uprætentiøse grammofoner der bare virker

Analog når det bedst

uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf r-l-b » tors 27. maj 2010 00:05

Måske en lidt underlig overskrift - men denne tråd kunne være anbefalinger af pladespillere fra vintagetiden der bare virker uden at koste spidsen af en jetjager

Hele aftenen har jeg spillet på et kontainerfund, som brugt koster det samme som en lenco og som der vel er solgt næsten ligesåmange af herhjemme - dvs en grammofon man kan gå ud og finde for mellem 250 og 500 kr. og så bare spiller i kraft af gennemprøvet teknik og enkle løsninger.

I midt tilfælde er der tale om en Pioneer PL 12D mk II med s-formet arm og et rimeligt godt trækkende bæltedrevet værk. Sådan en kan godt få mine anbefalinger med på vejen - den lader intet tilbage at ønske i forhold til en rega med rb300 arm

Det eneste der er lidt cheasy er at træet på kassen er vinylfilmsfinér

Jeg skal nok udvide med et billede senere, men tanke med tråden er at folks skal kunne komme med anbefalinger af gamle, billige men rigtig gode grammofoner så vi kan få en oversigt som nye vintagefreaks kan gå ombord i så de ikke bliver skræmt af udsigten til at skulle betale en formue for en thorens td 124 eller en garrard 301 eller en luxman pd 444 --- etc.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf Sorenki » tors 27. maj 2010 01:04

det er en dejlig afspiller, der er dog to ting ved den der afskrækker mig, den ene er det faktum er den er bæltedrevet, hvilket jeg synes er synd, da bælter bliver møre og udvidede, hvilket resulterer i mindre træk og et tab af hastighed - her er lenco's direkte drev en del mere robust over længere sigt!
den anden ting er det flydende chassis, som ligesom lencoer, ikke er helt uden problemer - dette bunder nok også i, at det består af BÅDE fjedre og skumgummi(som skal dæmpe fjedrene), men pga. luftfugtigheden er skumgummiet ikke dæmpende og "svampeagtigt" men porøst og fast --> tilbage står fjedrene der generere uønsket støj...
udover disse to faktorer er der ellers, som R-l-b skriver, tale om en no-nonsense pladespiller!
jeg har en enkelt stående som en af dagene kommer på Køb-Salg-bytte, så hvis en eller anden kunne være interesseret i at prøve kræfter med en fint ting som denne, så sig endelig til! :thumbsup:

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf Louis » tors 27. maj 2010 07:56

Jeg havde engang en Luxman PD-282, Den koster vel omkring 1000 kroner. Men er ind i mellem set til 5-600 kroner. Det er en direkte drevet pladespiller, så ingen bekymringer om remme og nedslidte mellemhjul. Armen minder lidt om en Lustre (Rb-200) Og den er også ganske glimrende.

Og så ser den altså ud af mere end den koster :-)

Det eneste der er med den, er at det direkte drev ikke er synderligt trækkraftigt. Og næsten går en står af en kulfiber børste.
Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf r-l-b » tors 27. maj 2010 08:23

Santa:
Jeg tror jeg er heldig med min pl 12 d - den starter meget kvikt og har massere trækkraft - den var uden rem da jeg fandt den så den fik en rem fra skuffen - måske jeg var heldig med at find en rem der var særlig begundstiget med ekstra "grip"

Jeg kan egentlig bedre lide flydende ophæng som lenco of pioneers end dem på thorens hvor det jo kun er tallerkenen og armen de flagre vildt rundt - på mellemhjulere som lenco er det dog noget skidt fordi motoren netop har brug for at afsætte sin rumlen i noget masse og ikke skal have lov at forplante sig i en flydende ophængt metalplade der er direkte koplet til arm og tallerken....

Louis:
Har haft de samme positive og negative oplevelse med de billige luxman pladespillere - de ser godt ud, man for meget look for pengene og de spiller godt, men man skal nærmest blot hoste før de spille langsommere - ikke meget trækraft der ... desværre
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf bjerager » tors 27. maj 2010 13:27

Reg, rega, rega - behøver man sige meget mere? Ekstremt simpelt opbygget, vel kun en motor der kan stå af og en rem der kan blive slap, ellers....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf P. M. Hedegaard » tors 27. maj 2010 14:27

bjerager skrev:Reg, rega, rega - behøver man sige meget mere? Ekstremt simpelt opbygget, vel kun en motor der kan stå af og en rem der kan blive slap, ellers....


Den er jeg med på.... velsagtens fordi jeg selv spiller/har spillet Rega gennem snart 25 år :Thumpsup: Dog været lidt utilfreds på det sidste, blev nødt til at skifte rem. Lidt for dårligt, der var ikke helt gået 25 år! :lol:
P. M. Hedegaard
 

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf mcs_5 » tors 27. maj 2010 14:34

r-l-b skrev:Louis:
Har haft de samme positive og negative oplevelse med de billige luxman pladespillere - de ser godt ud, man for meget look for pengene og de spiller godt, men man skal nærmest blot hoste før de spille langsommere - ikke meget trækraft der ... desværre

Prøv en NAD! Der går tallerknen helt i stå bare du nærmer dig med en pladebørste :thumbsup:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf Tonni » tors 27. maj 2010 14:37

Har man lyst til at tweake? - Thorens!
Især er 150 og 165/166'erne til at komme til. Men 316/318 er efter min mening underratede!
Og har man mod på at pille i armen eller skifte den kan man komme ret langt for små penge!!!

Min første grammofon var en 166 (den gamle) hvor værket var intakt men armen var ødelagt af en forstærker der var gået gennem låget og ned i den, efter et indbrud!!! - Den fik en 3009 Mk.II og leverede god musik i 15 år der efter! - Pris? 200 for værket og 500 for armen!
Så fik jeg fingrene i en 316 som efter lidt pillen blev så god at den stadig spiller medens jeg piller med 124'eren
Td150? - Ja den er udstyret med en GAS 2MF og bruges til "biblioteksplader"! mens 165'eren bruges til hyggemusik i "roderummet"
SME'en? Ja den kommer til at tjene på 124'eren sammen med en RB300 og en Lustre når det sidste er klaret med det værk!

Så her hersker Thorens!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf P. M. Hedegaard » tors 27. maj 2010 14:58

Tonni skrev: sammen med en RB300


Hvordan får du monteret armen? Jeg har den "gamle" RB300, som skal monteres i et Ø23 mm hul og det eneste bor jeg har kunnet finde koster næsten kr. 450!!! Skulle gerne monteres i min Lenco-baserede plint, som er i støbeskeen, men er midlertidig blevet bremset af førnævnte.
P. M. Hedegaard
 

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf Tonni » tors 27. maj 2010 15:20

P. M. Hedegaard skrev:
Tonni skrev: sammen med en RB300


Hvordan får du monteret armen? Jeg har den "gamle" RB300, som skal monteres i et Ø23 mm hul og det eneste bor jeg har kunnet finde koster næsten kr. 450!!! Skulle gerne monteres i min Lenco-baserede plint, som er i støbeskeen, men er midlertidig blevet bremset af førnævnte.


Måden jeg gør det på er enten med en stiksav en hulsav/kopbor eller et lille bor plus en fil. alternativt til tyndere metalplader ( < 1mm ) bruger jeg en Q-MAX som er en matrise der presses ned gennem pladen!

I dit tilfælde ville jeg nok bruge et 2-3 mm bor og en fil! Mærk op med en passer og bor rundt langs stregen, hvorefter filen bruges til at rette efter.

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: uprætentiøse grammofoner der bare virker

Indlægaf r-l-b » tors 27. maj 2010 20:37

http://www.billigbyg.dk/shop/spadebor-1244c1.html der koster et 22 eller et 24 mm bor under en 50er
en 22 mm vil du som regel kunne få til at lave et lidt større hul hvs du forsigtigt vinkler det lidt frem og tilbage i det færdigborede hul


hvis der er nogen der har mod på at tweake en thorens har jeg en td 160 mk I stående uden arm - den er helt rå så man kan få lov at leje med dæmpning af fjedre og blygummi m.m.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster