikon skrev:Der var mange, bla. Townshend Rock hvor der på pickuphuset var monteret en pind der gik ned i et oliekar der sad foran pickuphuset og gik ind over pladetallerkenen, det var en underlig en og der var heller ikke andre der kopierede ideen........
Well-Tempered havde også en seær arm, den hang i et sindrigt snoresystem og havde ingen lejer, der hvor lejerne normalt er, var monteret en stor skive under armen og skiven stak så ned i et kar med olie, det lignede sådan en alu fætter fra et fyrfadslys måske lidt større. Jeg har kun set dem i High-Fidelity tror jeg det var.
SME V har også et kar men det er mere traditionelt placeret inde ved roden af armen, har jeg set i virkeligheden.


The Well Tempered synes at være særdeles smart konstrueret.
Der ud over lader det til, at en del dygtige DIY'ere har fremstillet deres egen version. Med held.
Synes den er meget spændende.

Well tempered.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 166 gæster