Era mk 6

Analog når det bedst

Era mk 6

Indlægaf vagnstaub » tors 7. jun 2012 11:24

Hej Herinde
Er der monstro en der ligger inde med en drivrem til en pladespiller Era mk 6 som kan købes . Da min er gået bort.
Med Venlig Hilsen
Vagn Staub Nielsen
Egevang 1
8660 Skanderborg
vagnstaub@ turbopost.dk






Luxman cl 34 Luxman mq 68c Dynaaudio Era mk 6
vagnstaub
 

Re: Era mk 6

Indlægaf snod » tors 7. jun 2012 19:24

Du kan eventuelt prøve her eller her
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Era mk 6

Indlægaf r-l-b » tors 7. jun 2012 20:19

mon ikke Svelander i sverige har en der passer - så slipper du for US told

http://www.svalander.se/shoppen/reservdelar/remmar/flatremmar
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Era mk 6

Indlægaf Gottschalck » lør 16. jun 2012 16:04

Det må vist være på plads at ofre en spalte og lidt billeder af Era generelt og den jeg lige har reddet på containerpladsen. Fyren på pladsen var dog ikke meget for min lusken af med gammelt elektronik - men here we go:

Efter en ordentlig gang rens. Låget var smadret, men lå i containeren og heri lå det lille lod og fjederen til kontraloddet. Kun den lille dims der sidder bag fjederen mangler. Hvor mon man får fat i den minidims???

Billede

Billede

Her i nøgen tilstand. Bukket franske jernplader:

Billede

Og her med den lille motor:

Billede

Det franske jern runger, så mon ikke lidt bitumen kan hjælpe på sagerne. Jeg giver det et forsøg.


Billede

Billede

Så kommer det klassiske hifi4all spørgsmål. Hvilken pu skal man montere?
Ortofons OM 30 kører jo altid fint på SME 3009 imp armen, men kan andet ikke prøves?
Jeg har læst på et andet fora at VDH MC-10 skulle kunnet køre på armen, og når nu jeg har sådan en er det måske værd at prøve?

Og generelt. Jeg havde for mange år siden en tilsvarende ERA og var godt tilfreds. Var det ikke Sø &... der i sin tid importerede dem til DK?

Der må også være solgt mange af dem her i DK, de fleste sikket slagtet for den SME arm der tit sad på den. Jeg kan også se at værket generet høster kritik, men der er mange fine detaljer (synes jeg) som er gennemtænkt. Mener også af konstruktøren arbejdede i en del år på værkets konstruktion.
Senest rettet af Gottschalck tors 8. nov 2012 23:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Era mk 6

Indlægaf KlausM » lør 16. jun 2012 17:30

Til lykke med den, den ser ud til at være i rigtig fin stand. Det var Sø & Høyem, der importerede ERA (Societé Etudes et Recherches Acoustiques). Den er ret tung (8 kg) sin simple konstruktion taget i betragtning, og kostede 1995 kr i 1975 med SME arm uden Pick-up. Var det ikke Jean-Constant Verdier, der var manden bag ERA's pladespiller konstruktioner? Han laver stadig pladespillere nu under eget navn (Platine Verdier). ERA havde ud over egne arme til pladespillerne, også både forstærkere, tuner og højttalere på programmet.

Her er den originale brochure på dansk:

Billede

Billede

Her et billede fra en fransk brochure fra omkring 1972, det lader til at Danmark var et godt marked for ERA, siden de har valgt Amalienborg som baggrund for deres pladespiller:

Billede

og her original template til armmontering (SME, Ortofon og Rabco's tangential arm). Bemærk den skrå montering af SME fodpladen som ERA anbefaler, Sø & Høyem monterede armens fod parallelt med armboardets kanter, hvilket forringede muligheden for at justere overhang:

Billede

Når ERA'en blev solgt overvejende med SME arm monteret i Danmark, hænger det nok sammen med at Sø & Høyem også havde agenturet for SME.

Jeg har spillet på en ERA Mk-VI i 20 år - fra midt 70'erne til midt 90'erne - så kunne jeg ikke klare mere ERA. Mit værk var monteret med en med Micro MA-202 arm og en Concorde 30 (OM 30 med SME fatning), der var en glimrende og vellydende kombination. Andre høj-kompliante pick-up'er kan bruges, fx Audio Technica, Shure etc. Pladetallerkenen er så vidt jeg husker en aluminiums legering uden jern, så den ville egne sig godt til MC pick-up'er, men måske er SME armen ikke tung nok? Denon 103R burde være OK. Den ERA Mrk VI jeg havde, var den samme som din afbildede, men jeg har ved en senere lejlighed haft anskaffet en anden version (pga armen), der ikke havde det løse armboard i træ. Den havde armen monteret direkte i overdelens jernplade, der var udstanset huller til en SME arm, og den version kan således ikke let ændres til andre arme.

Billede


Den har et par alders svagheder, den ene er de (skum)gummi affjedrings dutter der sidder mellem fodpladen og bundpladen. De bliver trætte med alderen og da pladespilleren er tungest i venstre side, går den ud af vatter, hænger i den ene side. Det kan ordnes ved at "proppe" nogle nye stykker gummi ind i den side, der hænger. Det er en DEMKO godkendt model du har fået, med afbryderen ført tilbage i venstre bagerste hjørne; den originale montering af afbryderen er i hastigheds vælgeren, men da det er en enkelt polet afbryder, var det ikke godt nok til DEMKO; derfor den ekstra afbryder. Hullet i bagerste venstre hjørne var originalt til en tap til 45 adapteren.

Pladespilleren er meget simpel og derfor meget driftssikker bortset fra det andet svage punkt, der er hastigheds omskifteren. De dele er sprøjtestøbt i en meget elendig aluminium/zinklegering, der krakelerer for et godt ord, så pas på med at spænde skruer for hårdt.

Synchron motoren i ERA'en er meget svag, og den er evigheder om at bringe pladetallerkenen op i omdrejninger, men når den kører er den meget præcis med meget lidt wow og flutter. Når Verdier valgte den svagere syncron motor frem for en motor af induktions typen (Thorens/Garrard) siger historien at det (bl.a.) skyldtes at det franske el-net var meget ustabilt tilbage i 70érne og synchron motoren, der kører på elnettets frekvens, er meget ufølsom for spændings variation, og den skulle kunne køre på spændinger helt ned til 48 Volt.

Og husk at smøre hovedlejet, det er sikkert rimeligt tørt efter 35 år. Løft den store tromle tallerkenen hviler på op og dryp lidt olie ned i hullet. Du skal løsne skruen i de lille beslag for at kunne få den op.

Billede

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM man 6. feb 2017 11:04, rettet i alt 17 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Era mk 6

Indlægaf Gottschalck » søn 17. jun 2012 10:17

Hej Klaus.

Det var dog en glimrende og gennemførlig gennemgang af Era grammofonen og dens ophav.

Jeg kan ikke tilføje noget til din fine beskrivelse og har naturligvis givet min Era lidt olie i lejet.

Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Era mk 6

Indlægaf kbekke » søn 17. jun 2012 11:19

Altid en fornøjelse at læse indlæg, som dem de herrer Gottschalck og KlausM netop har begået. Tak for det.

:cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Era mk 6

Indlægaf Gottschalck » ons 27. jun 2012 23:03

Så kommer der lige en opdatering omkring forsøg med pick-ups på ERA’en.
Jeg prøvede først med en Ortofon OM30 og det kører sådan set ok på den lette improved arm. Så var det at en ven fik lånt mig en koblingsdel til en B&O MMC-1 så dennne ultra lette pu (vejer 1,5g) kan monteres i et almindeligt SME hus. (MMC-1 ’eren har ligget her et par år)
Med den rette justering er B&O’s MMC-1 en super makker på improved armen. Den spiller med en utrolig lethed, har masser af dynamik og charme og spiller ubesværet og musikalsk, blot med et grams nåletryk. De fleste instrumenter klinger rigtigt og stemmer lyder naturligt. Absolut det bedste match jeg har hørt med denne arm og en værdig opgradering til den fine ERA grammofon, som med blygummi aldrig har spillet bedre.

Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Era mk 6

Indlægaf Tonni » ons 27. jun 2012 23:43

Hvor er det dejligt at høre Jesper! Et stort tillykke med resultatet!!! - Og ja, jeg savner også min Mk.VI!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

BOra mk 6

Indlægaf KlausM » tirs 4. sep 2012 22:01

Den har jeg ikke set før!!! :QQS:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Era mk 6

Indlægaf rørglad » tirs 4. sep 2012 22:54

Nej det har du nok ikke Klaus, for det er en, jeg har begået. For hvad gør man, når man står med en Beogram 1000, som ikke vil dreje rundt, samt en ERA, hvor SME armen er solgt fra? Ja jeg blev faktisk inspireret af et billede af en af de bedre Thorens værker med en lignende arm, som vis nok er en fabriks kombi.
Jeg har haft ERA/SME kombination i mange år. Den har virket upåklageligt, men jeg blev for magelig til at lægge låget til side samt lette r.... når pladen var slut, og er nu gået over til hængslet låg og halvautomatik.
Jeg solgte i sin tid en del fra N B Radio i Roskilde. Den gang blev dens fortræffeligheder (som beskrevet af Sø & Høyem) forklaret med at en 48-polet synkron-motor drejer med mange små ryk, hvilket kræver en mindre tung pladetallerken til udglatning af ryk, hvilket kræver en mindre kraftig motor, hvilket rumler mindre.
En fin forklaring, og der er vel noget om snakken?
Den afbillede kombination virker ligeledes fint. Den lyder som en B&o SP 6/7 P.U. men man savner den ledsagende rummel.
Den er i øvrigt sat til salg. Bud er velkomne.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster